Kan slutsteg skadas om man kör för liten kabel...

Potrovski
6 april 2008 · 312 Inlägg

Skulle koppla in ett MDS slutsteg till ett par Infinity Perfect 10.1 men då brann steget direkt vid inkoppling. Kollade så allt stod rätt till med kablar osv och det gjorde det. Så vi testade att koppla in mitt slutsteg och det fungerade, dock lät det inte speciellt högt även om steget var inställt. Ett Alpine PDX-1.1000 så då är min fråga, kan detta ha skadat steget på något vis?

Körde 8kvmm ström samt bra jord (ca 6m + 1m -) Allt lät bra och märkte inga som helst konstigheter förutom att det inte tröck på som man ville, spänning på 12.55V konstant och poppade kanske 5-10min med normal volym.

Som sagt, kan steget ha tagit någon skada. Samt är det pga den tunna kabeln det inte spelar på så högt? Var bara för att testa grejjorna vi körde så tunn kabel i brist på större.

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
6 april 2008 · 5 042 Inlägg

Kan vara en bra anledning. Steget får inte tillräkligt med ström vid högre volymer.

C H E V R O L E T <3
Potrovski
6 april 2008 · 312 Inlägg

Mjo känns mest logiskt, sedan var basarna i helt fel låda också. Men är bara lite orolig ifall steget tagit skada. sad

Faniskogen Skogsfan
6 april 2008 · 649 Inlägg

Jag vet inte riktigt. Men, kablarna verkar som sagt lite tunn i mina öron? 12.5 volt lät också lite klent. kolla så att det är plåtrent vid jorden för både batteri och steg och försök få tag på lite fetare kablar skulle jag nog tro vore det bästa:)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
6 april 2008 · 148 Inlägg

har du basarna i fel låda så kan du lätt så en såkallad aukustisk kortslutning.. alltså att basarna börjar slå fulla konutslag utan motstånd och det är inte snällt mot dom. är allt annat kopplat rätt då?  tex hur är basarna kopplade på steget? basarna på 2 lr 4 ohm? vad klarar steget ? (snackar resistans) så som du kopplat det?

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
Potrovski
6 april 2008 · 312 Inlägg

Verkar som om ingen läser hela inlägget. Använde bara så tunn kabel för att prova så steget fungerade inget annat. Kommer köra 50kvmm kabel när jag ska sätta in steget i min bil. Jag ville bara veta om steget kan ha tagit någon skada när vi provade detta. Märkte som inget konstigt, men en snubbe påstår att det kan ta skada. Men jag vill veta om steget är 100% felfritt. Är som sagt helt nytt, bara provat idag i 10 minuter ungefär.

Emilj90 skrev:
har du basarna i fel låda så kan du lätt så en såkallad aukustisk kortslutning.. alltså att basarna börjar slå fulla konutslag utan motstånd och det är inte snällt mot dom. är allt annat kopplat rätt då?  tex hur är basarna kopplade på steget? basarna på 2 lr 4 ohm? vad klarar steget ? (snackar resistans) så som du kopplat det?

Var ingen märkning på basarna så mätte upp och det var 4Ohm enkeltalspole på båda. Så körde i 2Ohm och steget pallar 2/4Ohm och 1000RMS

Senast redigerat av thesvensk (6 april 2008)

NMI
7 april 2008 · 1 045 Inlägg

funakr steget är det nog ingen fara,

men det var ändå låga voltm samt väldigt klen kabel, men så länge du inte höjde massa, och det funkade när du kopplade ur, ska du nog vara glad/ det funkar fortfarande.

oftas dessa jag ska bara testa, som gör att det går sönder..

Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Potrovski
7 april 2008 · 312 Inlägg

NMI skrev:
funakr steget är det nog ingen fara,

men det var ändå låga voltm samt väldigt klen kabel, men så länge du inte höjde massa, och det funkade när du kopplade ur, ska du nog vara glad/ det funkar fortfarande.

oftas dessa jag ska bara testa, som gör att det går sönder..

Sedan så drar inte steget 100A när det bara var 12V så är nog inget att oroa sig över. Ska snart slänga i en redig kabel och en Alpine SWR 12" och testa steget fullt ut.

Sedan att basarna slår fulla konutslag utan att det spelar nå vidare högt är nog sant med tanke på hulr lådan ser ut. Var kanske 60-70l med 4" port vilket är helt fel för dessa basar. Aja inte mina basar så big_smile

Drönirettab
7 april 2008 · 21 761 Inlägg

thesvensk skrev:
Skulle koppla in ett MDS slutsteg till ett par Infinity Perfect 10.1 men då brann steget direkt vid inkoppling. Kollade så allt stod rätt till med kablar osv och det gjorde det. Så vi testade att koppla in mitt slutsteg och det fungerade, dock lät det inte speciellt högt även om steget var inställt. Ett Alpine PDX-1.1000 så då är min fråga, kan detta ha skadat steget på något vis?

Körde 8kvmm ström samt bra jord (ca 6m + 1m -) Allt lät bra och märkte inga som helst konstigheter förutom att det inte tröck på som man ville, spänning på 12.55V konstant och poppade kanske 5-10min med normal volym.

Som sagt, kan steget ha tagit någon skada. Samt är det pga den tunna kabeln det inte spelar på så högt? Var bara för att testa grejjorna vi körde så tunn kabel i brist på större.

Jag håller med NMI, spänningen var ganska låg. 8mm2 kabel är ju inte så grovt förstås, men så länge som stegets strömförbrukning inte överstiger 35A (ca 280-300W med ett klass AB steg) så blir spänningsfallet inte mer än 0,5V.

Var bilen avslagen eller igång när du spelade?
Vad menar du med "normal" volym?
Var mätte du 12,55V, på batteriet eller stegets kopplingsplint?

yellow740
8 april 2008 · 119 Inlägg

thesvensk skrev:

NMI skrev:
funakr steget är det nog ingen fara,

men det var ändå låga voltm samt väldigt klen kabel, men så länge du inte höjde massa, och det funkade när du kopplade ur, ska du nog vara glad/ det funkar fortfarande.

oftas dessa jag ska bara testa, som gör att det går sönder..

Sedan så drar inte steget 100A när det bara var 12V så är nog inget att oroa sig över. Ska snart slänga i en redig kabel och en Alpine SWR 12" och testa steget fullt ut.

Sedan att basarna slår fulla konutslag utan att det spelar nå vidare högt är nog sant med tanke på hulr lådan ser ut. Var kanske 60-70l med 4" port vilket är helt fel för dessa basar. Aja inte mina basar så big_smile

Tänk bara på att steget drar fler Ah ju mindre volt du har!     En grövre kabel hade verkligen inte skadat! (Du skriver att du ska ha grövre sen.)    Funkar steget som det ska kan jag inte tänka mig att något gått sönder!   Men chansa inte igen!  Du kan aldrig ha för grov kabel......   Om du bara anpassar säkringar och dylikt..  (8kvadrat använder jag själv som högtalar kablar till basarna!!)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang