vad behövs för volvo 16v turbo

Tomas_H
13 april 2008 · 486 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:
om du inte ska ha lmm måste du ju ha spjälläges givare eller nått annat

MAP-sensor menar du antar jag.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
940turboplus Rapidoz
13 april 2008 · 688 Inlägg

gör det någon speciell skillnad om man tar typ 16V eller typ 20V?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
absolute_teddan
13 april 2008 · 247 Inlägg

vet inte om nån har nämt det men kamrems spännare från golf passar bra

940turboplus Rapidoz
13 april 2008 · 688 Inlägg

absolute_teddan skrev:
vet inte om nån har nämt det men kamrems spännare från golf passar bra

Vilken golf?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
spedy
15 april 2008 · 3 Inlägg

det du behöver e en topp från b234 motorn, sen kan du lösa det med spnnrular och rem från en opel diesel. du får byta till tex turbons spridare dom pallar, du bör byta ic då det är plast gavlar på den och den kommer inte palla trycket, din orginal låda kommer nog inte heller vilja var med så det får nog bli m90 där. skulle rekomendera att du använder en 3" lmm då det kommer pasera en del luft där igenom, skulle kunna funka med 16v orginal lmm om du byter innehållet i den. finns många som kan mappa dit orginal motronic sprut om du har 2,4 vill säga. håller sjläv på att bygga klart min motor med 16v så det e en hel del prylar som behövs. skulle gissa på att kostar ca 10-15k + mappning beroende på kontakter

AudiFors
15 april 2008 · 906 Inlägg

Jag lånar tråden lite, eftersom mitt trim kunnande inte är på topp så frågar jag er ändå, varav jag fick det på tanke när jag läste den här tråden, menar (du) 940turboplus att man ska ta en 16v topp som är gjord för att ha turbo? Om inte utan bara vanlig 16v från tex b234F, skulle det med gå då(att ha turbo) så länge man förstärker toppen? Är jätte tacksam för svar då jag blev lite fundersam när jag läste:)

=)
spedy
16 april 2008 · 3 Inlägg

740Fors skrev:
Jag lånar tråden lite, eftersom mitt trim kunnande inte är på topp så frågar jag er ändå, varav jag fick det på tanke när jag läste den här tråden, menar (du) 940turboplus att man ska ta en 16v topp som är gjord för att ha turbo? Om inte utan bara vanlig 16v från tex b234F, skulle det med gå då(att ha turbo) så länge man förstärker toppen? Är jätte tacksam för svar då jag blev lite fundersam när jag läste:)

vad jag vet så finns det ingen 940 turboplus som har 16v topp eller är gjord för detta. det finns bara på en modell och den motorn heter b204 och sitter i italien import, och då är det en 2,0L turbo med 16v topp.
Vet inte redigt vad du menar med förstärka toppen?

AudiFors
16 april 2008 · 906 Inlägg

spedy skrev:

740Fors skrev:
Jag lånar tråden lite, eftersom mitt trim kunnande inte är på topp så frågar jag er ändå, varav jag fick det på tanke när jag läste den här tråden, menar (du) 940turboplus att man ska ta en 16v topp som är gjord för att ha turbo? Om inte utan bara vanlig 16v från tex b234F, skulle det med gå då(att ha turbo) så länge man förstärker toppen? Är jätte tacksam för svar då jag blev lite fundersam när jag läste:)

vad jag vet så finns det ingen 940 turboplus som har 16v topp eller är gjord för detta. det finns bara på en modell och den motorn heter b204 och sitter i italien import, och då är det en 2,0L turbo med 16v topp.
Vet inte redigt vad du menar med förstärka toppen?

När jag skrev "940 turboplus" mena jag han som skapa tråden, frågade typ han hur han menade men samtidigt fråga dem andra om hjälp för min fråga. Ja jag menar portar, planar, bytar ventiler,fjädrar,säten osv, men min fråga är i sig om man kan ta en vanlig 16 v topp, som från början inte är från en turbo motor, och slänga på en ett block som är från en turbomotor och få det att funka med turbo? eller går detta inte överhuvudtaget? om någon nu förstår hur jag menar:P (inte så kunnig inom trim området).

=)
spedy
17 april 2008 · 3 Inlägg

740Fors skrev:

spedy skrev:

740Fors skrev:
Jag lånar tråden lite, eftersom mitt trim kunnande inte är på topp så frågar jag er ändå, varav jag fick det på tanke när jag läste den här tråden, menar (du) 940turboplus att man ska ta en 16v topp som är gjord för att ha turbo? Om inte utan bara vanlig 16v från tex b234F, skulle det med gå då(att ha turbo) så länge man förstärker toppen? Är jätte tacksam för svar då jag blev lite fundersam när jag läste:)

vad jag vet så finns det ingen 940 turboplus som har 16v topp eller är gjord för detta. det finns bara på en modell och den motorn heter b204 och sitter i italien import, och då är det en 2,0L turbo med 16v topp.
Vet inte redigt vad du menar med förstärka toppen?

När jag skrev "940 turboplus" mena jag han som skapa tråden, frågade typ han hur han menade men samtidigt fråga dem andra om hjälp för min fråga. Ja jag menar portar, planar, bytar ventiler,fjädrar,säten osv, men min fråga är i sig om man kan ta en vanlig 16 v topp, som från början inte är från en turbo motor, och slänga på en ett block som är från en turbomotor och få det att funka med turbo? eller går detta inte överhuvudtaget? om någon nu förstår hur jag menar:P (inte så kunnig inom trim området).

ok nu fattar jag. ja det funkar att bara lägga på en sån topp på en turbo motor, men du måste göra ventilspår i kolvarna om du ska ha ett vanligt turboblock.
annars så kommer inte ventilerna att gå fria.
sen e det kamremsdrivningen som e lite pilla tt få ihop om man inte köper färdiga saker från tex spm.

AudiFors
18 april 2008 · 906 Inlägg

spedy skrev:

740Fors skrev:

spedy skrev:

vad jag vet så finns det ingen 940 turboplus som har 16v topp eller är gjord för detta. det finns bara på en modell och den motorn heter b204 och sitter i italien import, och då är det en 2,0L turbo med 16v topp.
Vet inte redigt vad du menar med förstärka toppen?

När jag skrev "940 turboplus" mena jag han som skapa tråden, frågade typ han hur han menade men samtidigt fråga dem andra om hjälp för min fråga. Ja jag menar portar, planar, bytar ventiler,fjädrar,säten osv, men min fråga är i sig om man kan ta en vanlig 16 v topp, som från början inte är från en turbo motor, och slänga på en ett block som är från en turbomotor och få det att funka med turbo? eller går detta inte överhuvudtaget? om någon nu förstår hur jag menar:P (inte så kunnig inom trim området).

ok nu fattar jag. ja det funkar att bara lägga på en sån topp på en turbo motor, men du måste göra ventilspår i kolvarna om du ska ha ett vanligt turboblock.
annars så kommer inte ventilerna att gå fria.
sen e det kamremsdrivningen som e lite pilla tt få ihop om man inte köper färdiga saker från tex spm.

Ja okej då förstår jag, tackar tackar:)

=)
R_uda
18 april 2008 · 57 Inlägg

lättast av allt e och köpa spännrulle och kamrem till en marin 16V.  de kör vi med på kompisen ascona med volvo 16v

RT MOTOR.SE
motor byggen , renoveringar och om byggnader
TIG svetsning, tillverkning av grenrör omsvetsning av insug och tryckrör
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang