940 ltt problem(dör)

tilldig
11 april 2008 · 53 Inlägg

Hej jag köpte precis en 940 ltt 95a och när bilen är igång så hör man bensin pumpen hela tiden plus att laddtrycksmätaren hoppar hela tiden på tomgång men när man gasar på så stiger den jämt och fint.
När man kör med bilen och gasar upp den fort och sedan kopplar så dör motorn(tomgången försvinner), men om man kör lungt så finns det tomgång.
Och om det är till någon hjälp så vet jag inte om bilen är chippad men jag tror inte det och den laddar 0,7 ungefär det är även ett lock på turbon så att den dumpar i luftfiltret(sportfilter), detta har inte jag gjort utan var så när jag köpte den.
Jag undrar då om det är så att den inte får tillräckligt med soppa med tanke på laddtrycket efterssom den dör?.

Tack på förhand.

Sharky
11 april 2008 · 10 287 Inlägg

Börja med att se till att spjällägeskontakten är korrekt justerad. Är den inte det så kommer sprutet aldrig att fatta att du har släppt gasen helt och hållet. (sprutet skall "mota" när man släpper gasen så att motorn inte dör).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
945TurboMS
11 april 2008 · 261 Inlägg

Sharky skrev:
Börja med att se till att spjällägeskontakten är korrekt justerad. Är den inte det så kommer sprutet aldrig att fatta att du har släppt gasen helt och hållet. (sprutet skall "mota" när man släpper gasen så att motorn inte dör).

/Göran

Hade samma skit med min 945, dock en ft....  Gjorde ovanstående felsökning ovan, men fick den alldrig till att gå speciellt bra!
Dessutom verkar det vara ett vanligt problem på just 940, vet inte varför dock...

tilldig
12 april 2008 · 53 Inlägg

Jag har gort det och det klickar precis när man öppnar spjälet.
men jag tänkte att den kanske inte får soppa nog efterssom soppa pumpen står och maler hela tiden?
men det med laddtryckmätaren att den hoppar som den är det bara för att den är junk eller? är det tjuvluft?

_volvo
12 april 2008 · 33 Inlägg

kan det inte vara så att tomgånsmoton kärvar?

tias aka katten
12 april 2008 · 245 Inlägg

när min håller på sådär så har det kommit in olja i fördelaren.

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*
BMW 540i/6 (1997)
tilldig
12 april 2008 · 53 Inlägg

Men fördelaren har ju inget med bensinpumpen att göra(den under golvet).
fast du kanske menade laddtrycksmätaren?.
Men jag ska kolla med startgas om den läcker nån stans.
Det kanske är bränsletrycksregulatorn som är trasig?

Sharky
12 april 2008 · 10 287 Inlägg

Knappast.
Men har du gjort steg 1, dvs ställt in spjället så skall du kolla att spjället är korrekt justerat genom att knipa ihop slangen till tomgångsmotorn. Då skall motorvarvet gå ner till runt 500 rpm men motorn får inte tvärdö.

Sedan kommer steg 2 som är att ta loss och göra ren samt smörja upp tomgångsmotorn. Funkar inte det så får du prova med orginal luftburk istället för öppet filter. Vi har varit med om flera Volvo 940 där alla problem med fördsvunnen tomgång, pangande motor etc har försvunnit när man satt tillbaka orginal luftburk.

/Göran

tilldig skrev:
Det kanske är bränsletrycksregulatorn som är trasig?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
tilldig
18 april 2008 · 53 Inlägg

jag tror jag vet vad problemet med tomgången är nu och det är att den dumpar ut luften som luftmassemätaren redan har mätt tillbaxs igenom mätaren.
men jag har inte löst problemet med soppa pumpen.
Räcker inte pumpen till för det laddtryck jag har eller måste jag chipa den.

tilldig
22 april 2008 · 53 Inlägg

bump

R0b1n hej
22 april 2008 · 291 Inlägg

kan inte vara dumplocket som sitter på turbon som inte ska vara där? min var precis samma, jag har dumplocket liggande hemma. det funkar inte med LH 2.4 styrsystemet. det kvittrar bara o sen frikopplar man så dör den. sätt tillbaks orginal dumpventil på turbon. det sitter ett litet lock med en fjäder i. hade precis samma att den dog när man frikoppla.


Mvh R

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!
tilldig
22 april 2008 · 53 Inlägg

jo jag vet att det är det ena felet som jag skrev så dumpar den luften igenom luftmassemätaren på så sätt luras bilen att det finns luft i motorn fast det inte gör det.
Men jag har fortfarande ett annat problem

brelasten
22 april 2008 · 274 Inlägg

du har du kollat om det är ordenkligt med luft i bakdäcket, ev så kan det vara jordfel i el antennen! mvh

fyllo
BARRET
22 april 2008 · 561 Inlägg

tag bort dumplocket. garanterat det som är fel

tilldig
22 april 2008 · 53 Inlägg

jag vet att det är dumplocket som är boven till tomgången jag har fått svar om det redan i denna tråden.
Men är det ingen som vet något om soppa pumpen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang