Har avläst felkoder på min 960, vilka nya delar ska köpas?

rizzuh
13 april 2008 · 59 Inlägg

Tjena på er Garaget!

Har avläst mina felkoder nu på min Volvo 960 -91 och fick följande:

2 3 2  Lambdareglering, mager eller fet, tomgång

2 3 1 Lambdareglering, mager eller fet, dellast

3 1 1 Hastighetsmätarsignal saknas

1 2 3 Signal från kylvätsketempgivare eller Motortempgivarsignal?


Det där med hastighetsmätarsignal förstår jag inte då både farthållare och mätare funkar?

Hursomhelst så drar bilen sjukt mycket bensin vilket måste bero på lambdaregleringen, eller?

Så jag antar att om jag köper en lambdasond så ska det inte vara några problem? Passar en ifrån en 940 och vart sitter den på min bil?

Tacksam för svar

MVH Robban

The safest form of sex is when you get superdrunk and have sex with like ten people totally unprotected and you do intervenus drugs at the same time.
freddy_82 Truckreparatör
13 april 2008 · 221 Inlägg

Hej!
Det kan ju också vara så att det är tempgivaren som är trasig. (felkod 1-2-3) och detta gör så att motorn går fett o då kommer det även felkoden på lambdan. hadde testat med nu tempgivare först e nog billigare än en lambda ialf!

sonden sitter vid katten. om jag minns rätt.

Hur mycket drar bilen? hadde en 960 93:a o de ligger ju på runt 1.1 - 1,3 liter milen.

Senast redigerat av freddy_82 (13 april 2008)

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
rizzuh
13 april 2008 · 59 Inlägg

freddy_82 skrev:
Hej!
Det kan ju också vara så att det är tempgivaren som är trasig. (felkod 1-2-3) och detta gör så att motorn går fett o då kommer det även felkoden på lambdan. hadde testat med nu tempgivare först e nog billigare än en lambda ialf!

sonden sitter vid katten. om jag minns rätt.

Hur mycket drar bilen? hadde en 960 93:a o de ligger ju på runt 1.1 - 1,3 liter milen.

Hmm.. Jag har kommit 20 mil på 500 kronor så det måste vara något fel neutral

Vart sitter tempgivaren? smile

Någon annan med förslag?

The safest form of sex is when you get superdrunk and have sex with like ten people totally unprotected and you do intervenus drugs at the same time.
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
13 april 2008 · 2 853 Inlägg

skulle byta temp först billigare..kolla även tändkablarna..
lambdasonden kan de ju va,,ofta den som ger fet bränsle förbrukning:S

Nybbe_gefle
16 april 2008 · 11 Inlägg

Tempgivaren sitter i bakkant på toppen ca 15cm ner lite lätt åt avgassidan till. Riktigt besvärligt att komma åt med andra ord.

//David

Etanol - Gör både bilen och miljön gott!!
absolute_teddan
16 april 2008 · 247 Inlägg

pattilatti2 skrev:
skulle byta temp först billigare..kolla även tändkablarna..
lambdasonden kan de ju va,,ofta den som ger fet bränsle förbrukning:S

960 har inga tänd kablar. och det är samma lamda på 940.

norrlandsguldbruds
16 april 2008 · 12 Inlägg

köp nu lambda sond..ha haft samma fel på bilen ja ;D

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
16 april 2008 · 365 Inlägg

absolute_teddan skrev:
och det är samma lamda på 940.

Säker på det? Det skiljer ju 2cyl hmm


Det verkar ju som du har något problem med lamda regleringen när du har felkod på både tomgång och dellast, kan vara en lamdasond eller luftläckage. Hur är vevhusventilationen?

Senast redigerat av _TiNcO_ (16 april 2008)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
fredrikeriksson
16 april 2008 · 33 Inlägg

hur går bilen? jag hade en 940 som lamdan gick sönder på och då drog den typ 2l/mil och gick inte alls bra

Oldsmobile cutlass "the blower" (1966)
BMW 330 Ci "M54B30 world record" (2001)
rizzuh
17 april 2008 · 59 Inlägg

fredrikeriksson skrev:
hur går bilen? jag hade en 940 som lamdan gick sönder på och då drog den typ 2l/mil och gick inte alls bra

Bilen går precis som vanligt faktiskt.. Nollställde felkoderna och lampan har inte tänts upp igen så jag väntar lite o ser.. Men den går exakt som den alltid gjort.. Kanske drar ytterst lite mer bensin men men...


Mycket märkligt!


Tack för all hjälp allihopa!

The safest form of sex is when you get superdrunk and have sex with like ten people totally unprotected and you do intervenus drugs at the same time.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang