Engla mordet

blacken
14 april 2008 ·

Piraten skrev:

Thomas_945LTT skrev:

Piraten skrev:

En som summerar exakt hur  jag resonerar.
Till alla er moral talibaner : Tyck synd om dåren ni, säg att han var psykisk sjuk, mådde dåligt, ska ha vård, eller va fan ni nu kommer med. Snälla kan ni inte ringa på dörren till Englas familj och dra hela den valsen för dem. Jävla hycklare ni klankar ner på folk som vill se aset DÖ, eller så tycker ni folk är idioter som visar dessa känslor bakom en dator. Upp till bevis nu, åk till familjen berätta hur synd det är om mördaren för han mår ju dåligt och är psykiskt sjuk.

Ett rättssystem fungerar ju så, i alla fall i en demokrati, att man ska straffa folk när dom gjort ngt olagligt. Dödsstraff är tyvärr en alldeles för enkel utväg. Dessutom kan man ju inte lära folk att inte döda, genom att själv döda. Dubbelmoral så det skriker om det.

Men du måste väl ändå hålla med om att han är sjuk? Ingen frisk människa skulle ju göra ngt sådant. Jag hoppas och tror å andra sidan att han aldrig någonsin kommer att bli friskförklarad. Han borde istället låsas in livet ut.


R.I.P. Engla

Klart som fan han är sjuk. För min del spelar det ingen roll om han är sjuk eller frisk hade det varit min lilla tjej hade jag dödat han ock KRÄVT lagens hårdaste straff.  Hade man dock haft döds straff hade jag inte behövt göra det själv. Konstigt att det inte händer oftare att folk skiter i vilket och bara dödar sådana här dårar.

Oavsett,så är det inte fullt så lätt att döda en annan människa, det är en spärr som alla normala människor har.

Lindskog88
14 april 2008 · 36 Inlägg

42 åringen borde ha ett skott i pannan å sedan gräva ner han finns nog ingen som skulle sakna han ändå.
RIP Engla

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
14 april 2008 · 5 753 Inlägg

är ett jävla pådrag om detta på radion, hela jävla dagen har man hört om det... måttligt less på att höra om det även om det är förjävligt och tragiskt


R.I.P

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
pippaaN
14 april 2008 · 987 Inlägg

Phaetoon skrev:
Jag är väldigt imponerad över att tidningarna i Sverige publicerat bild på honom.
Tycker att man borde hänga ut fler brottslingar i Sverige, så att dom frivilligt väljer att flytta utomlands efter avtjänat straff.

Klart dom borde publicera bilder och så vidare på fler, dom jävlarna ska inte få det lätt. är det något jag verkligen hatar, så är det våldtäktsmän, pedofiler och liknande.. Blir spyfärdig bara att tänka på det.

i like it load
MRVECTRA_T Yrkeschaufför
14 april 2008 · 168 Inlägg

R . I . P .

dallelito med lem
14 april 2008 · 1 147 Inlägg

aset toppar nog listan på sveriges mest hatade.

kanske borde införa stening på folk som ger sig på barn?!

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
Fotografen_Micke Fotograf/Ljudbyggare
14 april 2008 · 781 Inlägg

Vila i frid Engla! Alla här på garaget.org skulle kunna göra vad som helst för att du ska kunna återvända till livet. Men tyvärr finns det inget vi kan göra! "Motorfolket" tänker på dig hela tiden....
R.I.P

Senast redigerat av Fotografen_Micke (14 april 2008)

trippelturbo Trucker
14 april 2008 · 2 710 Inlägg

Få slut på idioten..snuten hade fallet liggande som vanligt. Dom kan visst lägga ner pengar på fartkameror, men rädda en liten oskyldig flicka verkar inte budgeten räcka till. Ett jävla SKÄMT!!

Fart missbrukare
Alecci
14 april 2008 · 2 014 Inlägg

Piraten skrev:
En som summerar exakt hur  jag resonerar.
Till alla er moral talibaner : Tyck synd om dåren ni, säg att han var psykisk sjuk, mådde dåligt, ska ha vård, eller va fan ni nu kommer med. Snälla kan ni inte ringa på dörren till Englas familj och dra hela den valsen för dem. Jävla hycklare ni klankar ner på folk som vill se aset DÖ, eller så tycker ni folk är idioter som visar dessa känslor bakom en dator. Upp till bevis nu, åk till familjen berätta hur synd det är om mördaren för han mår ju dåligt och är psykiskt sjuk.

Nu skjuter du dig själv lite i foten. Etik och moral är precis vad som avhåller de flesta människor att göra som honom (agera på tankar/böjelser/vridningar/fantasier), och om hans dåd åtminstone delvis bottnar i en brist på dessa två ingredienser kanske du inte ska klanka ner på såna som - enligt dig själv - visar prov på det.

Jag har i alla fall inte sagt att jag tycker synd om honom, oavsett om han är frisk eller sjuk. Däremot anser jag det vara fel att ställa honom till svars för sina handlingar om han inte är så pass vid sina sinnens bruk att han inser att han gjort fel.

Jag har inte heller sagt att han är psykiskt sjuk (även om en hel del tyder på det), eller att hans psykiska åkommor är av sådan art att det specifikt ligger bakom vad som skett. Men om han är så psykiskt sjuk att han inte kan skilja mellan rätt och fel, så skulle en eventuell fysisk hämnd enbart tjäna hämndtagaren samma syfte som mordet på Engla tjänade honom: tillfredsställelse.

En tillräckligt grov störning skulle exempelvis kunna innebära att han ser lika mycket fel i att inte döda henne, som alla vi andra (mer eller mindre) normala människor gör i att göra det. I hans vridna värld skulle hon kunnat vara djävulen inkarnerad. Hur lastar och straffar man någon som enligt sina egna premisser inte gjort något fel?

Ska vi börja straffa folk som inte förstår skillnaden mellan rätt och fel så gäller bland annat fängelse för småbarn som snattat i affärer eller på något mysko vänster gjort sig skyldiga till dråp. Finns ju faktiskt barn som mördar också, tror nog antalet användare som sitter här och yrkar på tortyrstraff skulle vara betydligt färre om gärningsmannen varit en jämngammal pojke, vare sig denne var psykiskt sjuk eller inte!

Att mörda någon annan är naturligtvis oförlåtligt och omöjligt att gottgöra vare sig förövaren är sjuk i huvudet eller inte. Det är därför de naturligtvis inte heller ska släppas fria.

Jag är annars för såväl kropps- som dödsstraff, men inte mot folk som inte förståndsmässigt kan stå för vad de gör. Återigen, jag säger inte att så är fallet, möjligheten finns att han är väl medveten både om sin handling och dess konsekvenser. Om det är så det ligger till, då sitter jag gärna och diskuterar kropps- och dödsstraff.

Därmed inte sagt att inte såväl rättsväsende som rättpsykiatri i landet är under all kritik. Folk kommer alltför lätt undan sina rättmätiga straff med hänvisning till psykisk obalans, och de som döms till rättspsykiatrisk vård verkar sällan vara färdigbehandlade. Många som orättmätigt döms till vård är säkert psykiskt sjuka, men det betyder inte per automatik att det har styrt de handlingar de anklagas och döms för.

Tro nu inte att jag sitter här och försvarar det förbannade kräket, för det gör jag sannerligen inte. Är han fullt frisk eller hans störningar är av sådan art att de inte spelat någon avgörande roll i det här fallet, förtjänar han en hel del av det andra skrivit här och mer därtill.

Möjligtvis har den här individen inga känslor, inget samvete eller ingetdera. Men troligtvis kan han känna rädsla, och det kommer han nog bli tvungen att göra resten av livet. Rädsla för att inte veta om eller när någon dyker upp för att egenmäktigt utkräva hämnd, och vad som skulle kunna ske då. Att vara ständigt rädd är nog ett värre straff än vad någon här kan hitta på. Förhoppningsvis har han även ett samvete, och då kan dåligt sådant samt ångest läggas till.

Att leva med ständig ångest, ständig avsmak för sig själv och rädsla för alla andra är nog ett av de grymmaste straffen som kan finnas. Det bästa skulle dessutom vara att gärningsmannen därmed straffar sig själv: den gudomliga rättvisan (vare sig man är troende eller inte).

What goes around, comes around...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
mebben Troligen galen...
14 april 2008 · 567 Inlägg

Alecci skrev:
*en massa vettigt*

Du har en poäng, helt klart. Men jag kan inte slå undan min ilska och min lust att fysiskt tillfoga denna människa så mycket smärta jag bara kan.

Är jag kanske lika störd som honom eftersom jag önskar skada en annan människa? Kanske det, troligen är jag lite störd iallafall. Men det denna man har gjort kan jag inte förlåta, och neandertalaren inom mig suktar efter hämnd...

loudness
14 april 2008 · 4 554 Inlägg

skriv va ni vill omde i tråden bara de inte uppmanar till brott den är 5 sidor nu med inlägg å jag är inte sugen på att rensa upp va ni tycker man ska göra med han det är förjävligt de som händ och hur allt fungerar men tyvärr är det inte mycke att göra åt mer än att påverka dom som styr landet så de blir hårdare straff, trist iaf för anhöriga och att sånt här kan hända

Lowenhart fälg fantast
14 april 2008 · 1 086 Inlägg

väldigt sjukt det han gubben gjorde, man blir ju orolig att det ska hända sitt eget barn, fyfan

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
nosferato
14 april 2008 · 439 Inlägg

anses man inte vara fullt frisk om man har lasbils körkort o har ett väldigt stort ansvar på vägarna,
pga dessa körkort anser jag att han är fullt frisk o bör ställas till svars för sina handlingar,dock ej i sverige då vi har för mesiga lagar.

old,low and slow....
Bettan_Nostdal
14 april 2008 · 204 Inlägg

Visst är det synd om Engla och hennes nära och kära. Och 42åringen måste få lida för det. Men måste det finnas "tjat" överallt om henne. Vila i frid hit och dit. Jag skänker en tanke åt hennes familj. För jag vet sj hur det är att förlora någon så frukansvärt nära. Men tror ni att hennes familj skulle uppskatta allt detta "tjat" kring denna osyldiga lilla tjej? Jag hade inte gjort det sad

En annan sak förstår jag inte. Det här mä Engla. Men alla andra barn i andra länder då? Jag menar. Så fort något händer i Sverige så blåses det upp till storm och alla ska prata om det! Men det som händer utanför Sveriges gränser skiter vi blanka fan i! Ska det vara så?! Tycker verkligen inte jag! Så ta er en tankeställare nu!!

Rätta mig om jag har fel?!

Volvo V70 gen1 2,5T "Silverpilen" (1999)
Thomas_945LTT
14 april 2008 ·

Piraten skrev:

Thomas_945LTT skrev:

Piraten skrev:

En som summerar exakt hur  jag resonerar.
Till alla er moral talibaner : Tyck synd om dåren ni, säg att han var psykisk sjuk, mådde dåligt, ska ha vård, eller va fan ni nu kommer med. Snälla kan ni inte ringa på dörren till Englas familj och dra hela den valsen för dem. Jävla hycklare ni klankar ner på folk som vill se aset DÖ, eller så tycker ni folk är idioter som visar dessa känslor bakom en dator. Upp till bevis nu, åk till familjen berätta hur synd det är om mördaren för han mår ju dåligt och är psykiskt sjuk.

Ett rättssystem fungerar ju så, i alla fall i en demokrati, att man ska straffa folk när dom gjort ngt olagligt. Dödsstraff är tyvärr en alldeles för enkel utväg. Dessutom kan man ju inte lära folk att inte döda, genom att själv döda. Dubbelmoral så det skriker om det.

Men du måste väl ändå hålla med om att han är sjuk? Ingen frisk människa skulle ju göra ngt sådant. Jag hoppas och tror å andra sidan att han aldrig någonsin kommer att bli friskförklarad. Han borde istället låsas in livet ut.


R.I.P. Engla

Klart som fan han är sjuk. För min del spelar det ingen roll om han är sjuk eller frisk hade det varit min lilla tjej hade jag dödat han ock KRÄVT lagens hårdaste straff.

Du hade alltså krävt lagens hårdaste straff mot dig själv? Eller missförstod jag dig? Om det vore din son som hade mördat ngn, hade du då gått ut på gatan å dödat honom för det?

Riktigt het potatis det här hmm Läskigt att man ens ska behöva disskutera det....

Mange_900
14 april 2008 · 93 Inlägg

Bettan_Nostdal skrev:
Visst är det synd om Engla och hennes nära och kära. Och 42åringen måste få lida för det. Men måste det finnas "tjat" överallt om henne. Vila i frid hit och dit. Jag skänker en tanke åt hennes familj. För jag vet sj hur det är att förlora någon så frukansvärt nära. Men tror ni att hennes familj skulle uppskatta allt detta "tjat" kring denna osyldiga lilla tjej? Jag hade inte gjort det sad

En annan sak förstår jag inte. Det här mä Engla. Men alla andra barn i andra länder då? Jag menar. Så fort något händer i Sverige så blåses det upp till storm och alla ska prata om det! Men det som händer utanför Sveriges gränser skiter vi blanka fan i! Ska det vara så?! Tycker verkligen inte jag! Så ta er en tankeställare nu!!

Rätta mig om jag har fel?!

Du har verkligen inte fel, tycker det har blivit lite förmycke med detta nu.

Syst3m
14 april 2008 · 1 079 Inlägg

Bettan_Nostdal skrev:
Visst är det synd om Engla och hennes nära och kära. Och 42åringen måste få lida för det. Men måste det finnas "tjat" överallt om henne. Vila i frid hit och dit. Jag skänker en tanke åt hennes familj. För jag vet sj hur det är att förlora någon så frukansvärt nära. Men tror ni att hennes familj skulle uppskatta allt detta "tjat" kring denna osyldiga lilla tjej? Jag hade inte gjort det sad

En annan sak förstår jag inte. Det här mä Engla. Men alla andra barn i andra länder då? Jag menar. Så fort något händer i Sverige så blåses det upp till storm och alla ska prata om det! Men det som händer utanför Sveriges gränser skiter vi blanka fan i! Ska det vara så?! Tycker verkligen inte jag! Så ta er en tankeställare nu!!

Rätta mig om jag har fel?!

Håller med dig wink Mycket tjat för inte så mycket. Liknar fallet med Madeleine eller vad hon nu hette, bara för folk har pengar/eller för att det är en unge uppmärksammas allt något ofantligt.

Skulle det vara lika mkt uppståndelse vid varje mord så skulle det vara jävligt fullt upp för journalisterna.

gamlingen
14 april 2008 · 5 198 Inlägg

Lugn om 2 dagar är allt uttjatat å tyst..

Magnus9-3 Fukttekniker
14 april 2008 · 100 Inlägg

Ett skott i nacken och gräva ner fanskapet vore en lindrig lösning, om än effektiv. En sån person är inte värd att kallas människa och har definitivt ingen rätt att leva, enligt min, och många andras åsikt.



All tanke och empati åt Engla och hennes anhöriga

Volvo V70 D5 "BSR" (2005)
alexbenhard Hemlig Agent
14 april 2008 · 1 115 Inlägg

Bettan_Nostdal skrev:
Visst är det synd om Engla och hennes nära och kära. Och 42åringen måste få lida för det. Men måste det finnas "tjat" överallt om henne. Vila i frid hit och dit. Jag skänker en tanke åt hennes familj. För jag vet sj hur det är att förlora någon så frukansvärt nära. Men tror ni att hennes familj skulle uppskatta allt detta "tjat" kring denna osyldiga lilla tjej? Jag hade inte gjort det sad

En annan sak förstår jag inte. Det här mä Engla. Men alla andra barn i andra länder då? Jag menar. Så fort något händer i Sverige så blåses det upp till storm och alla ska prata om det! Men det som händer utanför Sveriges gränser skiter vi blanka fan i! Ska det vara så?! Tycker verkligen inte jag! Så ta er en tankeställare nu!!

Rätta mig om jag har fel?!

Sverige är litet, världen är stor....
Om du bryr dig så mycket om barn i andra länder rekommenderar jag att du flyttar till Afrika.
Där dör det barn dagligen av olika sjukdomar och svält.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang