"Bilvagga"

Lord_Zebulon
15 april 2008 · 65 Inlägg

Hejsan!

Nu har jag kommit till den punkt i programmet då jag behöver få upp min amazon kombi i en s.k. "bilvagga". Har funderat på att bygga en själv men fick idén att använda mig av 2 st motorstativ från Biltema. De båda stativen klarar tillsammans 900 kg. En viss modifiering av fästen är naturligtvis nödvändigt.

Har ni annars några tips? För-, nackdelar med min idé?

Om ni inte gillar idén har jag en annan fråga, vart kan man köpa stålprofiler till byggandet av en vagga?
Bor i Linköping ska väl tilläggas.


Tack på förhand

Sebbe

Amazon kombi!
v8rickard Gammelbilsnörd
15 april 2008 · 450 Inlägg

Lord_Zebulon skrev:
Hejsan!

Nu har jag kommit till den punkt i programmet då jag behöver få upp min amazon kombi i en s.k. "bilvagga". Har funderat på att bygga en själv men fick idén att använda mig av 2 st motorstativ från Biltema. De båda stativen klarar tillsammans 900 kg. En viss modifiering av fästen är naturligtvis nödvändigt.

Har ni annars några tips? För-, nackdelar med min idé?

Om ni inte gillar idén har jag en annan fråga, vart kan man köpa stålprofiler till byggandet av en vagga?
Bor i Linköping ska väl tilläggas.


Tack på förhand

Sebbe

Kolla in min projekttråd, där ser du hur jag gjort med min vagga... Bra att ha svägningen lagrad. Detta löste jag genom att slakta en framvagn från en 240... svetsar sen karossfästena på en bromsskiva, funkar as bra, Att köpa profiler beg. på skroten tjänar du massor på.

Lord_Zebulon
15 april 2008 · 65 Inlägg

Kollade in din projekttråd. Smart lösning, ska ta och se om jag hittar någon framvagn jag kan använda då tongue På en bilskrot finns det väl inte stålprofiler? Eller det kanske det gör?

PS. Trevligt projekt btw! big_smile

Amazon kombi!
v8rickard Gammelbilsnörd
15 april 2008 · 450 Inlägg

nä, bilskrotar är värre vad det gäller profiler, men en "vanlig" skrot... var noga när du bygger kaross fästen att du får bra balans! Kräver lite tankeverksamhet och höftande men jag kan utan problem svänga runt karossen själv... Låsning i respektive läge gör man enklast med en regel i lämplig längd...tongue

Tror att motorstativen du pratar om kommer att bli för lågt från backen... Men det är lätt värt att lägga ner detta jobbet på en seriös renovering! Allt blir såå mycket enklare, sen kan man enkelt stuva omkring den i garaget om man sätter på riktiga hjul.

nu när jag snart skall blästra är detta guld värt!

Lord_Zebulon
16 april 2008 · 65 Inlägg

Jo du har nog rätt i det tongue

Jag ska till ett ställe som pysslar med svets/smide och se om de säljer några profiler big_smile

Amazon kombi!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang