Civilpolisen på gatan...

Robbin_V90 Elektriker/Montör
18 oktober 2009 · 534 Inlägg

Fawve skrev:
Cilvilpolisbilar är läskiga. sad

Ja man tycker ju att dom kunde haft nån logga på så man såg att det var civilare... =P

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
NiKeMaN Entreprenör
18 oktober 2009 · 1 286 Inlägg

Dave_C70 skrev:

NiKeMaN skrev:

Dave_C70 skrev:

Nope! Helt fel, man använder sig av medelhastighetsuppmätning när man mäter hastighet vid efterföljande, till detta har man ett speciellt instrument - dock inte kamera.

Sålänge det inte är trafikenhetens egna bilar för dom har kamera monterad.

Nope! Det är inte standard i bilarna. De som har kamera mäter inte hastigheten med den, dock kopplar de ibland kameran till mätinstrumentet för att få med mätvärdena i bilden. Detta är alltså inget standardiserat i någon bil och heller ej något beviskrav. Mätinstrumentet som sådant räcker som bevis.

Det vet jag mycket väl.
Men trafikenheten har i dom flesta fall en videokamera installerad för att underlätta bevisning.

Däremot så är det ofta vanliga närpolisen är ute och då finns ju ingen kamera.

// Niklas Johansson
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
18 oktober 2009 · 946 Inlägg

NiKeMaN skrev:

Dave_C70 skrev:

NiKeMaN skrev:

Sålänge det inte är trafikenhetens egna bilar för dom har kamera monterad.

Nope! Det är inte standard i bilarna. De som har kamera mäter inte hastigheten med den, dock kopplar de ibland kameran till mätinstrumentet för att få med mätvärdena i bilden. Detta är alltså inget standardiserat i någon bil och heller ej något beviskrav. Mätinstrumentet som sådant räcker som bevis.

Det vet jag mycket väl.
Men trafikenheten har i dom flesta fall en videokamera installerad för att underlätta bevisning.

Däremot så är det ofta vanliga närpolisen är ute och då finns ju ingen kamera.

Där är vi helt överens! smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
18 oktober 2009 · 1 778 Inlägg
BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
19 oktober 2009 · 946 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
http://home.swipnet.se/j_n/civila.htm

Nja, den där listan får du nog ta och uppdatera lite, skulle bli förvånad om fler än fem av de bilarna i den listan fortfarande rullar som polisbilar, jag menar hur många 245:or rullar idag som polisbilar? hmm

DME 171 m.grön 245 Nyköping

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Serreos
19 oktober 2009 · 182 Inlägg

Ovanligaste civilpolisbilen jag blivit stoppad av var en Audi A4 2,0T DTM big_smile den med extra kolfiber här och där....detta hände i stan...

BlauMes
19 oktober 2009 · 1 801 Inlägg

Dom har inte alltid tonade rutor.
Oftast så kan man väl se på antalet antenner.

Men dom kan ju även ta sina civila bilar. Såg en BMW z4 här i stan där det satt en polisman i smile Mindre trevlig överraskning sådär lagom på morgonkvisten tongue

Saab 9-3 (2008)
laggey
19 oktober 2009 · 335 Inlägg

alltid nytvättade
aldrig is på rutorna
väldigt mörk toning
flera antenner
för de mesta 2 små extraljus
kan nästan alltid se röd/blå lampor i grillen
kör alltid för fort eller för sakta, står på dom mest udda ställena
går helt enkelt inte att missa innan de är försent

sirmiro Double-Unicorn Rider
19 oktober 2009 · 2 486 Inlägg

Pratade med en kompis som har ganska bra kontakt med polisen om just detta och han hade fått förklarat att de inte får ha någon typ av reklam på bilarna och inte ha eu-regplåt.

Dagen efter var vi ute och åkte och det börjar rycka i halva min kropp med "polis inom 500meter känslan". Tittar på den volvo som ligger i högerfilen och vi kommer fram till att det inte kan vara en polis då det var fabrikstonat, en bilhandlares namn på skylten och det var eu-plåt. Så vi rullar upp bredvid, där sitter en polisman i full uniform.

Vad får man då ut av detta?
polisen har blivit duktiga på att få sina civilbilar civila och det finns inte längre något som står ut när du ser bilen på en väg. De klassiska antennerna är inte lika vanliga, kolsvart toning väljs bort ibland osv.
Synd enligt mig att de inte målar bilarna blåvita. Visst får de fast fler med civilbilar, men de sänker hastigheten på fler med en målad bil...

gamlingen
19 oktober 2009 · 5 198 Inlägg

En civilpolisbil kan väl se ut precis hur som helst, ,, för att åka på post ärenden behöver de ju inte en massa antenner,toning eller en massa annat krafs.

Frostfjord Ljudbyggare
19 oktober 2009 · 170 Inlägg

Lätt, jag kör som vanligt. hackar någon på, på något skumt sätt börjar man fundera. Som den "gröna-beiga" saaben i helsingborg. På väg 109. Han hängde på, lite väl nära för min smak. Men ingenting en nedbromsning till laglig hastigt inte fixar. När han väl fattade att jag inte skulle leka mer kom han på att det nog fanns munkar på stationen.

Opel Omega (B) "Oscar" (2002)
Mitsubishi Galant "Junior" (2001)
Nattugglan Idiot..
19 oktober 2009 · 285 Inlägg

Dom kan komma i vilken bil som helst,dom monterar bara radion i den och sen har dom en lös siren som dom sätter upp på taket när dom ska stoppa folk.
Tex när nova tog mig förut så var det två helt orginal saab 9-5 sedan, varken toning eller anten.
troligen bara inhyrda från någon bilfirma.
Det är inte ofta man kan se om det är en civilare eller inte.

JockeRX7 KTM 660
19 oktober 2009 · 537 Inlägg

Tonade rutor och antenner är ju bara en myt. Visst många har det men absolut inte alla. Snacka med 2 civilare nere vid garaget för några veckor sen. dom kom i en helt vanlig mörkgrön saab 9-5. Ingen toning och inga antenner. Men sen finns ju standard civilbilen här med, vit v70 med toning och en massa antenner. Men som sagt idag kan man nog aldrig vara säker på när det är en civilare eller inte.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
TurbOla Reservdansk
19 oktober 2009 · 6 271 Inlägg

Såhär såg en V70 T5 civilare ut för ett par år sen...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Keller Hamster
19 oktober 2009 · 817 Inlägg

Såg att nån hade skrvit tidigare, många omålade Saabar (9-5) som jag sett har Saab ANA skylt hållare. Fick förklaringen att dom kommer direkt från fabriken (?) sen om detta stämmer låter jag vara osagt.
Har även mött en Toyota Corolla 00a. Ingen toning bara blåljusen i grillen.
Även sett en 940 inga antenner (utövet vanligt) i Trelleborg. Ingen toning heller så man såg ju grejerna på brädan smile
Enligt rykten så går det en RS/S4-Civiliare i Simrishamns området.

Senast redigerat av Keller (19 oktober 2009)

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
MariaC
19 oktober 2009 · 140 Inlägg

Keller skrev:
Såg att nån hade skrvit tidigare, många omålade Saabar (9-5) som jag sett har Saab ANA skylt hållare. Fick förklaringen att dom kommer direkt från fabriken (?) sen om detta stämmer låter jag vara osagt.
Har även mött en Toyota Corolla 00a. Ingen toning bara blåljusen i grillen.
Även sett en 940 inga antenner (utövet vanligt) i Trelleborg. Ingen toning heller så man såg ju grejerna på brädan smile
Enligt rykten så går det en RS/S4-Civiliare i Simrishamns området.

RS/S4 det skulle man ju inte tro bäst och inte gasa mot en sådan då

Saab 9-5 (2005)
Keller Hamster
19 oktober 2009 · 817 Inlägg

MariaC skrev:

Keller skrev:
Såg att nån hade skrvit tidigare, många omålade Saabar (9-5) som jag sett har Saab ANA skylt hållare. Fick förklaringen att dom kommer direkt från fabriken (?) sen om detta stämmer låter jag vara osagt.
Har även mött en Toyota Corolla 00a. Ingen toning bara blåljusen i grillen.
Även sett en 940 inga antenner (utövet vanligt) i Trelleborg. Ingen toning heller så man såg ju grejerna på brädan smile
Enligt rykten så går det en RS/S4-Civiliare i Simrishamns området.

RS/S4 det skulle man ju inte tro bäst och inte gasa mot en sådan då

Nä det är nog säkrast att låta bli smile

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
laggey
19 oktober 2009 · 335 Inlägg

som sagt, ja beskrev bara dom typiska polisens egna som man ser i den här lilla byn hela dagarna åker fram och tillbaka och stoppar mig.... har sommarjobbat på en bilhandlare och dit kom polisen flera gånger och bara lånade olika bilar....

Audi_powah
19 oktober 2009 · 1 515 Inlägg

PaZZe skrev:
Svenska polismyndigheten blir bara smartare och smartare.

MvH

LOL lollollol

- De är fan allt annat än smarta i vissa lägen...

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
MrK
19 oktober 2009 · 407 Inlägg

har träffat på många olika...tex c70 cab riktigt stylad s2000 och saabar av olika modeller och volvon av diverse modeller

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang