Airbag utlöste sig på Audin

Black_rider Bond trimmare
17 april 2008 · 9 Inlägg

Jag och pappa var ute åkte efter en 70 väg körde kanske 50-60 kör ner i en kälgrop inte allt för våldsam saken var att båda Airbagsens utlöstes med en jävla smäll.

Saken är det att både jag och pappa vart extremt chokade.

Och bälterna Låste sig så det gick inte att ta på sig dom.

Varför hände det här?
vad händer nu?
försökring osv?
kan jag kräva pengar av vägvärket?

http://i26.tinypic.com/16ih79y.jpg

som ner ser är gropen inte allt förjävlig

http://i28.tinypic.com/2hpmxpj.jpg

vad tror ni kan kommer hända?

alminjo SLK
17 april 2008 · 610 Inlägg

Airbags är RIKTIGT DYRA så du borde börja med att ringa VV och se vad de säger. Eller varför inte höra vad försäkringen säger, kanske hjälper dig att kontakta VV ?

Garic
17 april 2008 · 539 Inlägg

ingen idé att kontakta Vägverket... du vänder dig först till din försäkring bolag och sen till en auktoriserad audi verkstad. Eftersom det är fabriksfel så ska det fixas utan nån kostnad.

varför det hände det vet vi inte smile men jag är ganska säker på att det är elektroniken (styrboxen för airbags)

Senast redigerat av Garic (17 april 2008)

KHRacing
17 april 2008 ·

Garic skrev:
ingen idé att kontakta Vägverket... du vänder dig först till din försäkring bolag och sen till en auktoriserad audi verkstad. Eftersom det är fabriksfel så ska det fixas utan kostnad.

ergh, se på bilderna, ser inte direkt ut att vara en Audi med garanti kvar.

Garic
17 april 2008 · 539 Inlägg

KHRacing skrev:

Garic skrev:
ingen idé att kontakta Vägverket... du vänder dig först till din försäkring bolag och sen till en auktoriserad audi verkstad. Eftersom det är fabriksfel så ska det fixas utan kostnad.

ergh, se på bilderna, ser inte direkt ut att vara en Audi med garanti kvar.

jo jag ser bilderna wink men är det okey att airbags smäller bara så där o bältesträckarna utlöser sig också? Nej, det är i princip livstidsgaranti på dom grejer, annars är det ingen ide att ha airbag i ratten om den kan utlösas när den vill, eller hur?

engolf
17 april 2008 · 3 235 Inlägg

Det är inte livstidsgaranti på airbag och bältesträckare, då förväntad livslängd på de är ca 12 år.

Kontakta ditt försäkringsbolag.
Du kan också dra bort till Audi och berätta vad som hänt, så får de ev också försöka ta reda på vad problemet är/var. Kanske de är villiga att stå för kalaset. Om de vägrar kan du säga att du är villig att kotakta pressen, då airbag som utlöses utan grund kan vara väldigt farliga.

Jag läste om en man i danmark (vovloägare), som fick permanent hörselskada efter att airbagen på hans bil löstes ut utan någon som helst grund. Volvo måste betala skådestånd på över en miljon...

Thony_mannen
17 april 2008 · 263 Inlägg

engolf skrev:
Det är inte livstidsgaranti på airbag och bältesträckare, då förväntad livslängd på de är ca 12 år.

Kontakta ditt försäkringsbolag.
Du kan också dra bort till Audi och berätta vad som hänt, så får de ev också försöka ta reda på vad problemet är/var. Kanske de är villiga att stå för kalaset. Om de vägrar kan du säga att du är villig att kotakta pressen, då airbag som utlöses utan grund kan vara väldigt farliga.

Jag läste om en man i danmark (vovloägare), som fick permanent hörselskada efter att airbagen på hans bil löstes ut utan någon som helst grund. Volvo måste betala skådestånd på över en miljon...

Jag har permanent nackskada efter jag fick min krockkude utlöste. Så dom är absolut inge att leka med.

Volvo-Real-Power!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang