Hur gör man så det bara kommer bas i baslådan?

Mr-karlzzon
18 april 2008 · 237 Inlägg

Hej big_smile

Jag undrar hur man gör så det kommer bara bas ljud ur min baslåda med dubbla 12er.
Så undrar jag vad delnings filter gör, behöver man koppla delnings filter till två 12er basar?
och vad gör delnings filter.
/ lukas smile

Abaaaaaaaaa
Volvo 745 (1988)
kimmy89 Like it German
18 april 2008 · 378 Inlägg

Du borde kunna ställa in på steget?

mvh kimmy

Hur många skruvar fick du över?....
Mr-karlzzon
18 april 2008 · 237 Inlägg

kimmy89 skrev:
Du borde kunna ställa in på steget?

mvh kimmy

Jahaa, är det så man gör smile

Abaaaaaaaaa
Volvo 745 (1988)
Domiseven f.d. Robospine
18 april 2008 · 208 Inlägg

Nårdik har bra info om det mesta:
http://nardik.se/magazinet/delningsfilter.html

För att bara höra bas använder du lågpassfiltret som du antagligen har på steget, du ställer in en frekvens (jag kör med 80Hz men det kan man testa vad som låter bäst) och då släpps bara tonerna under den inställda frekvensen igenom.
Du har kanske också möjlighet att välja brantheten och hur det funkar är jag inte helt klar över men jag har tror att du justerar hur mycket över och under inställd frekvens som släpps igenom, enkelt förklarat.

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd
Busted Kan man backa ner för en uppförsbacke?
18 april 2008 · 136 Inlägg

Gör inställningar på sterion i första hand. Därefter kan du justera på steget tills du blir något nöjd. Och sen kommer du till delningsfiltret. Du köper ett basfilet, kostar mellan 300 - 700 kr. Det kopplar du enkelt mellan basarna och steget, och därefter kommer du få din "rena" bas. / TaZ

BMW 740d "Individual" (2010)
Scratch
18 april 2008 · 719 Inlägg

Robospine skrev:
Nårdik har bra info om det mesta:
http://nardik.se/magazinet/delningsfilter.html

För att bara höra bas använder du lågpassfiltret som du antagligen har på steget, du ställer in en frekvens (jag kör med 80Hz men det kan man testa vad som låter bäst) och då släpps bara tonerna under den inställda frekvensen igenom.
Du har kanske också möjlighet att välja brantheten och hur det funkar är jag inte helt klar över men jag har tror att du justerar hur mycket över och under inställd frekvens som släpps igenom, enkelt förklarat.

Fan har inte sätt många steg där man kan ställa brantheten. Brukar ligga på -12db/oktav sen dyrare steg har mer 18db o 24 db.

live free, die young.
R_Stalhandske
18 april 2008 · 399 Inlägg

Scratch skrev:

Robospine skrev:
Nårdik har bra info om det mesta:
http://nardik.se/magazinet/delningsfilter.html

För att bara höra bas använder du lågpassfiltret som du antagligen har på steget, du ställer in en frekvens (jag kör med 80Hz men det kan man testa vad som låter bäst) och då släpps bara tonerna under den inställda frekvensen igenom.
Du har kanske också möjlighet att välja brantheten och hur det funkar är jag inte helt klar över men jag har tror att du justerar hur mycket över och under inställd frekvens som släpps igenom, enkelt förklarat.

Fan har inte sätt många steg där man kan ställa brantheten. Brukar ligga på -12db/oktav sen dyrare steg har mer 18db o 24 db.

DLS CA12 kan du välja mellan 12/24, o de kostar väl knappt 2000:-wink

VolvoDanne_
18 april 2008 · 324 Inlägg

Koppla in basen wink

Eh? Jaha! Okej!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang