Stereo problem. Golf 2 -85

CoolaBilar
18 april 2008 · 3 Inlägg

Hejsan!

Jag har nyligen införskaffat mig en ny stereo till min Golf 2 -85 men jag får inte skiten att fungera :<
Jag misstänker att jag kan ha kopplat något fel.

Ström, jord, antenn och högtalare sitter i just nu, men det ska väll inte behövas något mer, eller?
Jag vet att strömmen når fram för att om jag trycker på Eject knappen så försöker den mata ut en cd hmm
Någon som vet vad detta kan bero på?

(Har sökt i forumet, utan tillfredsställande svar)


Tacksam för svar

Spiike
18 april 2008 · 1 196 Inlägg

haru kopplat dit tändnings ström då?

DlsBoy
18 april 2008 · 4 Inlägg

Känner till lite av problemet. Vad jag vet av erfarenhet så är anslutningarna i Snabb kontakten på golf Korsade på något vis. Skifta plats på stiften eller skaffa en addapter så är nog saken biff.

MvH DlsBoy

Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår.
CoolaBilar
18 april 2008 · 3 Inlägg

Jo, det tändningsström misstänkte jag faktiskt. Har inte kopplat in det eftersom den gamla stereon (anno 80-talet) inte behövde det har jag ingen aning vilken sladd det skulle vara. Det är ett jävla virr varr av sladdar där inne.

Vilken färg skulle den ha i så fall? Hur kan jag känna igen den utan att veta av färgen?

Senast redigerat av ogge7 (18 april 2008)

Domiseven f.d. Robospine
19 april 2008 · 208 Inlägg

på stereon har du nog en gul och en röd kabel. gul är för stereons minne och den röda är för att stereon ska gå att slå på.
alt 1. Ständig matning
koppla ihop bägge (gul och röd) med en ren plus från bilen. den brukar vara röd och lite tjockare. då kommer du kunna spela även när tändningen är avslagen. radiokanaler och sånt kommer också finnas kvar.
alt 2. Matning via tändningen
koppla den gula från stereon till den röda från bilen. nu gäller det att ta reda på vilken kabel som kommer från tändningslåset, den ska du koppla till röd från stereon (detta för att stereon endast ska kunna spela när tändningen är tillslagen, radiokanaler kommer vara kvar också).
Det enda sättet här om det inte är uppmärkt är att mäta med en multimeter vilken kabel som får +12 Volt när tändningen är till.

Det som brukar kunna finnas bakom stereon är:
+12V (röd)
- (svart eller brun)
+12V från tändningslåset
+12V styrd från intrumentbelysningen, använd inte denna till nåt annat än för att dimmra stereon!
eventuellt har du också en elektrisk teleskopantenn och då har du en kabel från den också, detta för att den ska kunna fällas ut när du slår på stereon.

Senast redigerat av Robospine (19 april 2008)

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang