kompressor OCH turbo?

sjovold Wolfman Cruisers
21 april 2008 · 1 258 Inlägg

hejsan!
Behöver lite tips om hur jag ska göra när jag ska sätta i en turbo i corradon om. Om jag har dumpventil så förvinner ju trycket lr har jag fel?
Väldigt tackam för svar
Mvh Sjovold

----->Strippen S2<-----

VCRACING
MilleN
22 april 2008 · 9 108 Inlägg

Är ju mycket fetare (och lättare inför besiktning) att lägga pengarna på en Lysholm twinscrew i så fall.

http://www.youtube.com/watch?v=HtfPvhIAyBI

Man måste älska det ljudet wink Lite tröttsamt att åka längre sträckor men det är det fan värt haha.

sjovold Wolfman Cruisers
22 april 2008 · 1 258 Inlägg

alltså jag ska både kompressor och turbo och behöver tips om vart man kan fåtag i grenrör mm...

----->Strippen S2<-----

VCRACING
BJ_ Lastbilsmekaniker
22 april 2008 · 107 Inlägg

Trycket försvinner om du har dump, helt sant. Men du bör ha åtminstånde återcirkulerande. Dupens uppgift är ju framförallt att få bort luften från insugssidan för att spara turbon. Om du inte har någon dump så blir ju luften kvar vilket stoppar upp turbinen i turbon, och om den ska hålla på att stanna, snurra igång, stanna, snurra igång om och om igen så kan den ta skada. smile Så utöver det sköna dumpljudet så har dumpen faktist en ganska viktig uppgift.

FWD = Fel Wheel Drive
MilleN
22 april 2008 · 9 108 Inlägg

ska och ska, jag förstod allt vad du menade men jag menade att du sparar pengar och mängder med tid och huvudbry på att byta ut kompressorn mot en fetare.

Kommer säkert vettigare svar här om du nu redan bestämt dig, det mesta bör gå att få tag på i USA, så googla på. Jag tror det vanligaste är att man byter ut G-ladern mot turbo i G60n annars.

sjovold Wolfman Cruisers
22 april 2008 · 1 258 Inlägg

okey tack för svaren men visst har vw en golf ll 8v med turbo, nån som vet vart man kan få tag i ett sådant grenrör?

----->Strippen S2<-----

VCRACING
sjovold Wolfman Cruisers
6 maj 2008 · 1 258 Inlägg

ingen som något tips? big_smile
Mvh Sjovold

----->Strippen S2<-----

VCRACING
Mackanol
6 maj 2008 · 2 079 Inlägg

en skrot kanske

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.
sjovold Wolfman Cruisers
6 maj 2008 · 1 258 Inlägg

det ska helst vara nytt big_smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING
maco
6 maj 2008 · 1 207 Inlägg

Du verkar fokusera dig på lättare problem.

Man kan köra utan dump, det sliter mer men turbon kommer inte direkt fara till himmelriket första månaden.

Grenrör finns det många som kan svetsa och det är många som har turbokonverterat corrados så det borde finnas begagnade.

Men hur hade du tänkt att få in luften från turbon? Göra ett eget insug?

sjovold Wolfman Cruisers
6 maj 2008 · 1 258 Inlägg

jag hade tängt å fixa ett tryck rör från turbon till ICn

----->Strippen S2<-----

VCRACING
MeloveGolf Vw trimmare
7 maj 2008 · 2 995 Inlägg

sjovold skrev:
okey tack för svaren men visst har vw en golf ll 8v med turbo, nån som vet vart man kan få tag i ett sådant grenrör?

nja golf tillverkande inga bensin turbos innan mk4 dvs du får ta ett dieselturbo grenrör och modifiera sen om det är bra eller inte kan ju diskuteras...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
sjovold Wolfman Cruisers
7 maj 2008 · 1 258 Inlägg

okey tror du att man måste modifiera mycket?

----->Strippen S2<-----

VCRACING
Pikey
7 maj 2008 · 2 283 Inlägg

Fråga corrado club sweden

R.I.P. Michael Jackson!
g60Racing
7 maj 2008 · 76 Inlägg

kolla vwvortex.com där finns en kille som har turbo och kompressor i sin corrado, tänk på att du behöver bygga backventiler och sånt, att bygga i en turbo och ha kvar kompen är inget man gör på en kafferast precis, finns en del om detta på hilerssons hemsida, även en del bilder på turbo/komprssor bygget i mantan. lycka till med bygget! smile

Lars-P
7 maj 2008 · 427 Inlägg

Grenrör kan du svetsa ett själv, om du tycker att det är ett problem ska du nog tänka några ggr innan du börjar med bygget.  Att göra ett sånt bygge som du tänker på kräver mycket kunskap för massor måste byggas själv för att det ska lira.

Har du kunskap och maskiner/verktyg kan detta bli ett otroligt bygge.

lycka till

sjovold Wolfman Cruisers
8 maj 2008 · 1 258 Inlägg

man får alldrig några svar där:S

----->Strippen S2<-----

VCRACING
sjovold Wolfman Cruisers
10 maj 2008 · 1 258 Inlägg

okey tack för alla tips big_smile backventilen visst ska den sitta där turbo tryckröret går in i kompessor tryckröret?

----->Strippen S2<-----

VCRACING
figgesoft
11 maj 2008 · 25 Inlägg

du får bygga en typ av luftväxel. vid lägre varv så kommer luften från kompressorn och när turbon börjar alstra tryck så får du ha ungefär en kon i en tratt (backventil) som täpper till kompressorn....

Grenrör finns på www.ebay.de

Renault, It's not a car, it's a lifestyle
Renault Megane Classic (LA) "Guldbaggen" (1998)
sjovold Wolfman Cruisers
11 maj 2008 · 1 258 Inlägg

okey finns det ingen ritning på hur man ska göra?

----->Strippen S2<-----

VCRACING
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang