Lastbilschaufföre

Duckiie Faster than the speed of night
21 april 2008 · 118 Inlägg

Hejsan

Jag tänkte bara höra hur det var för er i början när ni körde lastbil med släp/trailer CE alltså..
Gärna tjejer smile

Finns det någon tabbe som du gjort kanske eller nått?

smile

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
21 april 2008 · 938 Inlägg

Kan väl bjuda på en liten tabbe...

Lyckades en gång parkera den lilla P270in i ett oskottat dike hos en kund sad   Slutade med att en Scania T142 tungbärgare kom å drog upp mej...   Kan ju säjja att ja kände mej indre lyckad den dagen... hmm

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
cool blue Åkeri ägare
21 april 2008 · 226 Inlägg

Tjena kul att fler tjejer hoppar på detta Yrke. Nu ha jag haft kortet rätt länge och även blivit åkare själv men det jag bommade på i början va typ avstånds bedömningen bakåt hmm annas är det bara att ta det väldigt lugnt i början och inte stressa för det är ofta en av dom största orsakerna när en lastbil är inblandad STRESS. Lycka till

Senast redigerat av cool blue (21 april 2008)

Cool blue/Cool Edition, Bilar för mig är ett sätt att skapa livs kvalite och njuta av min hobby
Opel Astra Bertone Turbo Cab "Nytt utsende 2010" (2002)
Opel Tigra Twin Top "Cool Edition" (2007)
st220hgv Chaufför
21 april 2008 · 418 Inlägg

Var försiktig med 4 axlat släp o 2 axlad bil på vintern.. Kan bli så att framaxeln på släpet bara skjuter bilen i sidled vid en sväng i halt väglag. Särskilt om släpet är lastat. Blir iofs samma sak om man har 3 axlad bil med boggin uppe. Det har hänt mig en gång för ett antal vintrar sen. Allt var helt men jag kom inte upp själv om jag säger så. :S

Senast redigerat av st220hgv (21 april 2008)

Kör Scania!!
Hyundai i30 (2012)
Tazzeman
21 april 2008 · 427 Inlägg

En tabbe många råkar ut för ...... 

Luckan bak på bilen skall vara stängd när man kör med släp ... lol
Jag vet ....

Tillägger ....   Väggrenen kör man inte på, du vet inte vad som finns där ....
Punka är inte roligt långt hemifrån ...

Boogie nere = stabilare bil ..   
Boogie upp  = ostabil ... ( jaja du kan ju köra smile

Senast redigerat av Tazzeman (21 april 2008)

/ Tobbe
Minitruckern
21 april 2008 · 34 Inlägg

Gjorde bort mig senast idag, fick 1500 spänn i böter!! Och jag har styrt i 7år... Så håll hastigheten!! Det är mitt tips. Och OM du är osäker om du kommer runt på div planer mm mm fråga någon, inte ett dugg pinsammt, snarare moget och förståndigt.

Lycka till!!

Duckiie Faster than the speed of night
21 april 2008 · 118 Inlägg

Minitruckern skrev:
Gjorde bort mig senast idag, fick 1500 spänn i böter!! Och jag har styrt i 7år... Så håll hastigheten!! Det är mitt tips. Och OM du är osäker om du kommer runt på div planer mm mm fråga någon, inte ett dugg pinsammt, snarare moget och förståndigt.

Lycka till!!

Tack smile men hur mycket körde du i då för å få den bötern? Alltid nyfiken smile man lär sig på andras misstag big_smile

Minitruckern
21 april 2008 · 34 Inlägg

78km/h på 70 väg utanför tätbebyggt område....svider lite faktiskt.....

Tazzeman
21 april 2008 · 427 Inlägg

Håll koll på färdskrivarn oxå ....   De e inte billigt att inte ha koll på den ....

/ Tobbe
Duckiie Faster than the speed of night
21 april 2008 · 118 Inlägg

Minitruckern skrev:
78km/h på 70 väg utanför tätbebyggt område....svider lite faktiskt.....

Aj aj då hmm tråkigt men nu lär det ju aldrig hända igen smile

Minitruckern
21 april 2008 · 34 Inlägg

Förhoppningsvis inte... Säger som Tazzeman, färdskrivarn är ett plus o ha koll på....lampor o sånt är bra o byta,drar till sig problem. Och om du inte har adr gods på bilen,ta bort skyltarna!! En riktig polismagnet...

henkebenke
21 april 2008 · 1 703 Inlägg

Tabbar var det ja smile
Nu har jag iof hittills bara kört ett år med bil och släp, men lite tips kan jag ge smile

Vik ekipaget försiktigt när du backar, söndertryckta slangar, kylaggregat etc etc är kanske inte hela världen, men grymt retligt.
Ha som vana att stänga av strömmen till bakgavellyften när du kör, man vet aldrig vad den kan ta sig till.

Ta god tid på dig! Och som nån redan nämde, är du osäker på om du kommer runt, kommer under ett tak etc etc, gå ut och fråga nån eller titta, då kan du undvika mycket trassel.

Lycka till smile

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Jens_89
21 april 2008 · 66 Inlägg

Har inte hunnit gjort några riktiga tavlor än, växlat bort mig nån gång med 55 ton och fått börja om ifrån 0 så att säja, men bara man tar det lugnt och tar sig tid så ska det nog gå bra, kommer nog inte köra efter gymnasiet ändå så jag sliper kanske, men peppar peppar ta i trä smile

Det är aldrig för sent för att att ge upp
T12
21 april 2008 · 112 Inlägg

bryt inte mot kör o vilo tiderna, om du ska ner till tyskland. Där kontroleras de mer än vad de besiktas bilar i sverige...

Saab 99 "Red Fox" (1982)
Errol
21 april 2008 · 320 Inlägg

det är väl just att väggrenen kan rasa av tyngden... punka kan du få på släp utan att märka det.

* ta det lugnt.
* ta en extra-koll på allt!

Duckiie Faster than the speed of night
21 april 2008 · 118 Inlägg

Tazzeman skrev:
Håll koll på färdskrivarn oxå ....   De e inte billigt att inte ha koll på den ....

Jag tycker speciellt att det är jobbigt med kör och vilotider så , men det slänger sig väl förhoppningsvis smile

samma med överlass smile

Senast redigerat av Duckiie (21 april 2008)

LazerHawke
21 april 2008 · 1 268 Inlägg

Minitruckern skrev:
Gjorde bort mig senast idag, fick 1500 spänn i böter!! Och jag har styrt i 7år... Så håll hastigheten!! Det är mitt tips. Och OM du är osäker om du kommer runt på div planer mm mm fråga någon, inte ett dugg pinsammt, snarare moget och förståndigt.

Lycka till!!

sikta dom laser på dig?

Minitruckern
21 april 2008 · 34 Inlägg

Japp!! Blev skjuten...

LazerHawke
21 april 2008 · 1 268 Inlägg

Minitruckern skrev:
Japp!! Blev skjuten...

tänkte väl det för det är princip omöjligt plocka en i efterhand genom att titta på bladen kortet

Duckiie Faster than the speed of night
21 april 2008 · 118 Inlägg

LazerHawke skrev:

Minitruckern skrev:
Japp!! Blev skjuten...

tänkte väl det för det är princip omöjligt plocka en i efterhand genom att titta på bladen kortet

Det är väl typ om man kör typ 90 el 110 jämt som ett mönster typ? smile

Senast redigerat av Duckiie (21 april 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang