Lastbilschaufföre

Rlundgren Långtradarchaffis
21 april 2008 · 224 Inlägg

Duckiie skrev:

Tazzeman skrev:
Håll koll på färdskrivarn oxå ....   De e inte billigt att inte ha koll på den ....

Jag tycker speciellt att det är jobbigt med kör och vilotider så , men det slänger sig väl förhoppningsvis smile

samma med överlass smile

Håller med dig, läser om kör o vilotider nu i skolan, det är undantag o förlängningar o reducerad dygnsvila o 2 förar system o gud vet allt vad det är tongue


Det är lite kämpigt o lära sig, men det ska nog sitta snart smile

Den som påstår att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
LazerHawke
21 april 2008 · 1 268 Inlägg

Duckiie skrev:

LazerHawke skrev:

Minitruckern skrev:
Japp!! Blev skjuten...

tänkte väl det för det är princip omöjligt plocka en i efterhand genom att titta på bladen kortet

Det är väl typ om man kör typ 90 el 110 jämt som ett mönster typ? smile

men hur skall dom kunna bevisa exakt vart du kört? wink

Tyskenracing BE*CE
21 april 2008 · 419 Inlägg

jo håller med blir klar yrkesförare till sommaren och jag fattar typ noll om kör och vilotiderna men man kan ju ha med sig det lilla häftet

Volvo R racing
Sarge
21 april 2008 · 2 337 Inlägg

Skulle backa ner för en ramp till lastkajen (smalt, så öppnade skåpet och hissade ner rampen innan) och tänkte inte på att underkörningsskyddet kunde ta i. Började backa, glad i hågen, sen tog det stopp. Hoppade ut och kollade och bilfan stod mer eller mindre på balken... Bilen klarade sig ganska bra ändå, bara nåt fäste som fick sig en känga (plus bortslitna reflexer).

Annars har jag klarat mig bra, förutom vissa tabbar man lyckats med på terrängkörningen. Men lerhål är jävligt roliga! Och vinsch är för mesar! Terränglastbil 40 for life smile

Munkens
22 april 2008 · 349 Inlägg

Jag har lyckats parkera en hel plogbil på sidan av vägen en gång, men jag lyckades få upp den helt själv efter 2 timmar, har man en spade och snökedjor klarar man sig långt tongue Det är nog det enda klantiga som jag lyckats med på mina sju år med lastbilskort faktiskt!

Anders "Munken" Jonsson
Lexus LS400, Datsun 200SX S110, Chevrolet Chevelle
Projekttråd Chevelle: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=181653
Andreas 940 -utan 940
22 april 2008 · 1 728 Inlägg

Jag har själv inte gjort någon stor tabbe men har sett en del under mina fem år i yrket. Ta för vana att kontrollera att släpets luftfjädring står i körläge när du tar ett parkerat släp, på vissa ställen kan man även vara tvungen att sänka släpet innan man kör ifrån kajen för att det inte ska ta emot taket (väldigt udda ställen men det var en som slet loss hela bakstammen på ett av våra släp på det sättet).

En del släp saknar automatisk parkeringsbroms (även kallad katastrofbroms) och har istället en röd ventil som ska dras ut för att anlägga bromsen. Även släp med automatisk parkeringsbroms kan ha såna venitler men ta för vana att alltid dra ut dessa om de finns.

När du backar mot en kaj kan du använda de öppna dörrarnas nedre kant som riktmärke för att se släpets/skåpets golvhöjd i förhållande till lastkajen.

Duckiie Faster than the speed of night
12 maj 2008 · 118 Inlägg

Finns det inte fler chaufförer här? smile

darkwizard Fordonstekniker
12 maj 2008 · 1 740 Inlägg

En till chaffis här. Tabbe och tabbe, det var inte mitt fel, men fick en för närgången bil in i underkörningskyddet. Annars har det inte hänt så mycket, men har inte haft lappen så länge.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang