Pappan släpptes ur häktet

John87 Stolt Volvoägare
23 april 2008 · 4 913 Inlägg

Tycker nog att en psykiatisk (stavning?) prövning och en villkorlig dom är lagom för honom.

Det var fel gjort, men ändå så rätt.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Super_Micke Bildrulle
23 april 2008 · 499 Inlägg

Jo, precis, att gubben skjuter, laddar om och skjuter igen är ju självförsvar.... eller inte...

Hade nog räckt bra efter första skotten. Försvarbart våld? Knappast...

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
Fel_xi
23 april 2008 · 211 Inlägg

Supra_Micke skrev:
Jo, precis, att gubben skjuter, laddar om och skjuter igen är ju självförsvar.... eller inte...

Hade nog räckt bra efter första skotten. Försvarbart våld? Knappast...

Och du vet ju självklart exakt hur allt gick till och vilka omständigheter som rådde.....
Att 17åringen skulle säga att det var en avrättning var ju inte direkt oväntat...
Men som någon sa så är det hela bara en sorglig historia men "för eller senare rinner ju
bägaren över".
Tycker själv att det var helt rätt att släppa pappan.

Doni
23 april 2008 · 36 Inlägg

förstår inte hur folk säger det är rätt att släppa han.. alla mördare har ngt psykiskt fel i huvvet ska alla dom frisläppas.. det är bara illa asså. han avrättade en 15 åring.

men jag antar i sverige för man större straff för rattfylleri än och mörda ngn elr

Senast redigerat av Doni (23 april 2008)

Super_Micke Bildrulle
23 april 2008 · 499 Inlägg

Fel_xi skrev:

Supra_Micke skrev:
Jo, precis, att gubben skjuter, laddar om och skjuter igen är ju självförsvar.... eller inte...

Hade nog räckt bra efter första skotten. Försvarbart våld? Knappast...

Och du vet ju självklart exakt hur allt gick till och vilka omständigheter som rådde.....
Att 17åringen skulle säga att det var en avrättning var ju inte direkt oväntat...
Men som någon sa så är det hela bara en sorglig historia men "för eller senare rinner ju
bägaren över".
Tycker själv att det var helt rätt att släppa pappan.

Och du vet allt? Precis...

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
NeonX
23 april 2008 ·

Och om han inte hade skjutigt ? om ungdommarna slagit ihäl den mobbade killen (sonen)...då hade ett inlägg angående det till 99% bestått av "det skjuts förlite o.s.v"

Om nån av er som skrivigt att pappan borde låsas in har sätt hur en annan människa (eller ersjälva) påverkats av mobbning, borde ni förstå att det är påtok förofta de har dödlig utgång, självmord för att personen ifråga blivigt trackad på...

Jag tycker pappan har agerat till 100% rätt, grundat på följande

* I första hand sökt hjälp hos polis/myndighet
* Vid flera tillfällen upprepat detta trots att det inte hjälpt
* Inte gjort nånting liknande innan, hotat, vart våldsam lr dylikt, bara sökt hjälp
* Aggerat tillslut, när ingen annan utväg fanns, när han och hans familj var hotad på sin egen mark av numrärt underläge av aggresiva alkoholpåverkade människor med tillhyggen.

Om det inte är nödvärn, så borde det ordet strykas totalt.
Nån sa att 15åringen som dog hade hela livet framför sig. Killen som blev mobbad va inte mycket äldre, och att dömma av hurlänge mobbingen pågick hade han nog inte haft mycket till liv innan, Hans framtida liv då? hur mycket längre tror du det hade blivigt om detta fick fortsätta? hade du kunnat kalla det för liv att inte ens vara säker i sitt eget hem? Alla de som mobbade borde förlänge sen insätt att hela saken gått överstyr, om det är dumma nog att komma till någons hem och hota dem med plankor och annat, då får de ta mig fan ta konsikvenserna, de är de samtliga gammla nog till.

Att en förälder aggerar extremt eller olikt deras vanliga personliga"natur" då deras barn är väll ganska vida känt, tror att varenda förälder här skulle aggerat likadant tillslut. Alla djur/människor kan aggera förbannat aggresivt om de blir tillräckigt tryckta i ett hörn, och det är inte mer än rätt, det om NÅGOT är försvar.

Till sist på mitt övedrivet långa inlägg vill jag bara säga att han sköt killen som låg ner är visseligen jävligt onödigt, men under omständigheterna har jag full förståelse, att ha levt under sån press och tillslut varsej han vill eller ej få utlopp för det...att ens klanka på någons aggerande i en sån situation utan att ha vart i liknande är att ge sig ut på hal is...

Fel_xi
23 april 2008 · 211 Inlägg

Supra_Micke skrev:

Fel_xi skrev:

Supra_Micke skrev:
Jo, precis, att gubben skjuter, laddar om och skjuter igen är ju självförsvar.... eller inte...

Hade nog räckt bra efter första skotten. Försvarbart våld? Knappast...

Och du vet ju självklart exakt hur allt gick till och vilka omständigheter som rådde.....
Att 17åringen skulle säga att det var en avrättning var ju inte direkt oväntat...
Men som någon sa så är det hela bara en sorglig historia men "för eller senare rinner ju
bägaren över".
Tycker själv att det var helt rätt att släppa pappan.

Och du vet allt? Precis...

Har jag aldrig på stått heller ! Skrev klart och tydligt "Tycker själv" .
Du skrev där emot att de var en avrättning eftersom han gick fram och sköt en som enligt dig
redan låg ned etc..Tycker inte att man ska lita blint på någons version i det här fallet. Men det
som man vet är att ungarna har terroriserat familjen ex antal ggr.

Doni
23 april 2008 · 36 Inlägg

helt rätt?? seriöst.. om jag avrättar ngn vem det än är, även om jag beskyddar min familj så förväntar jag mig fängelsestraff. ingen har rätt och döda någon.

_VeNoM_ Giftig
23 april 2008 · 419 Inlägg

Jag tänker skriva av mig lite här nu.

Tycker att det är jävligt synd att en person har fått sätta livet till och det är verkligen fel att mörda någon men samtidigt tycker jag att det är rätt att han får gå fri tillsvidare då dommen fastställs.

Ställ er frågan själva vad skulle inte ni göra om ni var rädda att någon skulle komma å slå ihjäl ditt barn, eller om du inte har barn t.ex. eran förälder.
Den stackars pojken som är son till den här 50-åriga mannen har blivit mobbad och hotad större delen av sitt liv och har i princip aldrig fått något större stöd från myndigheter så visst fan tror jag pappan blir rädd och möjligtvis får nån psykos när de kommer upp till gården mitt i natten beväpnade med diverse tillhyggen. När han vet att polisen eller någon annan inte är där och troligtvis inte heller kommer att komma till undsättning på en gång. Det enda han ville var att försvara sin son.

Jag är inte för mord och jag lider även med 15-åringen som dog och hans familj med, men dagens ungdomar har ta mig fan ingen respekt alls. Det var nästan väntat att något sånt här skulle hända förr eller senare och det kommer säkert att hända fler gånger med om inte ungdomarna tar och börjar visa lite mer respekt både för vuxna och andra jämnåriga.

Det är med sorg man ser på åt vilket håll samhället är på väg.

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
Greatsnyggo saabtok
23 april 2008 · 1 306 Inlägg

_VeNoM_ skrev:
Jag tänker skriva av mig lite här nu.

Tycker att det är jävligt synd att en person har fått sätta livet till och det är verkligen fel att mörda någon men samtidigt tycker jag att det är rätt att han får gå fri tillsvidare då dommen fastställs.

Ställ er frågan själva vad skulle inte ni göra om ni var rädda att någon skulle komma å slå ihjäl ditt barn, eller om du inte har barn t.ex. eran förälder.
Den stackars pojken som är son till den här 50-åriga mannen har blivit mobbad och hotad större delen av sitt liv och har i princip aldrig fått något större stöd från myndigheter så visst fan tror jag pappan blir rädd och möjligtvis får nån psykos när de kommer upp till gården mitt i natten beväpnade med diverse tillhyggen. När han vet att polisen eller någon annan inte är där och troligtvis inte heller kommer att komma till undsättning på en gång. Det enda han ville var att försvara sin son.

Jag är inte för mord och jag lider även med 15-åringen som dog och hans familj med, men dagens ungdomar har ta mig fan ingen respekt alls. Det var nästan väntat att något sånt här skulle hända förr eller senare och det kommer säkert att hända fler gånger med om inte ungdomarna tar och börjar visa lite mer respekt både för vuxna och andra jämnåriga.

Det är med sorg man ser på åt vilket håll samhället är på väg.

Kan inte annat än hålla med dig ....

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Fel_xi
23 april 2008 · 211 Inlägg

+1 !

Tråkigt bara att de gick så långt och att inte polis/myndighet gjorde något i tid.

blacken
23 april 2008 ·

Doni skrev:
Ungarna gjorde helt klart fel.. men det ger inte gubbjäveln rätt o avrätta en 15 åring som hade hela sitt liv framför sig, hoppas han låses in o får de straffet åklagaren ville ge honom.. ett liv går inte ersätta, inte ens med ett långt fängelsestraff

"Träng in en råtta i ett hörn, och den vänder om och anfaller". Jag har svårt att tro att "gubben" är psykskadad på något sätt, ungdjäklarna knuffade han över gränsen så enkelt är det. Och det är något som gäller för ALLA, knuffas man över en gräns så kan vad som helst hända. Och den som "knuffar" någon över sin gräns får helt enkelt skylla sig själv, det är inte ett dugg synd om vederbörande..

blacken
23 april 2008 ·

Doni skrev:
helt rätt?? seriöst.. om jag avrättar ngn vem det än är, även om jag beskyddar min familj så förväntar jag mig fängelsestraff. ingen har rätt och döda någon.

Det är milsvid skillnad på avrättning och självförsvar. Natt och dag ligger varandra närmare..

Doni
23 april 2008 · 36 Inlägg

blacken skrev:

Doni skrev:
helt rätt?? seriöst.. om jag avrättar ngn vem det än är, även om jag beskyddar min familj så förväntar jag mig fängelsestraff. ingen har rätt och döda någon.

Det är milsvid skillnad på avrättning och självförsvar. Natt och dag ligger varandra närmare..

Dra vapen mot en 15åring och 17 åring o sedan skjuta dom mä den? kallar du det för självförsvar, han kunde  gett varningsskot elr ngt, själv har jag busat en del när jag va yngre, vad tror du reaktionen hos dom flesta tonåringar är när dom ser ett vapen..inte står dom kvar, hade han bara visat vapnet o skjutit ett varningskott så kan jag lova dom hade sprungit iväg.

vi snackar inte om några organiserad krimminell liga elr ngt, det är ett vanligt tonårsgäng som gick lite för långt, det ger inte gubben fortfarande rätt o avrätta dom

Muttley
23 april 2008 ·

har ändrat mig sen sist vi snacka om detta.
Pappan har rätten på sin sida, de var ju antagligen i självförsvar han gjorde som han gjorde. och hade dessa snorungar tillhyggen och dessutom var berusade så har han faktiskt rätt att göra vad nöden kräver för att avvärja dessa ungar. vet inte hur många de var mot pappan men de var väl fler än 3?

släpp gubben fri för fan, en koll i veckan hos en psykiater så att han mår bra räcker. om de inte finns andra saker än att hans son har nästan blivit söndermobbad så är gubben frisk.! 

han lider säkert själv att han var tvungen att skjuta de för att de skulle hända något.  polisen grep ju in snabbt när de tog lagen i sina egna händer. för jävligt att inte soc tagit hand om den som dog eller de andra innan.

blacken
23 april 2008 ·

Doni skrev:

blacken skrev:

Doni skrev:
helt rätt?? seriöst.. om jag avrättar ngn vem det än är, även om jag beskyddar min familj så förväntar jag mig fängelsestraff. ingen har rätt och döda någon.

Det är milsvid skillnad på avrättning och självförsvar. Natt och dag ligger varandra närmare..

Dra vapen mot en 15åring och 17 åring o sedan skjuta dom mä den? kallar du det för självförsvar, han kunde  gett varningsskot elr ngt, själv har jag busat en del när jag va yngre, vad tror du reaktionen hos dom flesta tonåringar är när dom ser ett vapen..inte står dom kvar, hade han bara visat vapnet o skjutit ett varningskott så kan jag lova dom hade sprungit iväg.

vi snackar inte om några organiserad krimminell liga elr ngt, det är ett vanligt tonårsgäng som gick lite för långt, det ger inte gubben fortfarande rätt o avrätta dom

Du har tydligen inte en susning om vad som händer när man driver någon för långt. Det går inte att döma "gubben" för vad han har gjort, han är bara en människa, som några drev för långt helt enkelt, ALLA på denna planet skulle ha agerat exakt likadant under samma (för individen oacceptabla) omständigheter. Du med!!..

anvandare_12345
23 april 2008 · 654 Inlägg

Doni skrev:

blacken skrev:

Doni skrev:
helt rätt?? seriöst.. om jag avrättar ngn vem det än är, även om jag beskyddar min familj så förväntar jag mig fängelsestraff. ingen har rätt och döda någon.

Det är milsvid skillnad på avrättning och självförsvar. Natt och dag ligger varandra närmare..

Dra vapen mot en 15åring och 17 åring o sedan skjuta dom mä den? kallar du det för självförsvar, han kunde  gett varningsskot elr ngt, själv har jag busat en del när jag va yngre, vad tror du reaktionen hos dom flesta tonåringar är när dom ser ett vapen..inte står dom kvar, hade han bara visat vapnet o skjutit ett varningskott så kan jag lova dom hade sprungit iväg.

vi snackar inte om några organiserad krimminell liga elr ngt, det är ett vanligt tonårsgäng som gick lite för långt, det ger inte gubben fortfarande rätt o avrätta dom

...och som hade gått för långt i ett par år! Inte konstigt att han sköt till slut. Jag skulle gjort samma sak och det står jag för!

Men jag lider med 15-åringens familj, han var egentligen inte inblandad. Men jag kan inte sluta undra var föräldrarna håller hus?

ludde__mannen draminbil.nu
23 april 2008 · 1 382 Inlägg

Känns som att nästan varenda inläggsskrivare missat poängen här!?
Anledningen till att han eventuellt frias lär ju inte vara att rätten tycker att "dom var så utsatta så han fick rätt att göra något olagligt". Det är inte så att med en friande dom har han handlat enligt lagen.

Dock lär han ha yrkat på nödvärn samt excess. Alltså att han först sköt för att han var hotad, samt att han när han fortsatte skjuta var under så stor stress att han "trillat ur konen", spärren att han skulle sluta försvann alltså..

Det gör asolut inte att han inte har begått ett brott, bara att han enligt lagen om nädvärn och excess (heter mest troligt inte så men något liknande..) inte kan dömmas för brottet.

Jag är verkligen ingen jurist men har fått lära mig väldigt grundläggande om dessa lagar under skyddsvaktsutb. så därför står det "lär" på några ställen, det innebär alltså att det är min tolkning och inte en absolut sanning!

Doni
23 april 2008 · 36 Inlägg

blacken skrev:

Doni skrev:

blacken skrev:

Det är milsvid skillnad på avrättning och självförsvar. Natt och dag ligger varandra närmare..

Dra vapen mot en 15åring och 17 åring o sedan skjuta dom mä den? kallar du det för självförsvar, han kunde  gett varningsskot elr ngt, själv har jag busat en del när jag va yngre, vad tror du reaktionen hos dom flesta tonåringar är när dom ser ett vapen..inte står dom kvar, hade han bara visat vapnet o skjutit ett varningskott så kan jag lova dom hade sprungit iväg.

vi snackar inte om några organiserad krimminell liga elr ngt, det är ett vanligt tonårsgäng som gick lite för långt, det ger inte gubben fortfarande rätt o avrätta dom

Du har tydligen inte en susning om vad som händer när man driver någon för långt. Det går inte att döma "gubben" för vad han har gjort, han är bara en människa, som några drev för långt helt enkelt, ALLA på denna planet skulle ha agerat exakt likadant under samma (för individen oacceptabla) omständigheter. Du med!!..

jo jag hade nog gjort ngt galet jag mä i hans situation, men nu snackar vi om att avlossa flera skott mot en 15 och 16 åring! Och hade jag varit så jävla dum o dödat en 15 åring så hade jag satt mig själv i fängelse, inte spelat psykiskt sjuk.

dom flesta av hos har nog busat i den åldern, ska man behöva va rädd att om ens barn busar att det finns risk att ngn gubbe ska skjuta dom i s.k självförsvar?
Ja jag är förälder o jag tänker på båda familjernas sida.

anvandare_12345
23 april 2008 · 654 Inlägg

Har ni tänkt på vad tidningarna vänder saker olika? Aftonbladet stämplar 50-åringen och vill defenitivt ha honom inlåst medan t ex DN är mer återhållssamma med att dömma folk på förhand.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang