Pappan släpptes ur häktet

ludde__mannen draminbil.nu
23 april 2008 · 1 382 Inlägg

Doni skrev:
dom flesta av hos har nog busat i den åldern, ska man behöva va rädd att om ens barn busar att det finns risk att ngn gubbe ska skjuta dom i s.k självförsvar?
Ja jag är förälder o jag tänker på båda familjernas sida.

Vet inte om det kan kallas för "bus" det som ungarna höll på med?

Dock bör man nog bli rädd att ungarna ska bli skjutna om de under flera år trakasserar en famlij både psykiskt och fysiskt..

Muttley
23 april 2008 ·

Doni skrev:

blacken skrev:

Doni skrev:
helt rätt?? seriöst.. om jag avrättar ngn vem det än är, även om jag beskyddar min familj så förväntar jag mig fängelsestraff. ingen har rätt och döda någon.

Det är milsvid skillnad på avrättning och självförsvar. Natt och dag ligger varandra närmare..

Dra vapen mot en 15åring och 17 åring o sedan skjuta dom mä den? kallar du det för självförsvar, han kunde  gett varningsskot elr ngt, själv har jag busat en del när jag va yngre, vad tror du reaktionen hos dom flesta tonåringar är när dom ser ett vapen..inte står dom kvar, hade han bara visat vapnet o skjutit ett varningskott så kan jag lova dom hade sprungit iväg.

vi snackar inte om några organiserad krimminell liga elr ngt, det är ett vanligt tonårsgäng som gick lite för långt, det ger inte gubben fortfarande rätt o avrätta dom

LITE för långt. ett par ÅR är fööör långt. och de var under självförsvar.

Mack Forum- och sitemoderator
23 april 2008 · 26 176 Inlägg

Supra_Micke skrev:

alexbenhard skrev:
Han borde frias... Tycker synd om pojkens familj men det borde inte vara olagligt att försvara sitt hem och sin familj!!

Försvara sitt hem? 15åringen låg skottskadad på backen när gubben klev fram o sköt honom igen...

Rätt åt den jäveln. Det är min åsikt, och den står jag för.
Tack för alla ettor som strax trillar in..men så tycker jag.
Är man idiot nog att hålla på som ungdomarna - och tro att
man inte kommer att trilla ner i gropen man själv grävt -
så får man skylla sig själv.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Piraten
23 april 2008 · 166 Inlägg

Doni.
Det var ett fall i USA för tag sen (gillar ej usa i stort men som exempel är just detta bra).
En Pappa kom hem från jobbet stötte på sin döda/våldtagna fru i hallen samtidigt hörde han skrik från övervåningen, när han kom upp dit stod ett gäng 15-16 åringar i full färd med att våldta dottern. Han döda två av dem på plats den tredje lyckades sjukvården rädda. Gjorde han fel?

anvandare_12345
23 april 2008 · 654 Inlägg

Doni skrev:

blacken skrev:

Doni skrev:
Dra vapen mot en 15åring och 17 åring o sedan skjuta dom mä den? kallar du det för självförsvar, han kunde  gett varningsskot elr ngt, själv har jag busat en del när jag va yngre, vad tror du reaktionen hos dom flesta tonåringar är när dom ser ett vapen..inte står dom kvar, hade han bara visat vapnet o skjutit ett varningskott så kan jag lova dom hade sprungit iväg.

vi snackar inte om några organiserad krimminell liga elr ngt, det är ett vanligt tonårsgäng som gick lite för långt, det ger inte gubben fortfarande rätt o avrätta dom

Du har tydligen inte en susning om vad som händer när man driver någon för långt. Det går inte att döma "gubben" för vad han har gjort, han är bara en människa, som några drev för långt helt enkelt, ALLA på denna planet skulle ha agerat exakt likadant under samma (för individen oacceptabla) omständigheter. Du med!!..

jo jag hade nog gjort ngt galet jag mä i hans situation, men nu snackar vi om att avlossa flera skott mot en 15 och 16 åring! Och hade jag varit så jävla dum o dödat en 15 åring så hade jag satt mig själv i fängelse, inte spelat psykiskt sjuk.

dom flesta av hos har nog busat i den åldern, ska man behöva va rädd att om ens barn busar att det finns risk att ngn gubbe ska skjuta dom i s.k självförsvar?
Ja jag är förälder o jag tänker på båda familjernas sida.

Rycka upp bildörrar under färd, välta 50-åringens son på moped under färd, flera fall av skadegörelse mot familjens egendom och ett stort antal nattliga samtal med dödshot till familjen.

När sedan sex killar på moped och utrustade med träpåkar dyker upp 01.20 så skulle mitt hjärta också ta ett par skutt extra. Vad fan gjorde de ute vid halv två på natten ens? Stå och dricka folköl på ICA-parkeringen och hoppas på att deras föräldrar inte upptäckte något? Eller deras föräldrar kanske inte brydde sig alls...

Det här är mer än "bus". Dödshotar man någon och sedan gör ett mindre "anfall" mot bostaden mitt i natten så vete katten om inte lagen ska stå på 50-åringens sida.

Edit: Fortsätter att försöka få 15-åringen utanför. Han vara bara på fel plats vid fel tidpunkt.

Senast redigerat av danhild (23 april 2008)

ludde__mannen draminbil.nu
23 april 2008 · 1 382 Inlägg

Piraten skrev:
Doni.
Det var ett fall i USA för tag sen (gillar ej usa i stort men som exempel är just detta bra).
En Pappa kom hem från jobbet stötte på sin döda/våldtagna fru i hallen samtidigt hörde han skrik från övervåningen, när han kom upp dit stod ett gäng 15-16 åringar i full färd med att våldta dottern. Han döda två av dem på plats den tredje lyckades sjukvården rädda. Gjorde han fel?

Klart han gjorde fel! På pappret alltså. Man får ALDRIG döda någon (nu pratar jag om svensk lag)
Hurvida han ska ha straff eller inte (även här enligt lagen) är en helt annan sak..

Rent personligt tror jag att många hade gjort precis samma sak..

blacken
23 april 2008 ·

Doni skrev:

blacken skrev:

Doni skrev:

Dra vapen mot en 15åring och 17 åring o sedan skjuta dom mä den? kallar du det för självförsvar, han kunde  gett varningsskot elr ngt, själv har jag busat en del när jag va yngre, vad tror du reaktionen hos dom flesta tonåringar är när dom ser ett vapen..inte står dom kvar, hade han bara visat vapnet o skjutit ett varningskott så kan jag lova dom hade sprungit iväg.

vi snackar inte om några organiserad krimminell liga elr ngt, det är ett vanligt tonårsgäng som gick lite för långt, det ger inte gubben fortfarande rätt o avrätta dom

Du har tydligen inte en susning om vad som händer när man driver någon för långt. Det går inte att döma "gubben" för vad han har gjort, han är bara en människa, som några drev för långt helt enkelt, ALLA på denna planet skulle ha agerat exakt likadant under samma (för individen oacceptabla) omständigheter. Du med!!..

jo jag hade nog gjort ngt galet jag mä i hans situation, men nu snackar vi om att avlossa flera skott mot en 15 och 16 åring! Och hade jag varit så jävla dum o dödat en 15 åring så hade jag satt mig själv i fängelse, inte spelat psykiskt sjuk.

dom flesta av hos har nog busat i den åldern, ska man behöva va rädd att om ens barn busar att det finns risk att ngn gubbe ska skjuta dom i s.k självförsvar?
Ja jag är förälder o jag tänker på båda familjernas sida.

Ja ja, snacka går ju..

Doni
23 april 2008 · 36 Inlägg

Piraten skrev:
Doni.
Det var ett fall i USA för tag sen (gillar ej usa i stort men som exempel är just detta bra).
En Pappa kom hem från jobbet stötte på sin döda/våldtagna fru i hallen samtidigt hörde han skrik från övervåningen, när han kom upp dit stod ett gäng 15-16 åringar i full färd med att våldta dottern. Han döda två av dem på plats den tredje lyckades sjukvården rädda. Gjorde han fel?

I detta fall så blev ngn i "pappans" familj mördad, jag tvekar starkt på att  dom ungdomarna var ute efter att döda någon i hans familj, och vad jag har förstått så har ju rödebypappans 25 åriga vän gått o slagig en av  ungdomarna(om jag förstått rätt..rätta mig om jag har fel)

Men grund i botten, vi bor i sverige seriöst sätt er i detta fallet 15 åringen och 16 åringen..om han började med ett varning skott tror ni ungarna hade varit kvar? seriöst?

anvandare_12345
23 april 2008 · 654 Inlägg

Piraten skrev:
Doni.
Det var ett fall i USA för tag sen (gillar ej usa i stort men som exempel är just detta bra).
En Pappa kom hem från jobbet stötte på sin döda/våldtagna fru i hallen samtidigt hörde han skrik från övervåningen, när han kom upp dit stod ett gäng 15-16 åringar i full färd med att våldta dottern. Han döda två av dem på plats den tredje lyckades sjukvården rädda. Gjorde han fel?

Om jag inte har fel så finns det ett svenskt fall där en ung kvinna blev våldtagen i en park. Hennes pappa råkade vara en förbipasserande och han misshandlade denna våldtäktsman så pass att gärningsmannen blev förlamad från höften och ner. Men pappan friades med hänvisning till nödvärnsexcess.

Nog med OT.

anvandare_12345
23 april 2008 · 654 Inlägg

Doni skrev:

Piraten skrev:
Doni.
Det var ett fall i USA för tag sen (gillar ej usa i stort men som exempel är just detta bra).
En Pappa kom hem från jobbet stötte på sin döda/våldtagna fru i hallen samtidigt hörde han skrik från övervåningen, när han kom upp dit stod ett gäng 15-16 åringar i full färd med att våldta dottern. Han döda två av dem på plats den tredje lyckades sjukvården rädda. Gjorde han fel?

I detta fall så blev ngn i "pappans" familj mördad, jag tvekar starkt på att  dom ungdomarna var ute efter att döda någon i hans familj, och vad jag har förstått så har ju rödebypappans 25 åriga vän gått o slagig en av  ungdomarna(om jag förstått rätt..rätta mig om jag har fel)

Men grund i botten, vi bor i sverige seriöst sätt er i detta fallet 15 åringen och 16 åringen..om han började med ett varning skott tror ni ungarna hade varit kvar? seriöst?

Du har rätt i att 50-åringens svärson kastade en ölburk på 17-åringen (då 16), men efter flera års trakasserier så borde nog 17-åringen redan då sitta på ungdomsvård.

Jag tvekar, som du, också på att någon i gänget hade för avsikt att döda, men dyker de upp mitt i natten, beväpnade och med flertalet tidigare skadegörelser och dödshot uttalade så tycker jag inte att man kan klandra 50-åringen för att han missbedömde  gängets avsikter med besöket.

Senast redigerat av danhild (23 april 2008)

blacken
23 april 2008 ·

Doni skrev:

Piraten skrev:
Doni.
Det var ett fall i USA för tag sen (gillar ej usa i stort men som exempel är just detta bra).
En Pappa kom hem från jobbet stötte på sin döda/våldtagna fru i hallen samtidigt hörde han skrik från övervåningen, när han kom upp dit stod ett gäng 15-16 åringar i full färd med att våldta dottern. Han döda två av dem på plats den tredje lyckades sjukvården rädda. Gjorde han fel?

I detta fall så blev ngn i "pappans" familj mördad, jag tvekar starkt på att  dom ungdomarna var ute efter att döda någon i hans familj, och vad jag har förstått så har ju rödebypappans 25 åriga vän gått o slagig en av  ungdomarna(om jag förstått rätt..rätta mig om jag har fel)

Men grund i botten, vi bor i sverige seriöst sätt er i detta fallet 15 åringen och 16 åringen..om han började med ett varning skott tror ni ungarna hade varit kvar? seriöst?

Seriöst, om den snorhyveln hade hållit sig tiil den norm och lag som vi har i detta land så hade han levt idag. Men han valde att göra som han ville, och fick det som kom till honom. Och ja vi bor i Sverige som tillsammans med övriga Nordiska länder befolkas av bland dom vildsintaste människor på denna planet..

olirc
23 april 2008 · 245 Inlägg

Klart gubben hade rätt att försvara sig och nu var det ju inte direkt "bus" det där gänget med ungdomar häll på med utan rent jävelskap för att skrämma familjen och då får dom också ta konsekvenserna när det går överstyr för som nån skrev här så har vi alla en gräns där vi tappar besinningen om vi drivs över och agerar utan att tänka klart.

Nä dagens ungdomar är för slapphänt uppfostrade och har alldeles för stor frihet för vad i helvete har en 15-åring uta å göra 01:20 på natten. Sen vad är det för föräldrar som inte sätter gränser för upp till 18 år är du enligt FN ett barn och barn ska ha gränser så dom lär sig vad som är rätt och fel.

Hade detta fall hänt i USA så hade denna pappa inte ens blivit kallad till nån rättegång för ungdomsgänget var inne på hans tomt utan tillåtelse och då har man rätt att skjuta ev inkräktare. Nån som kommer ihåg journalisten som nästan blev skjuten nere i Texas när han bevakade ett möte Bush hade?  Skulle själv säkerligen gjort likadant speciellt som jag också av egen erfarenhet vet hur deprimerande det är att bli mobbad och troligen skulle jag tagit itu med saken genom att letat upp dessa snorungars föräldrar och ställt dom mot väggen så förbannad skulle jag ha varit!

Piraten
23 april 2008 · 166 Inlägg

Doni skrev:

Piraten skrev:
Doni.
Det var ett fall i USA för tag sen (gillar ej usa i stort men som exempel är just detta bra).
En Pappa kom hem från jobbet stötte på sin döda/våldtagna fru i hallen samtidigt hörde han skrik från övervåningen, när han kom upp dit stod ett gäng 15-16 åringar i full färd med att våldta dottern. Han döda två av dem på plats den tredje lyckades sjukvården rädda. Gjorde han fel?

I detta fall så blev ngn i "pappans" familj mördad, jag tvekar starkt på att  dom ungdomarna var ute efter att döda någon i hans familj, och vad jag har förstått så har ju rödebypappans 25 åriga vän gått o slagig en av  ungdomarna(om jag förstått rätt..rätta mig om jag har fel)

Men grund i botten, vi bor i sverige seriöst sätt er i detta fallet 15 åringen och 16 åringen..om han började med ett varning skott tror ni ungarna hade varit kvar? seriöst?

Doni nu är du ute på hal is.
Så man ska vänta till någon i familjen blir mördad innan man agerar? Bättre vänta och se om morsan/frun/pappan eller vem det nu är blir dödad först. Hur kan jag/du/vem som hälst veta till 100% vad för avsikter någon annan har? Svar det kan man inte, man kan bara göra en kalkylerad bedömning.
Du tycker år av trakasserier döds hot osv inte är tillräckligt för att freda sig med dödligt våld.
Jag tycker att just det som hände 50åringen är tillräckligt. Om du kommer hem till mig hotar mig till livet skulle jag INTE döda dig. Men om du mord hotar, terroriserar min familj i flera år och helt plötsligt står där med ett gäng polare med tillhyggen mitt i natten och samma dag har du mordhotat min familj.
Hade med största sannolikhet agerat på ett liknade sätt.

Hela jävla historien är tragisk pga att det är staten/samhället som har misslyckats med sin uppgift, detta ska inte kunna hända överhuvudtaget.

Senast redigerat av Piraten (23 april 2008)

Innox Turbocharged
23 april 2008 · 421 Inlägg

Doni skrev:

Piraten skrev:
Doni.
Det var ett fall i USA för tag sen (gillar ej usa i stort men som exempel är just detta bra).
En Pappa kom hem från jobbet stötte på sin döda/våldtagna fru i hallen samtidigt hörde han skrik från övervåningen, när han kom upp dit stod ett gäng 15-16 åringar i full färd med att våldta dottern. Han döda två av dem på plats den tredje lyckades sjukvården rädda. Gjorde han fel?

I detta fall så blev ngn i "pappans" familj mördad, jag tvekar starkt på att  dom ungdomarna var ute efter att döda någon i hans familj, och vad jag har förstått så har ju rödebypappans 25 åriga vän gått o slagig en av  ungdomarna(om jag förstått rätt..rätta mig om jag har fel)

Men grund i botten, vi bor i sverige seriöst sätt er i detta fallet 15 åringen och 16 åringen..om han började med ett varning skott tror ni ungarna hade varit kvar? seriöst?

Det viktiga är inte bara vad de var ute efter, utan även hur offren uppfattade situationen. De har trakasserats i många år och utsatts för diverse hot mm. (samma dag som skotten till och med). Så kommer ett gäng personer (6st?) gående över tomten med tillhyggen i händerna på NATTEN.
Det är nog en hyfsat hemsk situation.

25-åringen var dottern i familjens pojkvän, och han dömdes till skyddstillsyn för att ha slagit 17-åringen en gång och sagt åt honom att lämna familjen ifred.

Att det skulle vara fråga om att pappan gått fram och skjutit 15-åringen när han låg ner är ju bara rent skitsnack, har ni läst det i Se och Hör eller? Han avfyrade "flera skott" från huset, och träffade 2 personer och berättade sedan för SOS-alarm direkt vad som hänt.

Ber om ursäkt om jag kommer ihåg fel angående något.

Läs någon hyfsat vettig tidning om vad som hänt, exempelvis DN (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? … p;a=763603). Finns ett mycket stort antal artiklar om detta.

darkwizard skrev:
2. Inför Aga igen och ta bort klasulen att det är misshandel, när dom får ett slag i arslet. För det skulle ha gjort dom gott.

Det heter inte klausul i lagtext.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.
Xuri One Man Clan
23 april 2008 · 4 287 Inlägg

15åringen var på fel plats vid fel tidpunkt...men 17åringen tycker jag ska ha de han fått.... och 50åringen gjorde helt rätt....  är man 17 år å inte fattar bättre att man inte ska hålla på med handikappade barn så får han fan skylla sig själv..... ni andra som sitter här på garaget och spekulerar om massa grejer varför gör ni de ? vi har ingen aning om något som helst förutom de media skriver och hur brukar de vara ? jo imorgon är de nyttigt å andas avgaser...nästa dag är bensin jättefarligt osv osv....blir bara massa spekulationer här som inte någon har nån info om ... och de kommer inte fram nån bra info

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Doni
23 april 2008 · 36 Inlägg

Självförsvar i USA?  va sägs om fall i usa där ngn skulle bli rånad o misshandlade rånaren elr knivhögg honom minns inte riktigt, där rånaren fick rätt i rättegång

som jag skrev förut jag förstår pappan vad han gjorde men det är ändå inte rätt, o definitivt så är d inte rätt att han får gå fri

NightblizZ
23 april 2008 · 284 Inlägg

Hur fan kan ni vara så jävla dum och säga att ungdomarna "BUSADE" ???!!! Kallar ni att hota 50 åringens son till livet och mobba skiten ur grabben så att han blir ett nervvrak för resten av sitt liv för lite bus??? Nu får ni fan ta och kamma till er.. DET ÄR SÅNA SOM NI SOM ODLAR DETTA JÄVLA SAMHÄLLE..DVS så kallade "bra föräldrar" som gör sina ungdomar till det dom är idag.. fan för er. Har väl själv busat när jag var liten , sulat en snöboll på nån ruta och sprungit , men inte fan har jag väl Mobbat och hota döda nån grabb under hela hans liv , eller trackaserat en familj under flera år .. skärp till er för i helvete. Tänk efter lite innan ni yttrar er.....

NightblizZ
23 april 2008 · 284 Inlägg

Visst , inte fan skjuter man nån annan människa för det. Men ungdomarna agerade väldigt fel och då kan det spåra ur när en förälder ser sin son gå mot graven pga mobbning och trackasering.. grabben blir säkert inte människa efter det här. tänk på grabben och 50 åringens situation lite oxå va..

AudiZack Living the good Life!
23 april 2008 · 585 Inlägg

NightblizZ skrev:
Hur fan kan ni vara så jävla dum och säga att ungdomarna "BUSADE" ???!!! Kallar ni att hota 50 åringens son till livet och mobba skiten ur grabben så att han blir ett nervvrak för resten av sitt liv för lite bus??? Nu får ni fan ta och kamma till er.. DET ÄR SÅNA SOM NI SOM ODLAR DETTA JÄVLA SAMHÄLLE..DVS så kallade "bra föräldrar" som gör sina ungdomar till det dom är idag.. fan för er. Har väl själv busat när jag var liten , sulat en snöboll på nån ruta och sprungit , men inte fan har jag väl Mobbat och hota döda nån grabb under hela hans liv , eller trackaserat en familj under flera år .. skärp till er för i helvete. Tänk efter lite innan ni yttrar er.....

Tack mannen du skrev ner allt jag hade i huvudet, jag håller på att koka just nu, kan inte fatta att folk tycker att han gjorde fel att skjuta...tycker att mannen också borde få gå upp på ringen 15 ronder med pojkens föräldrar för att få ut sin ilska...

When the flag drops, the Bullshit stops.
Mack Forum- och sitemoderator
23 april 2008 · 26 176 Inlägg

AudiZack skrev:

NightblizZ skrev:
Hur fan kan ni vara så jävla dum och säga att ungdomarna "BUSADE" ???!!! Kallar ni att hota 50 åringens son till livet och mobba skiten ur grabben så att han blir ett nervvrak för resten av sitt liv för lite bus??? Nu får ni fan ta och kamma till er.. DET ÄR SÅNA SOM NI SOM ODLAR DETTA JÄVLA SAMHÄLLE..DVS så kallade "bra föräldrar" som gör sina ungdomar till det dom är idag.. fan för er. Har väl själv busat när jag var liten , sulat en snöboll på nån ruta och sprungit , men inte fan har jag väl Mobbat och hota döda nån grabb under hela hans liv , eller trackaserat en familj under flera år .. skärp till er för i helvete. Tänk efter lite innan ni yttrar er.....

Tack mannen du skrev ner allt jag hade i huvudet, jag håller på att koka just nu, kan inte fatta att folk tycker att han gjorde fel att skjuta...tycker att mannen också borde få gå upp på ringen 15 ronder med pojkens föräldrar för att få ut sin ilska...

Kan inte mer än hålla med.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang