Slippa lumpen

DaMM
9 januari 2006 · 16 Inlägg

klart man ska göra lumpen.. åker själv till kungsängen som bevakninsoldat om ett år smile kul å testa sina gränser.. skulle helst vilja bli jägare men synen satte stopp för de sad

Kör/bygger 400+ skyline r33 GTs-T
matte182
9 januari 2006 · 4 Inlägg

Lumpen är bland det roligaste jag gjort, ett mycket bra sätt att lära känna sig själv på.
Visst de första veckorna är inte roliga, det var inte hattprovet heller, men idag ångrar jag inte att gjorde, gick det.

Att flytta utomlands hjälper inte, det är bara att åka tillbaka när det är sagt att lumpen tiden börjar.
Barn hjälper inte heller, enda skillnaden blir att du får möjlighet att söka mer bidrag.

Jobb vet jag inte om det hjälper, då arbetsgivaren är skyldig till att ge dig tjänst ledigt.

Jag vet inte om du kan, men jag tror du kan överklaga beslutet innan du rycker in.

När du väl är på plats kommer så kommer du att vilja åka hem ännu mer.
Det tar lite tid innan man vänjer sig.

Men om du verkligen vill åka hem när du är där, be att få prata med en psykologen eller liknande.
Där kan du antingen säga som det är eller hittat på något.

Alltså t.ex.
1. Jag mår så dåligt av att vara här, jag kan inte äta och jag kan inte sova... snyft... jag saknar min flickvän..snyft snyft
2. Jag vill hem, så fort jag ser det här stället vill jag ta livet av mig.

I första ex. kommer du nog få mönstra igen. Men då är det ju bara att vara sämst på alla tester smile och tala om för dem att du inte vill m.m.
Men ska du göra något när du har kommit på plats ska du göra det snabbt annars kan det bli svårt att komma därifrån.

Men jag tycker du borde göra lumpen, det är ett mine för livet för att inte tala om kamraterna du får.

© Barnvagnsracer ® V70 T5
9 januari 2006 · 21 Inlägg

DaMM skrev:
klart man ska göra lumpen.. åker själv till kungsängen som bevakninsoldat om ett år smile kul å testa sina gränser.. skulle helst vilja bli jägare men synen satte stopp för de sad

Om du ser så illa får du göra lumpen överhuvudtaget? Vad ska jägarförbanden se som inte vi andra? bara undrar...

Fredrik__A Besserwisser
9 januari 2006 · 312 Inlägg

Såvitt jag vet så är de ganska bra på att avslöja fejkare vad gäller mönstringen, så att medvetet få dåliga resultat funkar nog inget vidare, då de nog märker vad du bör klara.
Jag gjorde mitt bästa i alla tester men slapp ändå, eftersom det redan var så pass många som kunde ta den platsen jag passade för. Jag ångrar inte alls att jag inte gjort lumpen, är snarare glad att jag kunnat jobba och få en hel massa arbetslivserfarenhet och pengar genom att jobba istället.

Fredrik, Laxå
fire_wizard Avstängd
10 januari 2006 · 185 Inlägg

säg bara att du inte vill. det är ingen lag numera på militärtjänstgöring.

© Barnvagnsracer ® V70 T5
10 januari 2006 · 21 Inlägg

En fråga bara till alla som pratar om "Tjänat en massa pengar" och "arbetlivserfarenhet" osv.
Hur mycket av de pengarna har ni kvar om 30år, när ni fortfarande kommer ihåg alla polarna från lumpen?
Hur mycket mer arbetslivserfarenhet får ni på ett år?


Mvh En nyfiken stridspitt... ;-)

© Barnvagnsracer ® V70 T5
10 januari 2006 · 21 Inlägg

fire_wizard skrev:
säg bara att du inte vill. det är ingen lag numera på militärtjänstgöring.

När tog de bort Värnplikten?

Fredrik__A Besserwisser
10 januari 2006 · 312 Inlägg

© Barnvagnsracer ® skrev:
En fråga bara till alla som pratar om "Tjänat en massa pengar" och "arbetlivserfarenhet" osv.
Hur mycket av de pengarna har ni kvar om 30år, när ni fortfarande kommer ihåg alla polarna från lumpen?
Hur mycket mer arbetslivserfarenhet får ni på ett år?


Mvh En nyfiken stridspitt... ;-)

Jag anser att jag fick en hel del arbetslivserfarenhet och kontakter under den tiden som mina kompisar gjorde lumpen. Har t ex fått ett mycket bättre jobb än det jag hade vid den tidpunkten ssom jag skulle ryckr in och som jag annars inte hade fått. Jobbar hellre och får en bra relation till de jag jobbar med än att få några vänner som man antagligen inte kommer ha nån direkt kontakt med. Och om 30 år skulle jag antagligen inte komma ihåg särskilt mycket av det man lärt sig beträffande krigföring osv.
Nä, jag tjänar hellre pengar OCH skaffar vänner samtidigt.

Fredrik, Laxå
Fredrik__A Besserwisser
10 januari 2006 · 312 Inlägg

© Barnvagnsracer ® skrev:

fire_wizard skrev:
säg bara att du inte vill. det är ingen lag numera på militärtjänstgöring.

När tog de bort Värnplikten?

Det undrar jag med. Det låter lite långsökt faktiskt.

Fredrik, Laxå
toXXy Kanonsnubbe
10 januari 2006 · 168 Inlägg

Jag har inte gjort lumpen, jag sa bara till dom att jag inte var intresserad av att göra den utan att jag istället ville satsa på att jobba.

kreator
10 januari 2006 · 81 Inlägg

Rycker in i Juni som Underhållsgruppsbefäl.

Synd att jag inte hade B-kortet när jag mönstrade då hade jag nog fått leka stridsfordonsförare!

Be om att få omprövning hos psykologen och berätta att du helt enkelt hur du känner. Finns nog folk som gladeligen tar din post från reserven. Är som sagt ett privilegium och intet annat att få göra lumpen.

michael561 Rekondare
10 januari 2006 · 289 Inlägg

MysdressLarry skrev:
det där med tinitus lär fungera för det har jag fått, jobbar som snickare sad.. men ska man gå till öronläkaren å säga det eller?
har ju redan varit å mönstrat..

Jag sa det till läkaren ja...dock direkt jag mönstrade. Sedan så tror inte jag heller att det fungerar att "fejka" sig till dåliga resultat, de är nog såpass slipade så de förstår det mesta i fejk-väg.

BMW 530iA
Audi 100 2,0E
fire_wizard Avstängd
10 januari 2006 · 185 Inlägg

det är ett bra tag sen dom gjorde detta, då du idag kan säga att "nej jag vill inte göra lumpen" o då skiter dom i dig, för att dom anser att man kan ta in dom som vill göra lumpen istället.

Fredrik__A Besserwisser
10 januari 2006 · 312 Inlägg

Rätt så konstigt att de inte informerar om det då. När jag mönstrade för två år sedan så kunde man inte bara säga 'nej, tack' iallafall, och inte de senaste gångerna heller då kompisar varit och mönstrat.

Fredrik, Laxå
Founder
10 januari 2006 · 1 414 Inlägg

Du bör veta att alla anledningar (tex psykolog) m.m. registreras... så hitta inte på något dumt. Det bästa du kan göra är att försöka skaffa ett jobb eller komma in på någon eventuell utbildning och hävda det som ett skäl. Det brukar dom inte ha något emot...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Castel Mustangfrälst
10 januari 2006 · 199 Inlägg

När jag var upp o mönstrade körde det värsta jag kunde på rubbet. smile

Tryckte fel på så mkt som gick på frågetestet.
Gjorde dock mitt bästa på styrka, fysik o hörsel/syn testen(vela veta vad man klara) smile

Hos psykologen klagade jag på problem att sova hemifrån, men det vände dom på hej o hå så det funkade inte.
Hos doktorn körde jag med att jag hade problem med huvudvärk flera gånger i veckan och att den huvudvärken var så extrem att det bara va o lägga sig o sova.

Det gjorde så jag slapp, kom till utbreservern istället.

Dom tyckte jag skulle kolla om jag hade migrään. smile

EDIT: Jag är född 1985 så detta var alltså hösten 2003 om jag inte räknat fel.

// Linde

Senast redigerat av Castel (10 januari 2006)

Classic Mustang Club Sweden - För alla årsmodeller utav Mustang och Shelby
Classic Mustang Club Sweden @ Facebook
Fredrik__A Besserwisser
10 januari 2006 · 312 Inlägg

Som sagt, på min tid(2 år sen) så spelade det ingen roll om man fejkade eller ej. Jag gjorde mitt yttersta på allt och höll mig till sanningen hela tiden, men jag klarade mig ändå. Jag tjatade inte helelr om att jag inte ville göra lumpen.
Vad gäller utbildning så flyttar det väl bara fram det hela?

Fredrik, Laxå
MysdressLarry
10 januari 2006 · 212 Inlägg

DaMM skrev:
klart man ska göra lumpen.. åker själv till kungsängen som bevakninsoldat om ett år smile kul å testa sina gränser.. skulle helst vilja bli jägare men synen satte stopp för de sad

då ska vi till samma ställe då..

BMW 525d (2005)
MysdressLarry
10 januari 2006 · 212 Inlägg

toXXy skrev:
Jag har inte gjort lumpen, jag sa bara till dom att jag inte var intresserad av att göra den utan att jag istället ville satsa på att jobba.

efter att du hade fått en plats i lumpen?

BMW 525d (2005)
Lindström Envis optimist
10 januari 2006 · 454 Inlägg

Ring å tjata... det gjorde min bror tills han slapp...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang