Vilken skillnad är det på saab 900a årsmodellerna 94-98 ?

Palicuse
10 januari 2006 · 1 129 Inlägg

Tjena, jag har surfat på nätet en del o kollat skillnaderna på saab 900 94-98 o då sett att saabarna haft en hel del bekymmer i början. Många säger att de flesta bekymmer ä lösta o andra säger att ja inte ska gå under 97ans modell om ja ska ha en 900 utan problem.

Vilken åsikt o erfarenhet har ni ?

CarBear A + B = KUL
10 januari 2006 · 66 Inlägg

Jag har Teknikens Världs stora beg-bok från 2005, och där står följande under "Detta har hänt":
1994: 900 med 2,0 och 2,3 liters motor lanseras. 2,0T senare under året.
1995: Passagerarkrockkudde standard. Balansaxlar på 2,0 och 2,5 V6 introduceras.
1996: Bättre ABS, ventilation och stolar.
1997: Större bromsar och ok.

De barnsjukdomar de klagar på är följande:
"Dålig värme, ventilation. Tappade lacken. Glappade i framvagnen. Hade billiga lösningar med bland annat kopplingsvajer istället för hydraulik. Regnkänsliga bromsar. Usel handbroms. Kärvande bakbromsar med rostande skivor."
De skriver också: "Bilen var inte färdigutvecklad och kunderna fick agera försökskaniner."
"SAAB tog fram ett åtgärdsprogram för de bilar som redan var sålda och utvecklingsavdelningen fick uppgiftgen att förbättra själva konstruktionen. 1996 var 900 en betydligt bättre bil än vid introduktionen."

Hehe, men förutom alla dessa fel är 900:an en bra bil! smile
Nä, men skämt o sido, alla bilar har fel i början, men SAAB 900 hade massor.
Men som så många andra säger: Har bara bilens förra ägare varit varsamma så är säkert alla barnsjukdomar botade sedan länge.
Min egna 900 tex har fungerat klanderfritt under de 2 år jag ägt den. Inte det minsta lilla problem, ta i trä...

Lycka till med köpet!
MVH
//CarBear

CarBear - borde snarare heta "MCBear". :)
Palicuse
11 januari 2006 · 1 129 Inlägg

Jag har hört att det inte bara ä bromsarna som ä mer modifierade utan att det åxå är en bättre växellåda o lite annat på 97-98 modellerna.

CarBear A + B = KUL
12 januari 2006 · 66 Inlägg

Tror knappt det, men:
Det hände rätt mycket 1998.
Då blev kopplingen hydraulisk istället för vajerstyrd.
Ratten blev en fyr-ekrad historia (om det inte är samma som i OG9-3 liknar den i alla fall den ratten väldigt mycket). Stötfångarna blev lackerade på "ovansidan". (precis som 900 Talladega) och de kromade listerna på stötfångarna ersattes av svarta diton.
Om de ändrade växellåda har jag ingen aning om.

CarBear - borde snarare heta "MCBear". :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang