CarBear
A + B = KUL
10 januari 2006
· 66 Inlägg
Jag har Teknikens Världs stora beg-bok från 2005, och där står följande under "Detta har hänt":
1994: 900 med 2,0 och 2,3 liters motor lanseras. 2,0T senare under året.
1995: Passagerarkrockkudde standard. Balansaxlar på 2,0 och 2,5 V6 introduceras.
1996: Bättre ABS, ventilation och stolar.
1997: Större bromsar och ok.
De barnsjukdomar de klagar på är följande:
"Dålig värme, ventilation. Tappade lacken. Glappade i framvagnen. Hade billiga lösningar med bland annat kopplingsvajer istället för hydraulik. Regnkänsliga bromsar. Usel handbroms. Kärvande bakbromsar med rostande skivor."
De skriver också: "Bilen var inte färdigutvecklad och kunderna fick agera försökskaniner."
"SAAB tog fram ett åtgärdsprogram för de bilar som redan var sålda och utvecklingsavdelningen fick uppgiftgen att förbättra själva konstruktionen. 1996 var 900 en betydligt bättre bil än vid introduktionen."
Hehe, men förutom alla dessa fel är 900:an en bra bil!
Nä, men skämt o sido, alla bilar har fel i början, men SAAB 900 hade massor.
Men som så många andra säger: Har bara bilens förra ägare varit varsamma så är säkert alla barnsjukdomar botade sedan länge.
Min egna 900 tex har fungerat klanderfritt under de 2 år jag ägt den. Inte det minsta lilla problem, ta i trä...
Lycka till med köpet!
MVH
//CarBear
CarBear - borde snarare heta "MCBear". :)