Motor olja till type-R????

-Emma-
30 april 2008 · 3 Inlägg

Jag bytte nyss olja+filter i min civic type-R 02 och ända sedan dess har den låtit konstigt, typ "rasslande".
Har hört att just v-tec bilar kan vara kinkiga när det gäller olja, är det någon som har erfarenhet
och tips på någon som funkar bra??
har letat info mycket på honda sidor men det är alltid tryggt att höra ifrån mera förare.
Tips är hjärtligt välkomna!wink

Citroën c1 "Jiggy" (2006)
peegee Forummoderator
30 april 2008 · 2 924 Inlägg

Är det inte ett mer "tickande" ljud?

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
E-30
30 april 2008 · 1 050 Inlägg

-Emma- skrev:
Jag bytte nyss olja+filter i min civic type-R 02 och ända sedan dess har den låtit konstigt, typ "rasslande".
Har hört att just v-tec bilar kan vara kinkiga när det gäller olja, är det någon som har erfarenhet
och tips på någon som funkar bra??
har letat info mycket på honda sidor men det är alltid tryggt att höra ifrån mera förare.
Tips är hjärtligt välkomna!wink

Du har förmodligen köpt "Valvolines Magnatech" jag råkade själv att köpa den av misstag, fick tappa ur alltihopa. Bilen lät som en diesel: "Tick-Tack-Tick-Tack!!"
Kör nu istället med ICA Maxis rabatterade motorolja. Mobil 1 Racing. Vikositet: 5w40. Kostar på REAN 298:- Ord pris 600:- Motorn vart knäpptyst! big_smile

Söker man på nätet så har det skrivits meterlånga spaltrader om den kassa Magnatech oljan. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
mrlarssa
30 april 2008 · 101 Inlägg

Är det inte castrol som gör magnatec oljan ?

E-30
30 april 2008 · 1 050 Inlägg

mrlarssa skrev:
Är det inte castrol som gör magnatec oljan ?

Det kan nog stämma...tongue

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
m_ellisson
30 april 2008 · 17 Inlägg

Castrol 4 life

BMW E30 M50B28 Turbo "323an" (1986)
bumpe Lastbilsmekaniker
1 maj 2008 · 3 878 Inlägg

Kollat vad det står i instruktionsboken? Vad har du för viksositet på den? 5w40 som exempel

Team-Adolfsson Gödseldräng
1 maj 2008 · 4 529 Inlägg

E-30 skrev:

-Emma- skrev:
Jag bytte nyss olja+filter i min civic type-R 02 och ända sedan dess har den låtit konstigt, typ "rasslande".
Har hört att just v-tec bilar kan vara kinkiga när det gäller olja, är det någon som har erfarenhet
och tips på någon som funkar bra??
har letat info mycket på honda sidor men det är alltid tryggt att höra ifrån mera förare.
Tips är hjärtligt välkomna!wink

Du har förmodligen köpt "Valvolines Magnatech" jag råkade själv att köpa den av misstag, fick tappa ur alltihopa. Bilen lät som en diesel: "Tick-Tack-Tick-Tack!!"
Kör nu istället med ICA Maxis rabatterade motorolja. Mobil 1 Racing. Vikositet: 5w40. Kostar på REAN 298:- Ord pris 600:- Motorn vart knäpptyst! big_smile

Söker man på nätet så har det skrivits meterlånga spaltrader om den kassa Magnatech oljan. big_smile

är inget fel på den oljan
har alltid kört med den i våran bilar
och under dom 11 år vi hade samma bil med samma märke vid varje oljebyte så funkade det alltid perfekt

E-30
1 maj 2008 · 1 050 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

E-30 skrev:

-Emma- skrev:
Jag bytte nyss olja+filter i min civic type-R 02 och ända sedan dess har den låtit konstigt, typ "rasslande".
Har hört att just v-tec bilar kan vara kinkiga när det gäller olja, är det någon som har erfarenhet
och tips på någon som funkar bra??
har letat info mycket på honda sidor men det är alltid tryggt att höra ifrån mera förare.
Tips är hjärtligt välkomna!wink

Du har förmodligen köpt "Valvolines Magnatech" jag råkade själv att köpa den av misstag, fick tappa ur alltihopa. Bilen lät som en diesel: "Tick-Tack-Tick-Tack!!"
Kör nu istället med ICA Maxis rabatterade motorolja. Mobil 1 Racing. Vikositet: 5w40. Kostar på REAN 298:- Ord pris 600:- Motorn vart knäpptyst! big_smile

Söker man på nätet så har det skrivits meterlånga spaltrader om den kassa Magnatech oljan. big_smile

är inget fel på den oljan
har alltid kört med den i våran bilar
och under dom 11 år vi hade samma bil med samma märke vid varje oljebyte så funkade det alltid perfekt

Om du går in på Autopower och söker på Magnatech olja, så har du avskräckande läsning hela veckan ut. big_smile Tick-Tack!!

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
cleo355
1 maj 2008 · 244 Inlägg

säljer magnatech och har även det i min bil. aldrig hört några problem..

E-30
1 maj 2008 · 1 050 Inlägg

cleo355 skrev:
säljer magnatech och har även det i min bil. aldrig hört några problem..

Citat hämtat från Autopower: Som du kan läsa så är den EJ ens helsyntetisk.

-------------------------------- citat ----------------------------------

Utan att påstå att Magnatech är en dålig olja, vill jag påpeka att det är tveksamt om man kan kalla den för en helsyntetisk olja!

Magnatech är en högraffinerad mineralolja och inte en PAO- eller Esterbaserad olja!
Castrols SLX är däremot en "riktig" syntetolja med PAO-bas!

Dessutom verkar det som om en del här på forumet faktiskt fått lite småtickande motorer när de använt Magnatech...åtminstone om man skall gå efter många inlägg i forumet!


Två oljor som jag vet brukar tysta ner "ljudliga" motorer är Motuls och Valvolines helsyntetiska oljor som båda har höga halter av esterolja. Men det är inte så billiga oljor...

Annars är två billiga alternativ, Biltemas och Rustas helsyntetisk 5W40-oljor. Båda är klassade API SJ och ACEA A3, vilket är bra.
Literpriset på dem båda är under 50 kr/litern och får anses vara billigt i förhållande till kvaliteten!

Vill man hålla sig till mer kända märken finns det många oljor att välja på!
Mobil, Shell, Statoil, OK/Q8, Quaker State, Castrol, Valvoline, BP....etc.
Märket är inte så viktigt, men kolla att du köper en helsyntetisk olja med bra klassning (API SJ eller SL och ACEA A3)!

Senast redigerat av E-30 (1 maj 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Lars-P
1 maj 2008 · 427 Inlägg

Vill du inte testa många olika själv för att se vilken som funkar bäst, så åk till närmaste honda verstad och be dem hälla upp rätt olja åt dig eller lämna in den om du inte vill byta själv.

Man kan inte kritisera en olja för att den inte funkar för en viss motor, det är olika för alla och en K20 som sitter i Civicen som det gäller är en ritkgit vass motor som absolut ska ha en olja som passar högvarviga motorer.

Finns en person på Hondaklubben som byggt mycket K-serie han rekomenderar  "Valvoline olja, helsyntetisk tex 0w-30 eller 0w-40"

Senast redigerat av Lars-P (1 maj 2008)

Thiger_84
1 maj 2008 · 509 Inlägg

De bästa är väl å köra på den oljan som honda rekomenderar.. kolla med din lokala hondaverkstad.

Ellertz Norrlänning
1 maj 2008 · 1 453 Inlägg

E-30 skrev:

cleo355 skrev:
säljer magnatech och har även det i min bil. aldrig hört några problem..

Citat hämtat från Autopower: Som du kan läsa så är den EJ ens helsyntetisk.

-------------------------------- citat ----------------------------------

Utan att påstå att Magnatech är en dålig olja, vill jag påpeka att det är tveksamt om man kan kalla den för en helsyntetisk olja!

Magnatech är en högraffinerad mineralolja och inte en PAO- eller Esterbaserad olja!
Castrols SLX är däremot en "riktig" syntetolja med PAO-bas!

Dessutom verkar det som om en del här på forumet faktiskt fått lite småtickande motorer när de använt Magnatech...åtminstone om man skall gå efter många inlägg i forumet!


Två oljor som jag vet brukar tysta ner "ljudliga" motorer är Motuls och Valvolines helsyntetiska oljor som båda har höga halter av esterolja. Men det är inte så billiga oljor...

Annars är två billiga alternativ, Biltemas och Rustas helsyntetisk 5W40-oljor. Båda är klassade API SJ och ACEA A3, vilket är bra.
Literpriset på dem båda är under 50 kr/litern och får anses vara billigt i förhållande till kvaliteten!

Vill man hålla sig till mer kända märken finns det många oljor att välja på!
Mobil, Shell, Statoil, OK/Q8, Quaker State, Castrol, Valvoline, BP....etc.
Märket är inte så viktigt, men kolla att du köper en helsyntetisk olja med bra klassning (API SJ eller SL och ACEA A3)!

hehe. ja som precis bytt till magnatech på min tongue

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
E-30
2 maj 2008 · 1 050 Inlägg

Trist..då kör du motorn på gammal Mineralolja. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Polyphony
2 maj 2008 · 60 Inlägg

E-30 skrev:
Trist..då kör du motorn på gammal Mineralolja. big_smile

haha! Fan också precis nyservat min bil med Castrol Magnatec 5W-40 smile Trist å läsa sad Å det stämmer till 100% eller? Men den är väl ändå delsyntetisk? Jag har hört av en gammal verkstadsmekaniker att lite mineralolja är bara bra för Turbon för det smörjer väl bättre? Den kanske inte är bra till motorer som går på höga varv såsom Honda Civic Type-R t.ex. Men Turbomotorer är inte samma sak så man kanske inte borde dra alla motorer över samma kant här? Vem vet jag kanske har fel men blir ändå lite tveksam på det du säger E-30.

E-30
2 maj 2008 · 1 050 Inlägg

Polyphony skrev:

E-30 skrev:
Trist..då kör du motorn på gammal Mineralolja. big_smile

haha! Fan också precis nyservat min bil med Castrol Magnatec 5W-40 smile Trist å läsa sad Å det stämmer till 100% eller? Men den är väl ändå delsyntetisk? Jag har hört av en gammal verkstadsmekaniker att lite mineralolja är bara bra för Turbon för det smörjer väl bättre? Den kanske inte är bra till motorer som går på höga varv såsom Honda Civic Type-R t.ex. Men Turbomotorer är inte samma sak så man kanske inte borde dra alla motorer över samma kant här? Vem vet jag kanske har fel men blir ändå lite tveksam på det du säger E-30.

Tjena..

Det är inte jag som presenterar fakta ang Magnatech oljan, det jag refererar till är ett tidigare inlägg från Autopower, trådskaparen är en tiostjärnig olje-guru. Han vet ALLT om samtliga oljor.

Jag kan även hänvisa till ett annat kul inlägg från samma olje-guru. där han meddelar att samtliga BILTEMAS motoroljor är f,d "SPILLOLJA" som är renad. Detta kom som en chock för många på forumet, så därför kontaktades Biltema så de skulle få tillfälle att förklara om det fanns någon sanningshalt i detta påstående. Biltemas svar: ALLA VÅRA MOTOROLJOR ÄR F,D SPILLOLJA. Jag ringde tom upp Biltema för att verkligen få detta verifierat och det stämde. Så det BILTEMA har i sina oljedunkar är f.d använd återvunnen spillolja.

Senast redigerat av E-30 (2 maj 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Zoltrix
2 maj 2008 · 438 Inlägg

E-30 skrev:

Polyphony skrev:

E-30 skrev:
Trist..då kör du motorn på gammal Mineralolja. big_smile

haha! Fan också precis nyservat min bil med Castrol Magnatec 5W-40 smile Trist å läsa sad Å det stämmer till 100% eller? Men den är väl ändå delsyntetisk? Jag har hört av en gammal verkstadsmekaniker att lite mineralolja är bara bra för Turbon för det smörjer väl bättre? Den kanske inte är bra till motorer som går på höga varv såsom Honda Civic Type-R t.ex. Men Turbomotorer är inte samma sak så man kanske inte borde dra alla motorer över samma kant här? Vem vet jag kanske har fel men blir ändå lite tveksam på det du säger E-30.

Tjena..

Det är inte jag som presenterar fakta ang Magnatech oljan, det jag refererar till är ett tidigare inlägg från Autopower, trådskaparen är en tiostjärnig olje-guru. Han vet ALLT om samtliga oljor.

Jag kan även hänvisa till ett annat kul inlägg från samma olje-guru. där han meddelar att samtliga BILTEMAS motoroljor är f,d "SPILLOLJA" som är renad. Detta kom som en chock för många på forumet, så därför kontaktades Biltema så de skulle få tillfälle att förklara om det fanns någon sanningshalt i detta påstående. Biltemas svar: ALLA VÅRA MOTOROLJOR ÄR F,D SPILLOLJA. Jag ringde tom upp Biltema för att verkligen få detta verifierat och det stämde. Så det BILTEMA har i sina oljedunkar är f.d använd återvunnen spillolja.

Hej!

Vet inte vem du har ringt, men biltema har använd sig av mobils oljor innan men nu har dom statoil i sina dunkar, inside info...

E-30
2 maj 2008 · 1 050 Inlägg

Zoltrix skrev:

E-30 skrev:

Polyphony skrev:

haha! Fan också precis nyservat min bil med Castrol Magnatec 5W-40 smile Trist å läsa sad Å det stämmer till 100% eller? Men den är väl ändå delsyntetisk? Jag har hört av en gammal verkstadsmekaniker att lite mineralolja är bara bra för Turbon för det smörjer väl bättre? Den kanske inte är bra till motorer som går på höga varv såsom Honda Civic Type-R t.ex. Men Turbomotorer är inte samma sak så man kanske inte borde dra alla motorer över samma kant här? Vem vet jag kanske har fel men blir ändå lite tveksam på det du säger E-30.

Tjena..

Det är inte jag som presenterar fakta ang Magnatech oljan, det jag refererar till är ett tidigare inlägg från Autopower, trådskaparen är en tiostjärnig olje-guru. Han vet ALLT om samtliga oljor.

Jag kan även hänvisa till ett annat kul inlägg från samma olje-guru. där han meddelar att samtliga BILTEMAS motoroljor är f,d "SPILLOLJA" som är renad. Detta kom som en chock för många på forumet, så därför kontaktades Biltema så de skulle få tillfälle att förklara om det fanns någon sanningshalt i detta påstående. Biltemas svar: ALLA VÅRA MOTOROLJOR ÄR F,D SPILLOLJA. Jag ringde tom upp Biltema för att verkligen få detta verifierat och det stämde. Så det BILTEMA har i sina oljedunkar är f.d använd återvunnen spillolja.

Hej!

Vet inte vem du har ringt, men biltema har använd sig av mobils oljor innan men nu har dom statoil i sina dunkar, inside info...

Vet ej hur de håller reda på om det är Statoil eller Mobil? då det enbart handlar om återvunnen SPILLOLJA.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Woogensea Volvoturbo For Life
2 maj 2008 · 366 Inlägg

kör på statoils 5-40. dock ingen civic...

En gång Volvo, Alltid Volvo
Volvo V70N T5 "Silverpilen" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang