ACC kyler dåligt

the_eagle
30 april 2008 · 167 Inlägg

Tycker att min ACC kyler lite dåligt, nu när det varit lite varmare ute +20 grader, så tycker jag inte att den kyler så att det kommer så där iskall luft. All automatik fungerar som den ska men när man ner under 20 grader blir den i så iskall som jag vill ha den. Vad gör man och vad kan det vara för fel? och vad kan det kosta att fixa det??

Bmw 325iT 2006
klimpan
30 april 2008 · 2 600 Inlägg

hör du om ac kommer igång ? kankse läcker nånstans .

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
the_eagle
30 april 2008 · 167 Inlägg

men vad kan det kosta som värst för att få ordning på det om man lämnar in?

Bmw 325iT 2006
the_eagle
1 maj 2008 · 167 Inlägg

ok, tack. Det är han som håller till på slakterigatan?

Bmw 325iT 2006
cleo355
1 maj 2008 · 244 Inlägg

har du haft igång ac under vintern/våren??

Majzzen
1 maj 2008 · 177 Inlägg

Är det normalt att det luktar lite kylskåp när man drar igång ac:n, iaf nu när den inte kylt på länge??? Vette fan vad det är.. tänkte om det kanske är nu i början bara. eller kanske är normalt,,..

klimpan
1 maj 2008 · 2 600 Inlägg

man ska väll kör igenom ac en gång i månaden eller hur är det ? jag ha kört min ac ett par gånger i vintras smile

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
WilYawn Golle
1 maj 2008 · 448 Inlägg

Du ska aldrig stänga av ac:n, inte ens när du kör med värme.

James May: In other news.... I've fitted a fan!
the_eagle
1 maj 2008 · 167 Inlägg

jag stänger aldrig av ACC´n.
Enligt Haynes reparationhandbok ska det finnas ett inspektionkärl framme vid torpedväggen, där man kan se om det finns köldmedel kvar, men jag ser inget, sitter den under en starta täckplasten som man får skruva bort??

Bmw 325iT 2006
klimpan
1 maj 2008 · 2 600 Inlägg

om du ha kört utan medel så är väll risken att kompresson ha gått eller ? om den inte ha nått skydd system som stänger av ac som det är på vårans focus ? för där la hela ac av så bryggade vi reläet så kom den igång men och då verka det som att den ha gått i skydds läge för att nått är fel. men det är kanske bara nyare bilar som ha det så.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Joo
1 maj 2008 · 741 Inlägg

klimpan skrev:
om du ha kört utan medel så är väll risken att kompresson ha gått eller ? om den inte ha nått skydd system som stänger av ac som det är på vårans focus ? för där la hela ac av så bryggade vi reläet så kom den igång men och då verka det som att den ha gått i skydds läge för att nått är fel. men det är kanske bara nyare bilar som ha det så.

Nej även äldre bilar har det också, och det är en Lågtryckspressostat som slår ifrån när trycket försvinner alltså en läcka kölmediet försvinner ut.. Då ska kompressorn stanna just för att inte bränna kompressorn..

The_eagle: Men har du tittat så kompressorns magnetkontakt slår till överhuvudtaget? alltså snurrar den lilla plattan på sidan utav kompressorn eller vad man ska säga? snurrar den så finns det köldmedium eller bara lite köldmedium.

Gör den inte det så kan du ta en kabel bara från batteriet och dra isär strömkontakten som går till kompressorn och starta kompressorn manuellt med kabeln från batteriet.. Startar den? ja? = Kölmediet slut eller Reläet helt enkelt som kontakterna inuti blivit lite rostiga så det blir dålig kontakt = vanligt på äldre bilar..

Men har du tomt på köldmedium så är det en läcka någonstans!

the_eagle
3 maj 2008 · 167 Inlägg

jag ser ingen lite platta på sidan av kompressorn, sitter den på samma sida som ac-remmen eller på andra sidan??

Bmw 325iT 2006
Piraten
3 maj 2008 · 166 Inlägg

Kan vara så enkelt att kupe filtret är igensatt. Min förra bil hade inge vidare drag i AC:en, fick tipset att bytta kupefiltret först. TILL MIN FÖRVÅNING SÅ VART DET EN JÄVLA SKILLNAD.

Joo
4 maj 2008 · 741 Inlägg

the_eagle skrev:
jag ser ingen lite platta på sidan av kompressorn, sitter den på samma sida som ac-remmen eller på andra sidan??

Ja precis, det är väldigt svårt och förklara över internet men remmen snurrar ju ett hjul eller hur? och tittar man från sidan så sitter det som en platta i det där "hjulet" som en magnetkontakt ska slå till, och då drivs plattan alltså som är kompressorn..

Det där hjulet snurrar ju hela tiden och när magnetkontakten slår till så ska "plattan" börja snurra också.. Gör den inte detta så är det troligtvis slut på köldmedium..

Mycket svårt och kunna göra något själv om man inte har kunskapen och verktyg som Manometerställ och köldmedium i garaget..

the_eagle
5 maj 2008 · 167 Inlägg

ok, hittar en slitsad skiva som sitter till vänster om hjulet som remmen snurrar, sitter som tre ingjutna brickor i varje ytterhörn och en mutter i mitter, skivan är nästan lika stor som hjulet som drivs av remmen. Den går att snurra förhand. Är det rätt skiva? Den snurrar i alla fall inte själv.

Bmw 325iT 2006
the_eagle
8 maj 2008 · 167 Inlägg

kom att tänka på att på vintern immar rutorna väldigt mycket, kan det ha och göra med felet på ACC´n?

Bmw 325iT 2006
viccoA
9 maj 2008 · 3 110 Inlägg

the_eagle skrev:
kom att tänka på att på vintern immar rutorna väldigt mycket, kan det ha och göra med felet på ACC´n?

När rutorna immar är det dags att byta kupéluftfiltret. Hjälper inte det kan det vara dags att fylla på gas.

the_eagle
9 maj 2008 · 167 Inlägg

var iväg till verskstaden idag och provtryckte systemet. Fanns ingen gas kvar alls och det var läck på ledningen som går till torkfiltret.(den smala) Så det är bara att det hoppas att räcker att byta ledningen.....och sedan fylla på ny gas...

Bmw 325iT 2006
the_eagle
10 maj 2008 · 167 Inlägg

det trodde inte AC-reparatoren när han provtryckte systemet, men det visar sig väl. Är torkfiltret dyrt?

Bmw 325iT 2006
Joo
11 maj 2008 · 741 Inlägg

Swedenrockers skrev:

the_eagle skrev:
det trodde inte AC-reparatoren när han provtryckte systemet, men det visar sig väl. Är torkfiltret dyrt?

Ja, h*n borde veta, men om det är en synlig spricka så finns risken att torkfiltret tagit upp så mycket fukt att det måste bytas.
Jag vet faktiskt inte vad det kostar.
Vilken verkstad var du till?

Det är inte ett måste och behöva byta Torkfilter, det är oftast bara nödvändigt om systemet har varit helt öppet.. Spricka och småläckor kräver inte att byta torkfilter.. Visst är det bra men knappast nödvändigt.

Ett Torkfilter kostar ca 500-1000 kr beroende på vart du köper det!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang