vilka är igentligen "jury" här på garaget?

Ashra
19 maj 2008 · 346 Inlägg

Vilka problem vi har här på garaget smile

Senast redigerat av Ashra (19 maj 2008)

chrizz Administratör
19 maj 2008 · 11 790 Inlägg

Kippy skrev:
Jag har blivit nekad Styling 2 ggr, så jag ansöte själv en tredje gång för att se hur det gick, då blev jag accepterad... har absolut noll styling, bilen e helt original förutom sänkning... hehe men va gör de om 100 år...

Nu har du inte det längre, för precis som du säger, du har noll styling...

Varför söker du tre gånger om du har noll styling?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
gamlingen
19 maj 2008 · 5 198 Inlägg

chrizz skrev:

Kippy skrev:
Jag har blivit nekad Styling 2 ggr, så jag ansöte själv en tredje gång för att se hur det gick, då blev jag accepterad... har absolut noll styling, bilen e helt original förutom sänkning... hehe men va gör de om 100 år...

Nu har du inte det längre, för precis som du säger, du har noll styling...

Varför söker du tre gånger om du har noll styling?

tjata sej till det kanske

MilleN
3 juni 2008 · 9 108 Inlägg

Kippy skrev:
För jag skulle testa systemet... tyckte det var LOL att bilar med ej angiven effekt kunde vara med i Power tex... då undrar man ju hur ni vet att den bilen har över 300 kusar.

Det kan vara för att det är för mycket folk som du som vill "testa systemet" med bilar som egentligen inte är värda en kategori. Efter ett par hundra ansökningar på kort tid är det antagligen lätt att bli trött på att kolla upp fakta.

Sök inte om ni själva vet att ni antagligen inte blir godkända helt enkelt.

kolvas
3 juni 2008 · 4 001 Inlägg

Varför ska kategorin Power ha över 300hk?

Om man har t.ex en VW 1300 med 150hk sugmotor så vill jag kalla den för Power, medans en standard BMW M3 kommer med för att den har över 300hk... lite fel enligt mig

Med den kategori indelningen så innebär det att det är bara överladdade eller V8 som kommer med...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
HyperSonica Amor Patriae Nostra Lex
3 juni 2008 · 2 258 Inlägg

kolvas skrev:
Varför ska kategorin Power ha över 300hk?

Om man har t.ex en VW 1300 med 150hk sugmotor så vill jag kalla den för Power, medans en standard BMW M3 kommer med för att den har över 300hk... lite fel enligt mig

Med den kategori indelningen så innebär det att det är bara överladdade eller V8 som kommer med...

Jag håller faktiskt med dej om det smile

Sump Runk Rätt O Slätt!
MilleN
3 juni 2008 · 9 108 Inlägg

Power = Kraft, kraft mäts i siffror. 150hk är inte mycket på pappret. Det skulle bli för jobbigt för Admin att hålla koll på vikt/effekt-förhållande helt enkelt. 300hk är en bra gräns för "Power" tycker jag.

Mortalis VW-nörd?
3 juni 2008 · 4 332 Inlägg

Finns la ändå kategorier som en sån bubbla kan placeras in i liksom smile Lär nog synas

kolvas
3 juni 2008 · 4 001 Inlägg

MilleN skrev:
Power = Kraft, kraft mäts i siffror. 150hk är inte mycket på pappret. Det skulle bli för jobbigt för Admin att hålla koll på vikt/effekt-förhållande helt enkelt. 300hk är en bra gräns för "Power" tycker jag.

skulle man inte kunna ha kriteriet: Orginal effekt x 1,5 på en sugmotor och Orginal effekt x 2 på en överladdad, då skulle man ju bara behöva uppge orginal och beräknad/uppmätt effekt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Alecci
3 juni 2008 · 2 014 Inlägg

kolvas skrev:

MilleN skrev:
Power = Kraft, kraft mäts i siffror. 150hk är inte mycket på pappret. Det skulle bli för jobbigt för Admin att hålla koll på vikt/effekt-förhållande helt enkelt. 300hk är en bra gräns för "Power" tycker jag.

skulle man inte kunna ha kriteriet: Orginal effekt x 1,5 på en sugmotor och Orginal effekt x 2 på en överladdad, då skulle man ju bara behöva uppge orginal och beräknad/uppmätt effekt

Du tycker alltså inte att exempelvis min bil med 600 hk (om den haft det) skulle ha platsat i kategorin Power, medan en Saab av någon turbomodell med 340 hk skulle göra det?

Fint försök, men det blir lite skruvat.

Bättre i så fall att man kör med effekt/vikt-förhållande och att den som ansöker om kategorin måste uppge vikt/effekt-förhållandet, och ansökningar utan detta inskrivet underkänns per automatik.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
MilleN
3 juni 2008 · 9 108 Inlägg

kolvas skrev:

MilleN skrev:
Power = Kraft, kraft mäts i siffror. 150hk är inte mycket på pappret. Det skulle bli för jobbigt för Admin att hålla koll på vikt/effekt-förhållande helt enkelt. 300hk är en bra gräns för "Power" tycker jag.

skulle man inte kunna ha kriteriet: Orginal effekt x 1,5 på en sugmotor och Orginal effekt x 2 på en överladdad, då skulle man ju bara behöva uppge orginal och beräknad/uppmätt effekt

¨

Tanken är väl god, men bilar med över 300hk original är ju fortfarande power enligt mig. Och i så fall skulle man få lägga till en ruta där man ska skriva i originaleffekt. Hur som helst är jag glad att jag inte håller på med kategorierna då man skulle få sitta och räkna matte så fort en ny ansökning kommer in. Blir mycket jobb helt enkelt. tongue

Hmm.
3 juni 2008 ·

kolvas skrev:

MilleN skrev:
Power = Kraft, kraft mäts i siffror. 150hk är inte mycket på pappret. Det skulle bli för jobbigt för Admin att hålla koll på vikt/effekt-förhållande helt enkelt. 300hk är en bra gräns för "Power" tycker jag.

skulle man inte kunna ha kriteriet: Orginal effekt x 1,5 på en sugmotor och Orginal effekt x 2 på en överladdad, då skulle man ju bara behöva uppge orginal och beräknad/uppmätt effekt

Kommunistiska tankar håller inne smile! Helt skruvat som Alecci sa big_smile

Senast redigerat av Hmm. (3 juni 2008)

kolvas
3 juni 2008 · 4 001 Inlägg

Alecci skrev:

kolvas skrev:

MilleN skrev:
Power = Kraft, kraft mäts i siffror. 150hk är inte mycket på pappret. Det skulle bli för jobbigt för Admin att hålla koll på vikt/effekt-förhållande helt enkelt. 300hk är en bra gräns för "Power" tycker jag.

skulle man inte kunna ha kriteriet: Orginal effekt x 1,5 på en sugmotor och Orginal effekt x 2 på en överladdad, då skulle man ju bara behöva uppge orginal och beräknad/uppmätt effekt

Du tycker alltså inte att exempelvis min bil med 600 hk (om den haft det) skulle ha platsat i kategorin Power, medan en Saab av någon turbomodell med 340 hk skulle göra det?

Fint försök, men det blir lite skruvat.

Bättre i så fall att man kör med effekt/vikt-förhållande och att den som ansöker om kategorin måste uppge vikt/effekt-förhållandet, och ansökningar utan detta inskrivet underkänns per automatik.

Mitt förslag är väl inte perfekt och man måste väl se mellan fingrarna med en del bilar...
Effekt/vikt vore ju det bästa men man får nog ändå har olika för sugmotor vs överladdad

Nu så är det en kategori där man inte kan komma in med en 4 cylindrig sugmotor (finns ju alltid undantag).

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Alecci
3 juni 2008 · 2 014 Inlägg

Jag tror att tanken bakom kategorierna är lite just att alla inte ska platsa in i alla kategorier, det ska räcka med att förutsättningarna är desamma. Kategorierna vore helt och totalt onödiga om det inte krävdes något för att platsa där.

Tycker inte man bör skilja överladdat och N/A åt, går man på vikt/effekt-förhållande så blir det nog mest rättvist ändå. Alla kan lätta och trimma sin bil, även de med 4-cylindriga sugmotorer.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
kolvas
3 juni 2008 · 4 001 Inlägg

Alecci skrev:
Jag tror att tanken bakom kategorierna är lite just att alla inte ska platsa in i alla kategorier, det ska räcka med att förutsättningarna är desamma. Kategorierna vore helt och totalt onödiga om det inte krävdes något för att platsa där.

Tycker inte man bör skilja överladdat och N/A åt, går man på vikt/effekt-förhållande så blir det nog mest rättvist ändå. Alla kan lätta och trimma sin bil, även de med 4-cylindriga sugmotorer.

det är ju betydligt lättare att öka effekten med 1,5 i en överladdad emot en sugmotor...

Är det Power i en bil för att den har 300hk orginal och väger 2,8 ton? inte enligt mig
Är det Power i en bil med 180 hk och 800kg? Jepp, särskilt om motorn lämnar 100hk orginal....

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
MilleN
3 juni 2008 · 9 108 Inlägg

kolvas skrev:
det är ju betydligt lättare att öka effekten med 1,5 i en överladdad emot en sugmotor...

Är det Power i en bil för att den har 300hk orginal och väger 2,8 ton? inte enligt mig
Är det Power i en bil med 180 hk och 800kg? Jepp, särskilt om motorn lämnar 100hk orginal....

Som sagt, Power mäts i en siffra. Enligt mig är det mer power i en bil med 300hk turbohästar än i en 150hk sugmotor alla dagar i veckan. Prestanda däremot är en annan femma, men det är så fruktansvärt svårt att bedöma från fall till fall.

Skilj på prestanda och hästkrafter helt enkelt.

Alecci
3 juni 2008 · 2 014 Inlägg

kolvas skrev:

Alecci skrev:
Jag tror att tanken bakom kategorierna är lite just att alla inte ska platsa in i alla kategorier, det ska räcka med att förutsättningarna är desamma. Kategorierna vore helt och totalt onödiga om det inte krävdes något för att platsa där.

Tycker inte man bör skilja överladdat och N/A åt, går man på vikt/effekt-förhållande så blir det nog mest rättvist ändå. Alla kan lätta och trimma sin bil, även de med 4-cylindriga sugmotorer.

det är ju betydligt lättare att öka effekten med 1,5 i en överladdad emot en sugmotor...

Är det Power i en bil för att den har 300hk orginal och väger 2,8 ton? inte enligt mig
Är det Power i en bil med 180 hk och 800kg? Jepp, särskilt om motorn lämnar 100hk orginal....

Just därför jag lägger min röst på vikt/effekt-förhållande.

Att det är lättare att trimma en överladdad bil kan jag skriva under på, men det innebär inte att det är lättare att uppnå en viss relation till originaleffekt. Detta är ju helt beroende av vad effekten ligger på i standardutförande. Men ska man börja ta hänsyn till olika aspekter beroende dels på motortyp och dels på standardeffekt så innebär det troligtvis så pass många variabler att ansökningarna blir ohanterliga och det är bättre att kategorin slopas helt och hållet istället.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Alecci
3 juni 2008 · 2 014 Inlägg

MilleN skrev:

kolvas skrev:
det är ju betydligt lättare att öka effekten med 1,5 i en överladdad emot en sugmotor...

Är det Power i en bil för att den har 300hk orginal och väger 2,8 ton? inte enligt mig
Är det Power i en bil med 180 hk och 800kg? Jepp, särskilt om motorn lämnar 100hk orginal....

Som sagt, Power mäts i en siffra. Enligt mig är det mer power i en bil med 300hk turbohästar än i en 150hk sugmotor alla dagar i veckan. Prestanda däremot är en annan femma, men det är så fruktansvärt svårt att bedöma från fall till fall.

Skilj på prestanda och hästkrafter helt enkelt.

Kanske vore bättre att döpa om kategorierna till "Performance" och "Extreme Performance" istället för att skapa mer rättvisa förutsättningar att kvala in.

Jag vidhåller att vikt/effekt-förhållande borde vara det som styr.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
viccoA
3 juni 2008 · 3 110 Inlägg

kolvas skrev:
Med den kategori indelningen så innebär det att det är bara överladdade eller V8 som kommer med...

Och BMW:s sugsexor tongue

Jimm
3 juni 2008 · 1 661 Inlägg

kolvas skrev:
Varför ska kategorin Power ha över 300hk?

Om man har t.ex en VW 1300 med 150hk sugmotor så vill jag kalla den för Power, medans en standard BMW M3 kommer med för att den har över 300hk... lite fel enligt mig

Med den kategori indelningen så innebär det att det är bara överladdade eller V8 som kommer med...

Yeah right

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang