Koppla baslåda och slutsteg till datorn, hur?

FruityMaster
5 maj 2008 · 25 Inlägg

jag är rätt ny inom det här.. jag har en baslåda och ett slutsteg med kablar och allting..
nu vill jag koppla in slutsteget och baslådan till datorn men jag har inte en ###### aning om
hur man gör.
Är det nån som vet om det går och kan vara snäll o säga vad jag behöver och hur jag gör?

Tack på förhand!

Erikzon
5 maj 2008 · 45 Inlägg

köp en kabel med 3,5mm plugg i ena änden och rca i andra

jonatk Smart chimps talk Swedish
5 maj 2008 · 289 Inlägg

Hur har du tänkt driva steget? Bästa är ju, som jag förstått det, ett bilbatteri med laddare då en transformator inte lämnar så mycket effekt(om man inte är berädd att lägga en hel del pengar på det).

Senast redigerat av jonatk (6 maj 2008)

FruityMaster
6 maj 2008 · 25 Inlägg

jonatk skrev:
Hur har du tänkt driva steget? Bästa är ju, som jag förstått det, ett bilbatteri med laddare då en transformator inte lämnar så mycket effekt(om man inte är berädd att lägga en hel del pengar på det).

Du har rätt. Men går det att ladda ett batteri samtidigt som man spelar på ? för jag menar om stegets kablar kommer i kontakt med 220volts sladden så säger ju det bara pang.

Casy vinnarskalle!
6 maj 2008 · 907 Inlägg

Varför skulle dom komma i kontakt med varandra? För det första sitter det ju isolering på kablarna?..

BMW M3 "Crisis" (2002)
BMW 1600-2 "Polaris" (1968)
BMW E38 740i "Lena" (1999)
Domiseven f.d. Robospine
6 maj 2008 · 208 Inlägg

FruityMaster skrev:

jonatk skrev:
Hur har du tänkt driva steget? Bästa är ju, som jag förstått det, ett bilbatteri med laddare då en transformator inte lämnar så mycket effekt(om man inte är berädd att lägga en hel del pengar på det).

Du har rätt. Men går det att ladda ett batteri samtidigt som man spelar på ? för jag menar om stegets kablar kommer i kontakt med 220volts sladden så säger ju det bara pang.

du kopplar aldrig 230Volt direkt på batteriet, laddaren transformerar ner spänningen till nån lämplig nivå.

..eller hur fan var det nu igen?
www.domiseven.se <<-- Byggdagboken
Min projekttråd
FruityMaster
6 maj 2008 · 25 Inlägg

Robospine skrev:

FruityMaster skrev:

jonatk skrev:
Hur har du tänkt driva steget? Bästa är ju, som jag förstått det, ett bilbatteri med laddare då en transformator inte lämnar så mycket effekt(om man inte är berädd att lägga en hel del pengar på det).

Du har rätt. Men går det att ladda ett batteri samtidigt som man spelar på ? för jag menar om stegets kablar kommer i kontakt med 220volts sladden så säger ju det bara pang.

du kopplar aldrig 230Volt direkt på batteriet, laddaren transformerar ner spänningen till nån lämplig nivå.

Haha jojo jag menade ju att man tog kablarna från laddaren till batteriet big_smile Sorry om jag var lite dålig där big_smile Har dyslexi så jag blandar ihop orden big_smile wink

Senast redigerat av FruityMaster (6 maj 2008)

ImprezaGT
6 maj 2008 · 343 Inlägg

Jag vet ett bra sätt att driva steget beroende på hur stort det är? om du inte vill ha ett stort batteri + laddare stå och mata steget och har ett datornätaggrigat liggandes.
det ända som behövs är att koppla in alla 12v kanaler från nätaggrigatet till 12+ på steget och alla jord kanaler till jord på steget sen är det bara att tjuvkoppla nätagrigatet så att det startar.

Jag körde med ett 300Wrms steg och en 12" baslåda som jag drev med ett 550w nätaggrigat till dator
sen körde jag med en hög->lågnivåomvandlare för att få singnal till steget.

Detta är kanske värt att prova om du har saker liggande men tänk på att nätagrigatet till datorn kanske inte överlever om du belastar det för mycket tongue

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se
Gloremir hmmmm
7 maj 2008 · 1 094 Inlägg

om nu detta är för hemmet: varför inte göra det lätt för sig o skaffa en ordentlig förstärkare istället. och köra baslådan på wofer utgångarna på förstärkaren o sen dom andra högtalarna på dom andra utgångarna.
en sådan förstärkare går att få tag i billigt. jag pyntade 800 för min begagnad. funkar klockrent, då har den även stöd för 7.1 system.

om det är i bilen: ha en stereo som har utag för detta. koppla datorn till stereon så sköter stereon resten.


mvh

Björn

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang