relger för fartkameror!??

Type Roger
6 maj 2008 · 21 Inlägg

om jag tex råkade köra i 96km\h  på 70 väg och blev fotad, fast hade solskyddet nere så att dom fick bara med nedre delen av ansiktet. 

dock fick antagligen med passegeraren. 

bilen står inte på mig.

vad händer då?

Miklen
6 maj 2008 ·

..förmodligen inte mycke ..

Gloremir hmmmm
6 maj 2008 · 1 094 Inlägg

bötern kommer hem till personen som står som registrerad ägaren av bilen. om han blå nekar och säger att det inte är han kommer dom fråga vem som körde. svarar han inte kan det bli rätsliga prosesser. ingen rolig historia då jag känner folk som råkat ut för det.

MVH

Björn

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Type Roger
6 maj 2008 · 21 Inlägg

Gloremir skrev:
bötern kommer hem till personen som står som registrerad ägaren av bilen. om han blå nekar och säger att det inte är han kommer dom fråga vem som körde. svarar han inte kan det bli rätsliga prosesser. ingen rolig historia då jag känner folk som råkat ut för det.

MVH

Björn

hm.. jag har hört (läst nånstans) att dom måste se vem som kör bilen för att det ska va ett giltigt foto?

Gloremir hmmmm
6 maj 2008 · 1 094 Inlägg

bötern komemr ändå. tro mig :Pdom skiter oftast i att bilden inte visar hela ansiktet. det får ägaren av bilen förklara att det inte är han. kan han bevisa + namn ge den som körde ändras bötern till den personen istället. min polare lånade ut bilen till sin bror som gjorde som du beskrivde. bötern kom till min polare som ringde vägverket och sa att det inte är han som körde bilen då. då kom frågan vem som kört bilen och vilken koppling man har till den personen. han vägrade att namnge sin bror och då vart svaret: betala bötern eller så blir det en rätslig process av det hela. förlorar man då blir det bra mkt dyrare än bötern.

man kan ju alltid chansa o se vad som händer. men inte värt det enligt mig iaf.

mvh

björn

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Ahlsen
6 maj 2008 ·

som föregående precis skrev, det är ägaren till bilen som får böterna

pars Operatör
7 maj 2008 · 346 Inlägg

Gloremir skrev:
förlorar man då blir det bra mkt dyrare än bötern.

Går du vidare i rätten mot staten så betalar man bara bötern om man förlorar. Om man inte överklagar det till en högre nivå.

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)
Volvo 144 "Vera" (1971)
9000_griffin_aero
7 maj 2008 · 34 Inlägg

först kollar dom om bilens ägare ser ut som han som körde..sen kollar dom alla andra i familjen som har körkort o bor i samma adress...där efter kan dom kolla även föräldrarna o syskon...o stämmer inte det så blir det inget mer...men dom kan ju försöka skicka böten till bilens ägare fast man inte se hela ansiktet..men deras kameror ta jätte fina bilder..jag har ramat in brevet med bilden som jag fick i höstas...den hänger i köket...

Surferboy Vindsurfare
7 maj 2008 · 150 Inlägg

I dagsläget är det ju inte fordonsägaren som är ansvarig utan det krävs att de kan identifiera personen på bilden. Lyckas de inte identifiera föraren avskrivs ärendet!

Visst kanske de kör med lite fula knep för att ta reda på vem som körde bilen ibland..
Men mig veterligen finns det då ingen regel som säger att ägaren är skyldig att ange den som framfört fordonet vid fotograferingstillfället?!

Visst det är mycket möjligt att de skickar hem ett brev till ägaren med fotografiet och frågar denne ifall han vet vem som körde. MEN det är bara att blåneka isåfall och påpeka att man inte vet!


Sen är det långt ifrån alla ärenden som behandlas, eller som iaf löper linan ut.
Är bilden för otydlig etc. läggs ärendet ner.


Jag har själv blivit fotad två gånger i över 120 på 90-väg.
Varken jag eller ägaren fick någon böter. (lånad bil)
Så bara för man blir fotad så är det inte säkert att man åker på några böter smile

// Tobbe

Senast redigerat av Surferboy (7 maj 2008)

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!
Robert_Jonsson
7 maj 2008 · 57 Inlägg

men om man kör med jätterbred bård i framrutan å utan reg plåt fram då kan man slippa böter smile

Gloremir hmmmm
7 maj 2008 · 1 094 Inlägg

ne det är inte alltid säkert. men jag menar bara att det kan hända. och oftast så komemr iaf bötern till den registrerade ägaren. sen är det ju upp till den att betala eller inte

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Gloremir hmmmm
7 maj 2008 · 1 094 Inlägg

borka_grabben skrev:
men om man kör med jätterbred bård i framrutan å utan reg plåt fram då kan man slippa böter smile

jo visst kan man göra det. men 1 sak bara. tar snuten dig innan kameran så får du först böter för att du inte har nån reg plåt. sen böter för att du har för bred board i framrutan. då den max får vara 10cm

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Type Roger
7 maj 2008 · 21 Inlägg

hm.. folk verkar ha oens om vad som gäller..

jag hoppas att dom som tror att man måste se ansiktet har rätt smile

FixarKlasse Chef
7 maj 2008 · 87 Inlägg

Gloremir: Boarden får vara 25% av rutans höjd....inga 10cm som gäller där!

Vänliga Hälsningar Klas Östling
Volvo V70 T5 "Sleeper" (2001)
gamlingen
7 maj 2008 · 5 198 Inlägg

Type Roger skrev:
hm.. folk verkar ha oens om vad som gäller..

jag hoppas att dom som tror att man måste se ansiktet har rätt smile

Det är föraransvar som gäller,, ser dom inte vem som kör kan dom ju inte bötfälla nån..

Germax
7 maj 2008 · 12 086 Inlägg

Jävla massa bullshit från vissa.. Bara för att Gloremirs lossaskompis molgan råkat ut för det dramatiska han berättar betyder inte det att de är lagen, vilket det inte är.

Det är föraren som får böter, inget annat! Ingen identierbar förare, inga böter!

xorox_88 Smack that ass!!
7 maj 2008 · 2 953 Inlägg

borka_grabben skrev:
men om man kör med jätterbred bård i framrutan å utan reg plåt fram då kan man slippa böter smile

hehe lär ju räcka med att man kör utan nr plåt bara big_smile

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Surferboy Vindsurfare
7 maj 2008 · 150 Inlägg

xorox_88 skrev:

borka_grabben skrev:
men om man kör med jätterbred bård i framrutan å utan reg plåt fram då kan man slippa böter smile

hehe lär ju räcka med att man kör utan nr plåt bara big_smile

Lär ju slippa böter för fortkörning iaf smile
Men blir man stoppad utan skylt kostar det 1500:- i böter för det ist.. wink
Förvisso billigare än många fortkörningsböter!

// Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!
Lindberg88
7 maj 2008 · 1 418 Inlägg

Lyssna inte på gloremir, massa skitsnack ifrån hans sida, kan dom inte identifiera föraren så får du hem ett brev där du ombeds att skriva vem det var som körde, bara att säga att man inte kommer ihåg vem man lånade ut bilen till.
Det där med boarden är fel också, brukar finnas markering på rutan hur långt boarden får gå annars så är det bara att ställa ett a4 på ratten och allt ovanför pappret får man tona (enligt vägverket sist jag prata med dom ca 2 månader sen)

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Surferboy Vindsurfare
7 maj 2008 · 150 Inlägg

Lindberg88 skrev:
Lyssna inte på gloremir, massa skitsnack ifrån hans sida, kan dom inte identifiera föraren så får du hem ett brev där du ombeds att skriva vem det var som körde, bara att säga att man inte kommer ihåg vem man lånade ut bilen till.
Det där med boarden är fel också, brukar finnas markering på rutan hur långt boarden får gå annars så är det bara att ställa ett a4 på ratten och allt ovanför pappret får man tona (enligt vägverket sist jag prata med dom ca 2 månader sen)

Korrekt, men som sagt inte alltid de skickar något brev till ägaren heller utan ärendet läggs ner direkt ist.

// Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang