Pappan friades i Rödebymordet!

anvandare_12345
26 maj 2008 · 654 Inlägg

Reeplayed skrev:

danhild skrev:
Det känns som om den här killen ballade ur för ett bra tag sedan och att det då inte var någon som tog tag i problemet. Sedan har det nog bara rullat på. Det är nog främst skola/soc/polis som gjort fel i detta fall. Hoppas att han får sig ett uppvaknande nu och slutar med dessa dumheter. Sedan håller jag dock fast vid att frikännandet av pappan var helt rätt. Vad skulle han gjort annorlunda?

Han kunde låtit bli att faktiskt skjuta, eller ja, låtit bli att "avrätta" S. Okej, jag kan ta att han skjöt. Men när han gick ut och laddade om och sköt igen när S satt på knä och bad honom att inte skjuta? Nja, där har det gått lite väl långt.
Men ja, skola/soc/polis har gjort många fel, fattar inte varför de inte tog tag i det tidigare. Rödebyskolan överhuvudtaget borde läggas ner - det enda som finns där är skit. Jag menar, alla dessa år som det har varit, bråk, misshandel, droger, extrem mobbing - lägg ner skolan istället. Jag hatade de 3 åren jag tillbringade där.
Men som sagt, frikännandet - nej, han skulle ha vård för det är någon spärr som lossnar när man går så långt över gränsen. Det bästa för hela familjen vore viss vård och mycket stöd.

Som jag har förstått är det en fabricerad bild, han satt inte på knä och bad för sitt liv, sade Simon någonting alls?

Reeplayed Vi lever i en orättvis värld..
27 maj 2008 · 560 Inlägg

danhild skrev:

Reeplayed skrev:

danhild skrev:
Det känns som om den här killen ballade ur för ett bra tag sedan och att det då inte var någon som tog tag i problemet. Sedan har det nog bara rullat på. Det är nog främst skola/soc/polis som gjort fel i detta fall. Hoppas att han får sig ett uppvaknande nu och slutar med dessa dumheter. Sedan håller jag dock fast vid att frikännandet av pappan var helt rätt. Vad skulle han gjort annorlunda?

Han kunde låtit bli att faktiskt skjuta, eller ja, låtit bli att "avrätta" S. Okej, jag kan ta att han skjöt. Men när han gick ut och laddade om och sköt igen när S satt på knä och bad honom att inte skjuta? Nja, där har det gått lite väl långt.
Men ja, skola/soc/polis har gjort många fel, fattar inte varför de inte tog tag i det tidigare. Rödebyskolan överhuvudtaget borde läggas ner - det enda som finns där är skit. Jag menar, alla dessa år som det har varit, bråk, misshandel, droger, extrem mobbing - lägg ner skolan istället. Jag hatade de 3 åren jag tillbringade där.
Men som sagt, frikännandet - nej, han skulle ha vård för det är någon spärr som lossnar när man går så långt över gränsen. Det bästa för hela familjen vore viss vård och mycket stöd.

Som jag har förstått är det en fabricerad bild, han satt inte på knä och bad för sitt liv, sade Simon någonting alls?

Vad har du fått det ifrån? Tyvärr, så är det inte en fabricerad bild.. Det är inget påhitt eller liknande, det är tyvärr sant.

Even fools they say, can find a way out of the dark.
C70
27 maj 2008 · 424 Inlägg

Reeplayed skrev:
Vad har du fått det ifrån? Tyvärr, så är det inte en fabricerad bild.. Det är inget påhitt eller liknande, det är tyvärr sant.

Hur kan du vara 100% säker på det? Var du med?

MrTobias
27 maj 2008 · 1 297 Inlägg

dagens ungdom får göra precis som de vill. kan ni fatta att bli terrade av samma gäng gång efter gång och INGEN gör något. De här får kanske andra ungdomar att tänka till? Oj, finns det konsekvenser?

PLindblom
27 maj 2008 · 1 200 Inlägg

Mirano skrev:
Men då är det okej att döda alla som mobbar då? hur många blir inte mobbade i skolan VARJE dag i många år och har ett rent helvete, är det okej för dem att ta med sig ett vapen till skolan och skjuta ihjäl mobbarna då?

Får jag fråga om du är dum i huvudet? Tänk dig in i 50-åringens situation. Han och hans familj har i flera år blivit trakasserade av ett ungdomsgäng som han vet är kapabla till gärningar av det grövre slaget. 50-åringen är till råga på detta dessutom psykiskt instabil. När gängen slutligen väcker honom mitt i natten brister det totalt. De har mordhotat honom och hans barn, och nu står de utanför hans hem med tillhyggen av olika slag. I fullständig, psykosartad panik, och med sina instinkter som jägare greppar han ett vapen och skjuter mot de som mycket väl skulle kunna vara där för att döda hela hans familj.

Hur i helvete kan du jämföra detta med att planera och mörda folk i sin skola?

Reeplayed skrev:
Det är så kul att se folk som inte bor i närheten av Karlskrona uttala sig om allt detta. Personligen hade jag gärna satt ett skott i nacken på gubben

Reeplayed skrev:
1, Han sköt C i ryggen när han var på väg bort ifrån honom.
2, Han sköt först S i armen, gick fram till S när S satt på knä och bad honom att inte skjuta.
3, Han laddade om, (alltså tog han extra skott med sig ut) sköt S i bröstet och sköt sedan efter de andra, det sista skottet.

Detta "vet" alla som läst Aftonbladet på sistone. Den tidningen finns även tillgänglig för de som inte bor i Karlskrona eller Rödeby, kan jag meddela. Du får hemskt gärna berätta vad det är som roar dig när det gäller folk från andra län.

Reeplayed skrev:
Han kunde låtit bli att faktiskt skjuta, eller ja, låtit bli att "avrätta" S. Okej, jag kan ta att han skjöt. Men när han gick ut och laddade om och sköt igen när S satt på knä och bad honom att inte skjuta? Nja, där har det gått lite väl långt.

Självklart var det onödigt av honom att "avrätta", men tror du att han själv tyckte att det var nödvändigt?

Oavsett var man bor kan man inte själv veta i vilket tillstånd 50-åringen befann sig då det hela utspelade sig, så vi får helt enkelt lita på den rättpsykiatriska undersökningen som visar att han, som någon tidigare nämnde, var i ett psykosliknande tillstånd då man inte tänker i de banorna du verkar tro. "Hmm.. ska jag sätta ett till skott i pöjka, månne? Ja, det är väl lika bra att jag laddar om och gör det".

Jag tycker att det var helt rätt att 50-åringen friades, men jag säger inte att det nödvändigtvis var smågrabbarnas fel att det gick snett. Jag är mycket intresserad av att veta vad föräldrarna tänkte medan deras flerfaldigt polisanmälda söner söp sig fulla och mitt i natten körde iväg till 50-åringens hem, med gud vet vilken avsikt.

Att föräldrarna kanske inte visste om det är ingen ursäkt. De ansvarade för brottslingar och bör således anat att det inte är alldeles för klyftigt att låta dem driva omkring om nätterna.

Senast redigerat av Minister (27 maj 2008)

anvandare_12345
27 maj 2008 · 654 Inlägg

Reeplayed skrev:

danhild skrev:
Som jag har förstått är det en fabricerad bild, han satt inte på knä och bad för sitt liv, sade Simon någonting alls?

Vad har du fått det ifrån? Tyvärr, så är det inte en fabricerad bild.. Det är inget påhitt eller liknande, det är tyvärr sant.

För att det stod i Aftonbladet?

*Edit: Jag kommer ifrån Karlshamn och har följt hela processen i SR P4 Blekinge, BLT, DN och Aftonbladet. I de flesta artiklar har Aftonbladet dramatiserat det mesta. Det var väl Tommy Clevenhult som målade upp den bilden i rätten, och sedan har tidningarna tagit åt sig det. Det är klart att man som chefsåklagare överdriver lite.

Senast redigerat av danhild (27 maj 2008)

blacken
27 maj 2008 ·

Reeplayed skrev:

danhild skrev:
Det känns som om den här killen ballade ur för ett bra tag sedan och att det då inte var någon som tog tag i problemet. Sedan har det nog bara rullat på. Det är nog främst skola/soc/polis som gjort fel i detta fall. Hoppas att han får sig ett uppvaknande nu och slutar med dessa dumheter. Sedan håller jag dock fast vid att frikännandet av pappan var helt rätt. Vad skulle han gjort annorlunda?

Han kunde låtit bli att faktiskt skjuta, eller ja, låtit bli att "avrätta" S. Okej, jag kan ta att han skjöt. Men när han gick ut och laddade om och sköt igen när S satt på knä och bad honom att inte skjuta? Nja, där har det gått lite väl långt.
Men ja, skola/soc/polis har gjort många fel, fattar inte varför de inte tog tag i det tidigare. Rödebyskolan överhuvudtaget borde läggas ner - det enda som finns där är skit. Jag menar, alla dessa år som det har varit, bråk, misshandel, droger, extrem mobbing - lägg ner skolan istället. Jag hatade de 3 åren jag tillbringade där.
Men som sagt, frikännandet - nej, han skulle ha vård för det är någon spärr som lossnar när man går så långt över gränsen. Det bästa för hela familjen vore viss vård och mycket stöd.

Han hade inget annat val än att göra som han gjorde, om han hade släppt iväg dom oskadda så hade dom kommit tillbaka, men ifrån en styrkeposition som var till deras fördel.  Denna dära "spärren" du nämner kallas och heter självbevarelseinstinkt och det är fullständigt normalt att ha en sådan, för en levande individ, oavsett art..

Senast redigerat av blacken (27 maj 2008)

Goffen Administratör
27 maj 2008 · 2 974 Inlägg

Den här tråden leder inte till nått annat än påhopp, spekulationer osv därför låses den. mvh

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang