Temperatur problem BMW 320

200_sx Besiktningstekniker
13 maj 2008 · 275 Inlägg

Har en BMW 320 -94.
Det helade började med att bilen börja koka när ja var ute och körde.
Enligt förra ägaren var vattenpumpen nyligen bytt.
Häromdan kunde jag köra 4 mil utan problem, men hade full värme på i bilen. Temperaturmätaren pendlar då mellan "normal" & sedan strax innan det röda.
Ibland blir de ingen värme i kupen heller.

Någon som har förslag på vad felet kan bero på?

Cadillac Coupe De Ville "Raggarbilen" (1971)
Saab 9-5 2.3T "Sport" (2003)
Casy vinnarskalle!
13 maj 2008 · 907 Inlägg

Antingen kass topplockpackning eller sprucket topplock. Jag har själv råkat ut för det 2ggr på samma bil, och det kostar en slant att laga.

EDIT: Kolla hur oljan och vattnet ser ut.

Senast redigerat av Casy (13 maj 2008)

BMW M3 "Crisis" (2002)
200_sx Besiktningstekniker
13 maj 2008 · 275 Inlägg

misstänkte de:S

ojan och vattnet ser normalt ut.. kan inte vara termostaten? Blir ett jäkla tryck i systemet. och kylaren e inte det minsta varm.

Saab 9-5 2.3T "Sport" (2003)
Cadillac Coupe De Ville "Raggarbilen" (1971)
940turboplus Rapidoz
13 maj 2008 · 688 Inlägg

men vadå om topplockspackning/topplocket gått sönder borde inte glykolen sjunka ifrån systemet?

Kolla stiften och se hur dom ser ut...

Du kanske har en luftbubbla som ligger och täpper i systemet?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Casy vinnarskalle!
13 maj 2008 · 907 Inlägg

Om nu olja o vatten ser bra ut, så kan det vara termostaten. Testa byt den, kostar 100-200:- kanske. Och testa sedan att lufta systemet.

BMW M3 "Crisis" (2002)
onej84
13 maj 2008 · 1 854 Inlägg

Låter som luft i systemet (kylvattnet) eller att vattenpumpen är trasig.

Kolla i kylvätskebehållaren om det rinner i returslangen!

Hade nyss samma problem på min Golf och då rann det inte tillbaka i behållaren = vattenpumpen sad

E-30
13 maj 2008 · 1 050 Inlägg

Till trådskaparen: Om du nyss köpt bilen, så kan jag garantera dig att säljaren var väl medveten om felet. Eftersom vattenpumpen nyligen är bytt, så har förmodligen motorn kokat tidigare, sedan är det kört. (vad det gäller BMW) Toppen slår sig eller spricker (mkt vanligt) eller så blåser topplockspackningen.
Spelar egentligen ingen roll vilket som hänt. Slutkostnaden är ungefär densamma 10-15.000:- sad

Se till att lämna tillbaka bilen om du nyss köpt den..big_smile

Senast redigerat av E-30 (13 maj 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Casy vinnarskalle!
13 maj 2008 · 907 Inlägg

10-15k var att ta i. Man får tag på en beggad motor för 5k...

BMW M3 "Crisis" (2002)
940turboplus Rapidoz
13 maj 2008 · 688 Inlägg

E-30 skrev:
Eftersom vattenpumpen nyligen är bytt, så har förmodligen motorn kokat tidigare, sedan är det kört. (vad det gäller BMW) Toppen slår sig eller spricker (mkt vanligt) eller så blåser topplockspackningen.
Spelar egentligen ingen roll vilket som hänt. Slutkostnaden är ungefär densamma 10-15.000:- sad

Låter lite för mycket som en science fiction serie för mig tongue

Bara för att bilen kokat betyder inte att den är trasig?
Förra ägaren kanske märke att värmen gick upp och försökte laga det.. och när han inte lyckats med vattenpumpen så sålde han bilen.

och eftersom den inte drar glykol lär ju heller inte packningen vara trasig eller toppen...

och även om han nu vill försäkra sig och köper ny pakning och byter sin termostat är han inte nära 10.000:-

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Casy vinnarskalle!
13 maj 2008 · 907 Inlägg

BMW's motorer är otroligt känsliga mot värme. Man brukar generellt säga att en kokad motor = trasigt topplock. Ibland har man tur då det bara är topplockspackningen som har pajat. Är olja och vatten inte blandat så har nog toppen och packningen klarat sig, då är de nog bara testa byta termostat och lufta systemet rejält.

BMW M3 "Crisis" (2002)
kryddstark
14 maj 2008 · 43 Inlägg

samma fel på min kärra, hur luftar man systemet?

kryddstark
14 maj 2008 · 43 Inlägg

att kylaren inte blir varm borde ju va så att vattnet bara går genom motorn och termostatet inte öppnar upp så det kan gå genom kylaren? 

Klart du kollat kylarnivån va? smile

DJTrooper
14 maj 2008 · 240 Inlägg

kolla vattenpumpen med... sitter ju lätt åtkomlig... tar ca: 20min bara... så är ni på säkra sidan... min motor har kokat... tacka vara att pumpen lade av... har inte haft några problem med toppen eller packningar...

kapi
14 maj 2008 · 70 Inlägg

min motor kokade och inte gick motorn sönder för det ^^ bytte bara vattenpump och termostat vilket visade sig att båda två var körda troligen den ena pga den andra...

hade jag varit dig så hade jag plockat bort termostaten och lagt den i en kastrull och kokat den, på så vis kolla om den faktiskt funkar annars hade jag kollat vattenpumpen igen och sen fyllt på systemet och luftat den... ja det blir samma fel om du har luft i systemet då pumpen inte är gjord för att pumpa luft.

lycka till//Kenny

kryddstark
15 maj 2008 · 43 Inlägg

Jag hade samma problem som du med pendlande tempmätare och ingen värme i kupén.
Luftade kylaren idag en rejäl stund, säkert 10 minuter. och sakta men säkert kom värmen i kupen och kylaren började bli varm. Nu går den perfekt. big_smile

Det satt en skruv stor som en 50-öring uppe på min kylare till höger om man står framför bilen, stod något på tyska oxo som man kunde gissa sig fram till att det va något med luftning att göra. Lossade den något varv och gasade upp bilen ca 2000 varv det pös och bubblade och till slut kom det nästan bara vatten då skruvade jag åt. (fyllde på över en liter vatten under tiden i exp.kärlet)

Värt att testa, behövs ju bara en kryssmejsel och vatten smile

Casy vinnarskalle!
15 maj 2008 · 907 Inlägg

tror även de brukar finnas en avluftningsskruv på termostathuset, iaf på m20.

BMW M3 "Crisis" (2002)
200_sx Besiktningstekniker
16 maj 2008 · 275 Inlägg

Har hittat felet nu:) var luft i systemet. allt har iaf klarat sig. fanns en liten plast skruv längst upp på kylaren som man lossnade för att lufta

Saab 9-5 2.3T "Sport" (2003)
Cadillac Coupe De Ville "Raggarbilen" (1971)
kryddstark
21 maj 2008 · 43 Inlägg

Skoj.

lartz Mekaniker
22 maj 2008 · 240 Inlägg

hade samma fel med mig e34'a tog ur termostaten och lufta systemet i en timma för att vara säker på att de inte fanns en gnutta till luft för de har man ju märkt är livs farligt i m50'in. hmm blir över tryck för inget tongue

men de va bra att du hitta felet. smile

Bil & Maskin i Munkfors AB.
Volvo 240 GL "Barbro" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang