Bmw diff

bmwm20
18 maj 2008 · 12 Inlägg

tja..
du måste ta bort den och kolla att utväxlingen är rätt och att båda hjul snurrar åt samma håll förstås..smile
och att man kan vrida dem åt olika håll också..

L.k
Nissan kingcab 4x4 "pickup" (1987)
Gashii
23 juni 2010 · 2 Inlägg

står det ett S på diffen så e den diffbroms /lammeldiff

Mercedes e55 Amg "Jetfighter" (2004)
Germax
23 juni 2010 · 12 086 Inlägg

Suck.. INGA Bmw förutom M-modellerna såldes med lamelldiff som standard, därimot är det tillval på alla E34, E36. Vet att det inte gick på E39, resten låter jag va osagt.

iX modellerna har diffbroms dock inte lamell utan visco.

Att burna i grus är ingen bra metod om man vill veta om man har lamelldiff, eftersom alla Bmw jag haft och känner till gör 2 ränder även på asfalt. Dessa är inte utrustade med lamell, ända smidiga sättet är att hissa upp bilen bak och snurra på ett hjul, snurrar andra åt samma håll är det lamell.

Germax
23 juni 2010 · 12 086 Inlägg

bumpe skrev:

Renthal skrev:
Har införskaffat mig en BMW nyss, se bilar. Hur ser jag om den är diffad eller inte?

Om ingen har bytt på den har den ingen diffbroms... Starta med hjulspinn, om båda spinner så har du diffbroms... Samma sak om du provar att bromsa upp den så ska båda spinna, om nu en 318 orkar bromsas upp...

Varför kan den inte utrustats med lamelldiff från fabrik menar du?
En 318iS kan du bromsa på utan problem, och kommer troligen göra två ränder även om de inte är lamelldiff.

Lixom vilken jävla idiotmetod, "bromsa på skiten så får du se", fel fel fel

Mr_EmCom Med.lem
23 juni 2010 · 3 759 Inlägg

JapMax skrev:
Suck.. INGA Bmw förutom M-modellerna såldes med lamelldiff som standard, därimot är det tillval på alla E34, E36. Vet att det inte gick på E39, resten låter jag va osagt.

iX modellerna har diffbroms dock inte lamell utan visco.

Att burna i grus är ingen bra metod om man vill veta om man har lamelldiff, eftersom alla Bmw jag haft och känner till gör 2 ränder även på asfalt. Dessa är inte utrustade med lamell, ända smidiga sättet är att hissa upp bilen bak och snurra på ett hjul, snurrar andra åt samma håll är det lamell.

Fast det kan man inte lita till 100% på.
Bara diffar med förspänning som gör så...

Det ända riktigt säkra sättet är att kolla I den. Såhär ser en lammeldiff ut.

http://www.gatbilar.se/galleries/738/3/4aa6681cd1c41.jpg
Bild stulen av ZAK på PPF.¨

Men som dom andra sa, det ska stå ett S på under eller översidan av huset (fast man kan ju byta innehåll)
Eller på brickan som sitter på en av bultarna. Dock tveksammt om dom överlevt rosten.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Mr_EmCom Med.lem
23 juni 2010 · 3 759 Inlägg

En vanlig öppen diff.

http://is.pinkbike.com/p4pb4671654/p4pb4671654.jpg

Senast redigerat av Mr_EmCom (23 juni 2010)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Germax
23 juni 2010 · 12 086 Inlägg

Vad jag vet har alla Bmw lamelldiffar 25% förspänning.
Men visst jag säger inte emot, dock är det ju mindre smidigt att lossa kåpan då hela diffen hänger i kåpan på E34 och E36.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang