droppar olja ner ifrån motorn på katalysatorn

the_eagle
13 maj 2008 · 167 Inlägg

Hej!
Var och besiktade idag och fick ett påpekande om att det droppar lite olja ner från motorn på katalysatorn.....var kan det då läcka någonstans ifrån?

Bmw 325iT 2006
anderssonboy
13 maj 2008 · 355 Inlägg

bara så du vet så är katalysatorn väldigt varm så de kan ta eld...

940turboplus Rapidoz
13 maj 2008 · 688 Inlägg

anderssonboy skrev:
bara så du vet så är katalysatorn väldigt varm så de kan ta eld...

Word....

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Jimm
13 maj 2008 · 1 661 Inlägg

kolla oljereturen från turbon, den läckte på min.

940turboplus Rapidoz
13 maj 2008 · 688 Inlägg

the_eagle skrev:
Hej!
Var och besiktade idag och fick ett påpekande om att det droppar lite olja ner från motorn på katalysatorn.....var kan det då läcka någonstans ifrån?

Du det där var ju inte lätt att veta...

inget ifrån turbon?
oljereturen?
mellan växellåda/motor?
oljetråget?
ventilkåpan?



asså det är ju en ren gissningslek detta..
gör såhär, öppna huven och stick ner huvudet och kolla!
eller hissa upp bilen så ser du nog att det har runnit olja sen följer du bara efter oljespåret som en
detektiv så finner du garanterat felet..

Oljan kan ju komma ifrån så många ställen och när man kör så  kommer den ju blåsas bakåt så det kommer på katten...

och som redan skrivits TÄNK på att det kan ta eld!

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
the_eagle
14 maj 2008 · 167 Inlägg

det droppar inte jättemycket, men det är klart att jag måste fixa det.Det luktar brännt när jag kör. Tycker det är omöjligt att se var det kommer ifrån, rinner längs motorn någonstans och dropper ner typ vid oljepluggen, men den kan inte läcka för både den och tätningen är nya.

Hur svårt är det att byta ventilkåpspackningen?
På min gamla 9000 -89, läckte det ifrån oljetryckgivaren som satt på motorn mot torpedväggen. Det ser ganska kladdigt ut vid oljepåfyllningsröret också.

Bmw 325iT 2006
Adde666
14 maj 2008 ·

gör en motortvätt o tvätta bort all olja så ser du ju var det läcker sen.

940turboplus Rapidoz
14 maj 2008 · 688 Inlägg

the_eagle skrev:
det droppar inte jättemycket, men det är klart att jag måste fixa det.Det luktar brännt när jag kör. Tycker det är omöjligt att se var det kommer ifrån, rinner längs motorn någonstans och dropper ner typ vid oljepluggen, men den kan inte läcka för både den och tätningen är nya.

Hur svårt är det att byta ventilkåpspackningen?
På min gamla 9000 -89, läckte det ifrån oljetryckgivaren som satt på motorn mot torpedväggen. Det ser ganska kladdigt ut vid oljepåfyllningsröret också.

skulle köra på det adde666 sa

motortvätta och kolla...

hur sitter oljepåfyllningsröret?
1 skruv och O-ring?

du har inte bytt olja och satt oljefiltret dåligt?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
the_eagle
14 maj 2008 · 167 Inlägg

hur gör man bäst en motortvätt.......har gjort det med högtvätt en gång.....fick stora problem med elektroniken.......

Bmw 325iT 2006
940turboplus Rapidoz
14 maj 2008 · 688 Inlägg

the_eagle skrev:
hur gör man bäst en motortvätt.......har gjort det med högtvätt en gång.....fick stora problem med elektroniken.......

ta stark avfettningsmedel
och håll inte högtrycken så nära motorn...
ta där du ser att oljan runnit och låt sen stå och torka..
starta kör runt lite och leta oljerinningar smile

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
bumpe Lastbilsmekaniker
14 maj 2008 · 3 878 Inlägg

the_eagle skrev:
hur gör man bäst en motortvätt.......har gjort det med högtvätt en gång.....fick stora problem med elektroniken.......

Börja med att tejpa skarvarna mellan tändkassetten/ventilkåpan med silvertape och spruta inte rakt på den...
Akta reläboxen (bakom vänster ljus) och absenheten/elektroniken (där man fyller på bromsvätska) och oljepåfyllningslocket och gör inte tvätten med varm motor...
När du e klar tar du bort tejpen och lyfter av tändkassetten och kollar så det är torrt vid stiften...

saab_power_900
14 maj 2008 · 184 Inlägg

Kanske hydralisk motor-kudde som läcker..

940turboplus Rapidoz
14 maj 2008 · 688 Inlägg

saab_power_900 skrev:
Kanske hydralisk motor-kudde som läcker..

....

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
mannen666666 preem pump
14 maj 2008 · 836 Inlägg

saab_power_900 skrev:
Kanske hydralisk motor-kudde som läcker..

på vilken av dina saabar har du hydrauliska motorkuddare????

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
the_eagle
15 maj 2008 · 167 Inlägg

tittade och såg att jag tror jag saknar en plugg eller något, ska det inte sitta något att täta hålet nedanför ventilkåpan på sidan??? Se bilden i länken. Kan det vara det som läcker?
http://img228.imageshack.us/my.php?image=dsc0023ro5.jpg

Senast redigerat av the_eagle (15 maj 2008)

Bmw 325iT 2006
940turboplus Rapidoz
15 maj 2008 · 688 Inlägg

bilden går ej att visas.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
the_eagle
15 maj 2008 · 167 Inlägg

har fixat länken nu...

Bmw 325iT 2006
Toffe10 Lastbils Mekaniker
15 maj 2008 · 357 Inlägg

Kan nog vara problemet där ser ju ut som att de är olja där så...

bumpe Lastbilsmekaniker
15 maj 2008 · 3 878 Inlägg

Toffe10 skrev:
Kan nog vara problemet där ser ju ut som att de är olja där så...

Med tanke på att den bilden EGENTLIGEN är på min motor så är det inte så säkert...

Igen fara att låna bilden men jag e tveksam till att det kan läcka ner på katten därifrån... Min läcker väldigt lite och det ska INTE sitta en plugg som på långblocket utan det är en tätning som ska bytas, som jag inte bytt...
Det är ingen oljeledning på din turbo som läcker?

the_eagle
15 maj 2008 · 167 Inlägg

lånade bilden eftersom min ser exakt likadan ut, hoppas det inte gjorde något smile

Senast redigerat av the_eagle (15 maj 2008)

Bmw 325iT 2006
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang