Dumpventil 940 T

Zacke89
18 maj 2008 · 8 Inlägg

hej jag har en volvo 940 turbo 95. har en annan turbo på nu och jag har gjort ett t-kors och satt dumpventilen där på och dragit en vakium slang därifrån och pluggat westg med att bara ta bort slangen ifrån org dumpen. men när jag kör så dumpa den men kan inte varva merän 2,5 tusen varv innan den dör varför?

men ska köpa ett dumplock riktigt men kommer de att fungera  bättre då eller`?


lmm? vad är de förnåt?
Varför måste jag ha en återcirkulerande  då?


Tack på förhand!

Senast redigerat av Zacke89 (18 maj 2008)

Mangisen
18 maj 2008 · 1 035 Inlägg

dörför att du måste ha en återcirkulerande dump pga av din lmm väl?

Losgard
18 maj 2008 · 1 688 Inlägg

Nu är jag inte riktigt med, men vad menar du med att du har pluggat din wastegate?
Vad är det bra för?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
_471-David_
18 maj 2008 · 111 Inlägg

wastergaten ska du absolut inte plugga! big_smilebig_smile  sätt dit ett dumplock på original avlastningsventilen och sen monterar du bara dumpen på tryckröret innan insuget. sen tar du bara den vaccumslangen som gick till original avlastningsventilen och drar till dumpen. så va de klart!

// David Jonsson
940Black
18 maj 2008 · 133 Inlägg

Anledningen till att du inte kan varva ut nu är för att du inte pluggat original avlastningsventilen rätt. Och kolla så att inte dumpen läcker. Sen så skall man givetvis inte köra med öppen dump p.g.a Luftmassemätaren (LMM) Då släpper du ut redan uppmätt luft vilket gör att motorn får en för fet blandning.

940ltt
RaLsO från bun!
18 maj 2008 · 89 Inlägg

det går en slang från wg till insuget, sätt ett T-kors på den, och dra den till pipen på dumpen, då får du en typ av hybrid dumpning, både återcirkulerande och dumpande

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!
940Black
19 maj 2008 · 133 Inlägg

RaLsO skrev:
det går en slang från wg till insuget, sätt ett T-kors på den, och dra den till pipen på dumpen, då får du en typ av hybrid dumpning, både återcirkulerande och dumpande

Sluta prata om WG det har inget med en dumpventil att göra. WG är tryckklockan som sitter under turbon med en stång på, Med den ändrar du laddtrycket. Avlastningsventilen är det du menar som det går en slang ifrån till insuget.

940ltt
Johnsson_T
16 augusti 2009 · 156 Inlägg

startar väl upp denna tråd lite igen, funkar de så som RaLsO sa eller ska man sätta ett dumplock på avlastningsventilen eller hur ska man göra, har köpt en öppen te min 940 turbo nu, och alla säger olika att de funkar och en del inte, hur ska man göra

Stefan Varberg Supraman
16 augusti 2009 · 2 300 Inlägg

Johnsson_T skrev:
startar väl upp denna tråd lite igen, funkar de så som RaLsO sa eller ska man sätta ett dumplock på avlastningsventilen eller hur ska man göra, har köpt en öppen te min 940 turbo nu, och alla säger olika att de funkar och en del inte, hur ska man göra

mindre problem med att köra original

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
turbo5a Avstängd
16 augusti 2009 · 424 Inlägg

Stefan Varberg skrev:

Johnsson_T skrev:
startar väl upp denna tråd lite igen, funkar de så som RaLsO sa eller ska man sätta ett dumplock på avlastningsventilen eller hur ska man göra, har köpt en öppen te min 940 turbo nu, och alla säger olika att de funkar och en del inte, hur ska man göra

mindre problem med att köra original

Nu får du väl ändå ge dig. Killen vill ha en ball dumpventil. Hjälp honom istället..

team Svineri. Volvos under construction.
Arn87
17 augusti 2009 · 402 Inlägg

turbo5a skrev:

Stefan Varberg skrev:

Johnsson_T skrev:
startar väl upp denna tråd lite igen, funkar de så som RaLsO sa eller ska man sätta ett dumplock på avlastningsventilen eller hur ska man göra, har köpt en öppen te min 940 turbo nu, och alla säger olika att de funkar och en del inte, hur ska man göra

mindre problem med att köra original

Nu får du väl ändå ge dig. Killen vill ha en ball dumpventil. Hjälp honom istället..

Ni som vill ha öppen dump på en 940 får helt enkelt köpa nytt styrsystem som använder mappsensor istället för lmm, kostar ca 10-15000 kr för ett eftermaknadssprut.
Läs på innan ni köper massa saker.
Visst kör med öppen dump o förstör katten o massa annat om ni vill, eller kör med orginal!!!

Läs detta så kanske ni fattar vad som händer!  http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Senast redigerat av Hedlisch (18 augusti 2009)

TobbeTT
18 augusti 2009 · 948 Inlägg

ja kör med orginal avlastningsventil än öppendump har själv krånglat med öppen dump med orginal styrsystem och det blir aldrig bra..spänner man för hårt så kvittrar det i turbin huset alltså det dumpar knappt och för slött så blir det ingen tomgång oftast..väldigt svårt att hitta nått bra mellanting där..eller så gör ni som Hedlisch och skaffar ett annat styrsystem sen när ni ska trimma värre

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang