Vad behös för 400 hk i saab 9000?

Mr_Muscle
19 maj 2008 · 81 Inlägg

jo de har du klart de plockar bara på när man väl börjar bygga för att de ska hålla sam var körbart hmm

Surferboy Vindsurfare
19 maj 2008 · 150 Inlägg

Exakt, samt att att man bör ha en fräsch motor att bygga på.
Att hinka i 200hk extra i en motor som gått ~20k(?) lugna mil kräver en rejäl översyn, och bör föregås av en grundlig renovering skulle jag säga. smile

Sen kan det ju vara trevligt att ha en saftig buffert till alla spektakulära ras.. big_smile

// Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!
Mr_Muscle
19 maj 2008 · 81 Inlägg

min har gått 11.500 kanske är gränsfall?

ola89
19 maj 2008 · 50 Inlägg

angående turbon så har jag hört att 19t ska räcka till 360-380 hästar. så den är vär ett gränsfall. kanske räcker...

...
X40Mackan
19 maj 2008 · 265 Inlägg

turbo spridare annan dump 3 bars mappsensor å lite små plock så 400 nån stans big_smile

nu med 470 hk
BMW e30 320 "M50 TURBO" "LÖVET" (1988)
Volvo_GL
19 maj 2008 · 223 Inlägg

Hmmm skrev:
Ja som sagt vilka grejjer behövs för o komma upp i den effekt med en 2,3t?? Och framför allt håller orginal lådan med en spec koppling, vet att kolvar och stakar, grenrör håller me upp till 500 hk ungefärsmile

Bare för att grenröret klarar 500hk menas inte de att de är ett bra grenrör ! flödet kanske inte är det bästa i orginal! bygg eget å du kan öka hk med 5 - 15%

summitracing.com
kwansa Hmm, vet inte?
19 maj 2008 · 1 775 Inlägg

ola89 skrev:
angående turbon så har jag hört att 19t ska räcka till 360-380 hästar. så den är vär ett gränsfall. kanske räcker...

Det finns e85 som löser detta wink

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Mr_Muscle
20 maj 2008 · 81 Inlägg

kwansa skrev:

ola89 skrev:
angående turbon så har jag hört att 19t ska räcka till 360-380 hästar. så den är vär ett gränsfall. kanske räcker...

Det finns e85 som löser detta wink

E85 är aldrig fel:) brukar va kul me sprit:)

ola89
20 maj 2008 · 50 Inlägg

mm etanol big_smile

...
Cromeaholica
22 maj 2008 ·

Om man ska trimma upp en bil så kan du räkna med 1000 kr per extra hästkraft. Detta gäller inte om du sätter turbo på bilen. Och E85 höjer inte effekten. Har hört att det är 20% lägre effekt och 20% högre förbrukning med det.

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
22 maj 2008 · 764 Inlägg

Cromeaholica skrev:
Om man ska trimma upp en bil så kan du räkna med 1000 kr per extra hästkraft. Detta gäller inte om du sätter turbo på bilen. Och E85 höjer inte effekten. Har hört att det är 20% lägre effekt och 20% högre förbrukning med det.

Det är roligt att folk hör så mkt! Men bara för att du har hört att E85 inte höjer effekten behöver det väl inte stämma?

Visst, man får inte automatiskt högre effekt endast genom att köra på E85. E85 har t.o.m. lägre energiinnehåll än bensin, så långt har du rätt. Därför drar bilen mer bränsle på samma effekt om man jämför E85 med bensin.

Men, E85 har högre oktantal än all bensin som säljs på svenska mackar, 104 oktan jämfört med V-power som ligger tvåa på 99 oktan. Därför kan man köra med betydligt högre cylindertryck på E85 utan att det spikar, vilket medför mer effekt!

Mvh

InYourFace
22 maj 2008 · 42 Inlägg

Hmmm skrev:
Ja som sagt vilka grejjer behövs för o komma upp i den effekt med en 2,3t?? Och framför allt håller orginal lådan med en spec koppling, vet att kolvar och stakar, grenrör håller me upp till 500 hk ungefärsmile

En volvo motor?     smile

Fullt grepp på fyra tassar
med ett laddtryck direkt från helvetet
It´s
Fun
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
22 maj 2008 · 764 Inlägg

InYourFace skrev:

Hmmm skrev:
Ja som sagt vilka grejjer behövs för o komma upp i den effekt med en 2,3t?? Och framför allt håller orginal lådan med en spec koppling, vet att kolvar och stakar, grenrör håller me upp till 500 hk ungefärsmile

En volvo motor?     smile

Det där är ett extremt bra förslag! wink

InYourFace
22 maj 2008 · 42 Inlägg

axelj skrev:

InYourFace skrev:

Hmmm skrev:
Ja som sagt vilka grejjer behövs för o komma upp i den effekt med en 2,3t?? Och framför allt håller orginal lådan med en spec koppling, vet att kolvar och stakar, grenrör håller me upp till 500 hk ungefärsmile

En volvo motor?     smile

Det där är ett extremt bra förslag! wink

Mmm,,,visst var det,hehe

Fullt grepp på fyra tassar
med ett laddtryck direkt från helvetet
It´s
Fun
Brandten
22 maj 2008 · 86 Inlägg

I ingen bestämd ordning.... så är väl det här det som behövs.

Spridare
Turbo
IC
Soppapump
Mappning
Fullflödes avgas
Luftfilter
Mapsensor

Har en bit över 400hk i min, pinnar på bra med en T3/T4 GIK Hybrid turbo (500hk), ALU IC, 633cc siemens deka, 3" hela vägen med 2 dämpare, 3bars BTR / soppapump / mapsensor (har orig just nu iof)

Senast redigerat av Brandten (22 maj 2008)

v4_backram
22 maj 2008 · 120 Inlägg

Hmmm skrev:
ingen som är expert ? tongue

Kolla länkarna på min bil, där finns de många experter och dessutom kan du E85-konvertera utan extra kostnan (iaf på nordic), jag har snart 260hk E85..

v4_backram
22 maj 2008 · 120 Inlägg

axelj skrev:

InYourFace skrev:

Hmmm skrev:
Ja som sagt vilka grejjer behövs för o komma upp i den effekt med en 2,3t?? Och framför allt håller orginal lådan med en spec koppling, vet att kolvar och stakar, grenrör håller me upp till 500 hk ungefärsmile

En volvo motor?     smile

Det där är ett extremt bra förslag! wink

HAHA!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang