Turbo konvertera bubbla motor?

021-Buggy
21 maj 2008 · 29 Inlägg

Sugen på att göra en turbo konverterad folka motor tänkte höra om någon vet vad man behöver för motor och kanske hur mkt som behöver fixar i huvudtaget exempel på bra turbosar också vidare eller om någon har byggbilder eller något tacksam för allt:)

Volkswagen Typ 1 "Volksrod" (1961)
Markus_MR2
22 maj 2008 · 761 Inlägg

Utgå från ett AD, AS41 block så har du en hyffsat bra grund. Räkna med Byte av vev och kam och andra toppar. 041 toppat duger men bättre rekomenderas. Stakar kommer att hålla men kolvar måste bytas. Det finns koppardistanser till cylinderfoten för komsänkning. Sen får du fundera på om du ska suga eller trycka genom förgasaren. Att suga är enklare men ställer krav på karbon-tätning i turbon, vilket är dyrt. byt även fördelare till en utan vacuumförställning, ex bosch 009. Bara lite vad jag kommer på i all hast på min fem minuters fika.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
henkebenke
22 maj 2008 · 1 703 Inlägg

Förgasaren gör ju en turboinstallation lite bökig, tycker iaf jag. En transportermotor med insprutning är ju rätt käckt.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
torpis Forummoderator
22 maj 2008 · 10 576 Inlägg

http://www.zatzy.com/projekt/286508-ryd … -1tic.html

här finns allt du behöver veta typ smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
olds88
22 maj 2008 · 188 Inlägg

skaffa en buslåda, adapter och en 13b motor istället wink bara elen som gör det lite bökigare(och besiktningen kanske inte riktigt gillar det).

men annars så är min högst personliga åsikt att du ska satsa på ett sprut(ms kanske, kostar ju ungefär lika som en vettig gasare)

Xoreza
22 maj 2008 · 406 Inlägg

Skulle inte rekomendera att göra det då det kommer att bli väldigt dyrt. Och det är inte säkert att den går igenom. Du kan även bli tvungen att byta bromsar:/

MvH Glenn Wiberg
Markus_MR2
23 maj 2008 · 761 Inlägg

DJeXCute skrev:
Skulle inte rekomendera att göra det då det kommer att bli väldigt dyrt. Och det är inte säkert att den går igenom. Du kan även bli tvungen att byta bromsar:/

Då motorn i en buggy sitter med 4 lättåtkomliga bultar, 7 kablar och en gaswire så är det gjort på under en halvtimme att byta motorn inför besiktingen. En besiktningsmotor behöver bara kosta en tusenlapp eller så. max 50hk gäller på trumbroms fram. Skivbroms vet jag inte gränsen på.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang