Olovlig körning och rattfylla

Snappy Avstängd
25 maj 2008 · 50 Inlägg

Okey here's the deal.

Var hos en polare igår o drack ett par bira, när en annan polare ringde och undrade om vi kunde hämta honom då det var stökigt ute. Han jag var hos har körkort men var berusad och ville inte riskera kortet.

Korkad som jag var så erbjöd jag mig att köra, trots att jag INTE har körkort ( fyller 18 först i november).

Allt ''går i sin ordning'' tills vi åker förbi ett industri område där ett gäng snubbar står och sparkar på en stackare som ligger.

Istället för att fortsätta åka hem med kompisen som vi just hämtat och bara skita i killen som får spö, så gör jag en U-sväng och gör massa oväsen för att skrämma bort gänget.

De sticker iväg och killen påstår att det ''var lungt''. Så då fortsätter vi vidare hem hur som helst. När jag ska köra ut från industri området så står självklart bängen där och vill att jag ska åka före honom.

Han åker efter cirka 200 m (trots att jag kör väldigt lagligt med blinkers och allt)  sedan stoppar han mig och begär blåskontroll och körkort, så jag torska självklart på både och.

Senare på stationen så blåste jag 0.32 promille.

Nu är min fråga ifall jag kan göra/säga något för att straffet ska bli lindrigare, helst försöka minska uppskjutningen av körkortet på något sätt

ALLA FÖRSLAG ÄR VÄLKOMMNA

OBS vill inte höra kommentarer som : rätt åt dig , hoppas du lärde dig en läxa, du har bara dig själv att skylla osv, för det vet jag redan vid det här laget.

Tack på förhand.

henkebenke
25 maj 2008 · 1 703 Inlägg

Snappy skrev:
Okey here's the deal.

Var hos en polare igår o drack ett par bira, när en annan polare ringde och undrade om vi kunde hämta honom då det var stökigt ute. Han jag var hos har körkort men var berusad och ville inte riskera kortet.

Korkad som jag var så erbjöd jag mig att köra, trots att jag INTE har körkort ( fyller 18 först i november).

Allt ''går i sin ordning'' tills vi åker förbi ett industri område där ett gäng snubbar står och sparkar på en stackare som ligger.

Istället för att fortsätta åka hem med kompisen som vi just hämtat och bara skita i killen som får spö, så gör jag en U-sväng och gör massa oväsen för att skrämma bort gänget.

De sticker iväg och killen påstår att det ''var lungt''. Så då fortsätter vi vidare hem hur som helst. När jag ska köra ut från industri området så står självklart bängen där och vill att jag ska åka före honom.

Han åker efter cirka 200 m (trots att jag kör väldigt lagligt med blinkers och allt)  sedan stoppar han mig och begär blåskontroll och körkort, så jag torska självklart på både och.

Senare på stationen så blåste jag 0.32 promille.

Nu är min fråga ifall jag kan göra/säga något för att straffet ska bli lindrigare, helst försöka minska uppskjutningen av körkortet på något sätt

ALLA FÖRSLAG ÄR VÄLKOMMNA

OBS vill inte höra kommentarer som : rätt åt dig , hoppas du lärde dig en läxa, du har bara dig själv att skylla osv, för det vet jag redan vid det här laget.

Tack på förhand.

Du torskade redan när du satte dig i bilen och började köra, så du kan nog påstå i princip vad som helst utan att polisen skulle bry sig.
Personer som du ska inte heller ha nåt körkort i framtiden.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
tommie87
25 maj 2008 · 349 Inlägg

bra iallafall att ni skrämde iväg dom som misshandlade! det är bara att gilla läget blir inte lindrigare vad du än säger

Snappy Avstängd
25 maj 2008 · 50 Inlägg

Smedhult skrev:
åkte din polare som har körkort med i bilen??

Ja det gjorde han. Om det nu var relevant till min fråga.

Mackanol
25 maj 2008 · 2 079 Inlägg

Snappy skrev:

Smedhult skrev:
åkte din polare som har körkort med i bilen??

Ja det gjorde han. Om det nu var relevant till min fråga.

om jag minns rätt så kan det bli hårt för honom

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.
nexzon
25 maj 2008 · 72 Inlägg

smartast hade varit att inte skapat den här tråden så hade du sluppit alla kommentarer om att det är ditt eget fel osv. men ifs, be om förslag på vad man ska säga för att få ett lindrigare straff är kanske inte så clever iaf.. finns lixom inte mkt du kan säga för att få ett lindrigare straff, skulle du tänkt på innan du satte dej i bilen. håller med henkebenke  "Personer som du ska inte heller ha nåt körkort i framtiden"

Senast redigerat av nexzon (25 maj 2008)

ılı.lılı.ılı NEXZON ılı.lılı.ılı
Snappy Avstängd
25 maj 2008 · 50 Inlägg

Polismannen snackade om att man kunde kontakta länstyrelsen. ifall man hade något ''bra'' argument till incidenten eller något sådant..vet inte riktigt vad han dillade om.

nån som vet?

erixon89
25 maj 2008 ·

ska inte gnälla men köra utan körkort  skiter ja i om du gjorde i det här samanhanget men att köra full det va väldigt onödigt

whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
25 maj 2008 · 285 Inlägg

Du borde inte få ta körkort på 10 år iaf.... Det e sånna som du som dödar de flesta i trafiken. Hur skúlle de kännas om du krockade och din kompis och de du krockade med dog???

Jävla idiot...

Senast redigerat av whitesnake (25 maj 2008)

Snappy Avstängd
25 maj 2008 · 50 Inlägg

mycket skit är onödigt..det handlar väl om att misstagen inte ska upprepas, det är tyvär redan gjort.

bara tur att ingen skadades. Jag kommer aldrig göra om det. Nu ere bara gilla läget. skulle dock hellre ta samhällstjänst än att körkortet blir drabbat i typ 2 år.

FireTraXX DFFL
25 maj 2008 · 9 020 Inlägg

Smedhult skrev:

Snappy skrev:

Smedhult skrev:
åkte din polare som har körkort med i bilen??

Ja det gjorde han. Om det nu var relevant till min fråga.

ja är relevant till din fråga, för det är väldigt stor risk att han kan hälsa hem till sitt körkort!

Det är inte risk för att han ska bli av med sitt kort, det är en garanti...

Din kompis är väl medveten om att du varken har körkort och att du hade druckit och lånade trots det ut sin bil till dig.

Schysst...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Emelie_244
25 maj 2008 · 375 Inlägg

Snappy skrev:
Polismannen snackade om att man kunde kontakta länstyrelsen. ifall man hade något ''bra'' argument till incidenten eller något sådant..vet inte riktigt vad han dillade om.

nån som vet?

Vad har du för "bra" argument då? Det finns inget bra argument.. Du får ta ditt staff..
Din kompis som tyckte det blev för stökigt ute kunde ha tagit en taxi eller ringt till någon annan

Volvo S40 (2008)
erixon89
25 maj 2008 ·

Snappy skrev:
mycket skit är onödigt..det handlar väl om att misstagen inte ska upprepas, det är tyvär redan gjort.

bara tur att ingen skadades. Jag kommer aldrig göra om det. Nu ere bara gilla läget. skulle dock hellre ta samhällstjänst än att körkortet blir drabbat i typ 2 år.

tror inte att du får välja om jag ska vara ärlig  blir nog mer att du får samhällstjänst och att körkortet blir indraget..lär ju suga skapligt

Snappy Avstängd
25 maj 2008 · 50 Inlägg

Någon som vet vad straffet brukar hamna på?`

vet att det är indivduell straff läggning. men..

A_Lindahl Lite överallt..
25 maj 2008 · 612 Inlägg

Snappy skrev:
Polismannen snackade om att man kunde kontakta länstyrelsen. ifall man hade något ''bra'' argument till incidenten eller något sådant..vet inte riktigt vad han dillade om.

nån som vet?

Bra och bra argument vet jag väll inte, men de kan väll vara typ att din kompis höll på att bli misshandlad till döds av ett gäng på 20 pers..
Alltså, det ska väll vara en mycket extrem nödsituation eller liknande för att du ska få lindrat straff, typ att erat villa område blev bombat av Irak eller liknande och ni var tvungen att ta bilen därifrån för att överleva..

Men förstå principen iaf..

Sedan självklart fast du har hört det, mycket dumt gjort att köra full..

P.S, Så att det inte blir nått missförstånd, tycker i över huvud taget inte att det var rätt att köra berusad, tro inte att jag tycker synd om de som göra det, försöker bara förklara ett och annat..

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
Snappy Avstängd
25 maj 2008 · 50 Inlägg

erixon89 skrev:

Snappy skrev:
mycket skit är onödigt..det handlar väl om att misstagen inte ska upprepas, det är tyvär redan gjort.

bara tur att ingen skadades. Jag kommer aldrig göra om det. Nu ere bara gilla läget. skulle dock hellre ta samhällstjänst än att körkortet blir drabbat i typ 2 år.

tror inte att du får välja om jag ska vara ärlig  blir nog mer att du får samhällstjänst och att körkortet blir indraget..lär ju suga skapligt

antagligen

FireTraXX DFFL
25 maj 2008 · 9 020 Inlägg

Snappy skrev:
Någon som vet vad straffet brukar hamna på?`

vet att det är indivduell straff läggning. men..

Minst ett år lär du bli av med lämpet iallafall.
Kan säkert bli längre med.

Samhälltjänst och böter är även det en ganska trolig kombination utöver att lämpet ryker.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Snappy Avstängd
25 maj 2008 · 50 Inlägg

FireTraXX skrev:

Snappy skrev:
Någon som vet vad straffet brukar hamna på?`

vet att det är indivduell straff läggning. men..

Minst ett år lär du bli av med lämpet iallafall.
Kan säkert bli längre med.

Samhälltjänst och böter är även det en ganska trolig kombination utöver att lämpet ryker.

Ok. Räknar dom isåfall 1 år från man fyllt 18 år. eller direkt efter att domen blivit lagd?

FireTraXX DFFL
25 maj 2008 · 9 020 Inlägg

Snappy skrev:

FireTraXX skrev:

Snappy skrev:
Någon som vet vad straffet brukar hamna på?`

vet att det är indivduell straff läggning. men..

Minst ett år lär du bli av med lämpet iallafall.
Kan säkert bli längre med.

Samhälltjänst och böter är även det en ganska trolig kombination utöver att lämpet ryker.

Ok. Räknar dom isåfall 1 år från man fyllt 18 år. eller direkt efter att domen blivit lagd?

Ett år från det att domen kommer.
Varför skulle de senarelägga straffet?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
25 maj 2008 · 938 Inlägg

Snappy skrev:
mycket skit är onödigt..det handlar väl om att misstagen inte ska upprepas, det är tyvär redan gjort.

bara tur att ingen skadades. Jag kommer aldrig göra om det. Nu ere bara gilla läget. skulle dock hellre ta samhällstjänst än att körkortet blir drabbat i typ 2 år.

Olovlig körning + rattfylla... Du kan nog va jävligt glad om du klarar dej med samhällstjänst + indragen lämp i 2-3 år...   
Vet om minst 2 personer som torskat på rattfylla, utan att ha orsakat nån olycka eller så, och dom har fått 1 månads fängelse, som sen blivit villkorligt eller vad de heter, 1 månad i princip inlåst hemma med elektronisk fotboja...


Som sagt, klarar du dej med samhällstjäst OCH indragen lämp ska du nog vara glad...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang