byta länkarm/spindelled på audi A6 99

jastwo
27 maj 2008 · 3 Inlägg

Besiktade bilen och fick veta att det var glapp i övre vänstre spindelled fram och den var jag tvungen att byta, har egentligen ingen speciell kunskap om bilmek men vill gärna lära mig och nånstans ska man väl börja, ska göra detta tillsammans med pappa som har hyffsad koll, lite övergripande. Är det någon som har bytt denna del förut och kan skriva en liten enkel beskrivning eller vad man bör tänka på? har beställt en ny länkarm som bör komma nån dag denna veckan, och behöver man ngt specielt verktyg? har försökt att googla men inte hittat nått bra. tacksam för all hjälp. Jon

Granathe
27 maj 2008 · 136 Inlägg

hej, jag har bytt den, inte svårt alls, men jag råder dig att skaffa rep boken från haynes som säljs av micro/biltema osv.

jag skulle även vilja rek att du byter alla armarna och ersätter dem med en förstärknings satts, det kommer komma fler armar var så säker och ska du ha bilen i nått år så lönar det sig ganska så snart med en förstärknings satts,

inga speciella verktyg behövs, vanliga nycklar, en don en hammare etc.

VW Passat 1.8T. 97-
jastwo
27 maj 2008 · 3 Inlägg

förstärkningsstas? är det nått extra utöver länkarmen? ska köpa boken sen, tack för tipset!

Granathe
27 maj 2008 · 136 Inlägg

en förstärknings satts är vad det låter.. en komplett satts med alla länkarmar, styrleder och kränngningshämmnare med förstärkt konstruktion så att det ska hålla.. och efter vad jag har kommit framm till så finns det väll ett kitt som VERKLIGEN håller och det är kittet från Meyle, dom lämmnar även garanti på sina grejjer så det är ju skönt

VW Passat 1.8T. 97-
Karlzzon Bil och MC guru
27 maj 2008 · 272 Inlägg

Granathe skrev:
en förstärknings satts är vad det låter.. en komplett satts med alla länkarmar, styrleder och kränngningshämmnare med förstärkt konstruktion så att det ska hålla.. och efter vad jag har kommit framm till så finns det väll ett kitt som VERKLIGEN håller och det är kittet från Meyle, dom lämmnar även garanti på sina grejjer så det är ju skönt

Instämmer till fullo med föregående talare. MEYLE är de enda som har ett förstärkt länkarmskitt och dom har dessutom PATENT på den lösningen. Andra som säger sig ha "förstärkta" kitt pratar därför inte riktigt sant tyvärr...vi har helt slutat jobba med Lemförder, Febi/Bilstein osv just därför att det funkar inte speciellt länge....billiga framvagnskitt är oftast billiga av en anledning som det flesta förstår.

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
jastwo
27 maj 2008 · 3 Inlägg

ok, är nog inte meyle jag har beställt. Får se hur jag gör men det blir nog att jag byter alla armar på den inom kort, såg att det inte var helt farliga priser på ett kit från meyle, $500 från nån tysk sida. Tack för alla tips, kommer säkerligen starta en ny tråd här om nån annan fundering kring bilen.

Granathe
27 maj 2008 · 136 Inlägg

i sverige kostar ett meyle kit runt 4700-4900kr plus frakt.. på ebay i tyskland får man ett kitt från meyle med frakt för 3500kr svenska.. jag kommer beställa ett sånt inom kort.

VW Passat 1.8T. 97-
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang