Onödigt bilvetande, dela med dig..

Moparboy440
1 juni 2008 · 4 682 Inlägg

NickeJ89 skrev:

Irmscher Vectra skrev:

NickeJ89 skrev:

Fel, den största raka sexan original är på 21112 cc.

Märke och modell på den vore bra att veta isf. smile

Självklart, det glömde jag bort. Den satt i en Panhard et Levassor 50 CV från 1905 smile

ja pratar för de mästa om serieproducerade bilar,så även i de här fallet.bentley har gjord den största serieproducerade raksexan.
man vet aldrig om de finns en bonde nånstans  som har smitt i ihopp en 30 liters raksexa:cool:

Moparboy440
1 juni 2008 · 4 682 Inlägg

Det är samma företag som ligger bakom Jeep, Hummer och Land Rover?

de är de inte,tre olika. Willys-Overland,gm och rover.

Fartsyndare Pro detailer
1 juni 2008 · 417 Inlägg

Moparboy440 skrev:
Det är samma företag som ligger bakom Jeep, Hummer och Land Rover?

de är de inte,tre olika. Willys-Overland,gm och rover.

Jepp, och folket från Willys är dom som GM vände sig till när dom ville ha fram ett nytt krigsfordon.
Hur det ligger till helt hundra med Land Rover vet jag inte men det jag vet är att det var folk som höll på med Willys Jeeparna som började produktionen av ett fordon som till början enbart var tänkt att gå som en redskapsbärare på dom Engleska gårdarna, detta i sammarbete med Rover.

Mvh
Möller

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)
Moparboy440
1 juni 2008 · 4 682 Inlägg

Jepp, och folket från Willys är dom som GM vände sig till när dom ville ha fram ett nytt krigsfordon.
Hur det ligger till helt hundra med Land Rover vet jag inte men det jag vet är att det var folk som höll på med Willys Jeeparna som började produktionen av ett fordon som till början enbart var tänkt att gå som en redskapsbärare på dom Engleska gårdarna, detta i sammarbete med Rover.


de va i.a.f. amerikanska armen som anställde willys(+senare ford också) för att börja tillverka  militärterrängfordon,därav jeepen.
kan ju slänga ur mig lite fakta då ja ändå e här å skriver:
-första bilen me luftkonitionering,1938. Studebaker Commander
-första bilen me överliggande kamaxel(ej serieproduktion),1898.Wilkinson
-första (å ända?) bilen me 6ventliler/cylinder,1985. Maserati 2.0L V6 36V 261 hk (prototyp)
-första bilen me motordrivna fönsterhissar(vakuum),1949.cadillac 70 series(e ej 100% säker på året).
-första bilen med ratt:cool:,1899 Packard .

Opelmadness German cars, quality and beyond
2 juni 2008 · 8 197 Inlägg

Fartsyndare skrev:

Moparboy440 skrev:
Det är samma företag som ligger bakom Jeep, Hummer och Land Rover?

de är de inte,tre olika. Willys-Overland,gm och rover.

"Hur det ligger till helt hundra med Land Rover vet jag inte men det jag vet är att det var folk som höll på med Willys Jeeparna som började produktionen av ett fordon som till början enbart var tänkt att gå som en redskapsbärare på dom Engleska gårdarna, detta i sammarbete med Rover." Hur menar du där?

"Jepp, och folket från Willys är dom som GM vände sig till när dom ville ha fram ett nytt krigsfordon."

GM vände sig till ett annat företag än Willys först. Amercan Bantam.
Ford och Willys-Overland gjorde också prototyper, men Willys-Overland lyckades bygga störst mängd bilar på kortast tid. Så de andra bolagen blev blåste på konfekten och en jävla massa pengar.. Jeep ägs numer av Chrysler.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Mack Forum- och sitemoderator
2 juni 2008 · 26 176 Inlägg

exoop skrev:
viste ni att hummer h1 var endast militärbil från 1983 till 1992 då det faktiskt var Arnold Schwarzenegger som övertalade militären att de skulle göra militärversionen till en civil personbil. Produktionen av den civila versionen kallad H1 kommer snart att avslutas då efterfrågan har dämpats kraftigt på denna bränsletörstiga bilmodell samt att den inte klarade svenska reglerna för att få framföras på vägen då den var 262cm bred och lagen säger max 260cm. detta är vad jag har läst och hört men kan ej styrka detta haha:P

..den är tyvärr redan avslutad. Men jo det stämmer smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Malmoe SSS -12
2 juni 2008 · 3 217 Inlägg

Den första Supran var en Celica Supra...

(Kan även vara så att resten är Celica Supra också, men om inte... DÅ HAR JAG RÄTT! big_smile)

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Opelmadness German cars, quality and beyond
2 juni 2008 · 8 197 Inlägg

Fuckface skrev:
Den första Supran var en Celica Supra...

(Kan även vara så att resten är Celica Supra också, men om inte... DÅ HAR JAG RÄTT! big_smile)

Inte för att jag bryr mig så mycket om Supra. Gillar inte ens dom nu när dom är lika vanliga som en 740 på steroider..
wink
... Men Celica Supra gillar jag, så här är svaret. wink
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_supra

EDIT: Glömde ju länken.. tongue

Senast redigerat av Irmscher Vectra (2 juni 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Alphasonic Piratpartiet
2 juni 2008 · 339 Inlägg

Accelsson skrev:
jula säljer/har sålt? en bilstero som är riktigt lik den som sitter i koenigseggen.. pinsamt för koenigsegg ?

Du menar den här? http://www.youtube.com/watch?v=AJW0RHPF … re=related
Den är med vid 3:46 och är sjukt lik en Alpine 9855 om du frågar mig

Opelmadness German cars, quality and beyond
2 juni 2008 · 8 197 Inlägg

exoop skrev:

Pierre_r skrev:

exoop skrev:
samt att den inte klarade svenska reglerna för att få framföras på vägen då den var 262cm bred och lagen säger max 260cm. detta är vad jag har läst och hört men kan ej styrka detta haha:P

det stämmer inte hummer h1 är ca 2,45 bred med sidospeglar utan är den ca 2,20 bred

okej:P det är kanske militär hummrarna som är 262 breda och inte får reggast i sverige.tongue

Har aldrig hört talas om en Hummer som är bredare än en lastbil... Den får du gärna visa upp.
Däremot kan jag gå med på att dom är runt 2,2 meter.
Militär:http://en.wikipedia.org/wiki/High_Mobil … ed_Vehicle
Civil:http://en.wikipedia.org/wiki/Hummer_H1#Specifications
Står i kolumnen till höger.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Hockeyfrillan
2 juni 2008 · 277 Inlägg

WurstingErik skrev:

TheFinnishFlash skrev:

Hockeyfrillan skrev:
Opel kadett GSI 16V är mycket snabbare än en 740 16V wink

Visste ni att 740 väger typ 3-400 kilo mer en plattarslet ?

vet ni att det är jä-lit jobbigt att läsa när alla dessa blöj"raggare" ska nåjsa i alla trådar?

för övrigt så har dimljus-ersättningsluckorna på e30 en elak tendens att flyga sin kos tongue även dropplisterna, men de först runt 200 knyck

¨
så opel gör raggarbilar?

Why drive M-Power when you can drive Ecopower!
Niklas1987 NO
2 juni 2008 · 2 182 Inlägg

Hockeyfrillan skrev:

WurstingErik skrev:

TheFinnishFlash skrev:

Visste ni att 740 väger typ 3-400 kilo mer en plattarslet ?

vet ni att det är jä-lit jobbigt att läsa när alla dessa blöj"raggare" ska nåjsa i alla trådar?

för övrigt så har dimljus-ersättningsluckorna på e30 en elak tendens att flyga sin kos tongue även dropplisterna, men de först runt 200 knyck

¨
så opel gör raggarbilar?

Kapitän å rekord smile Fattigmansjänk wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
luunggan
2 juni 2008 · 956 Inlägg

Accelsson skrev:
jula säljer/har sålt? en bilstero som är riktigt lik den som sitter i koenigseggen.. pinsamt för koenigsegg ?

Finns många olika stereos som är lika varandra.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
jagobilen
2 juni 2008 · 11 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

exoop skrev:

Pierre_r skrev:
det stämmer inte hummer h1 är ca 2,45 bred med sidospeglar utan är den ca 2,20 bred

okej:P det är kanske militär hummrarna som är 262 breda och inte får reggast i sverige.tongue

Har aldrig hört talas om en Hummer som är bredare än en lastbil... Den får du gärna visa upp.
Däremot kan jag gå med på att dom är runt 2,2 meter.
Militär:http://en.wikipedia.org/wiki/High_Mobil … ed_Vehicle
Civil:http://en.wikipedia.org/wiki/Hummer_H1#Specifications
Står i kolumnen till höger.

Mer onödiga fakta, måttet 2,60 gäller utan backspeglar, mät en lastbil så får ni se att många lastbilar är bredare om man mäter med backspeglarna. Mao det är fullständigt lagligt med en bil som är 2,80 bred förutsatt att de extra 20 cm är backspeglar!

Opelmadness German cars, quality and beyond
2 juni 2008 · 8 197 Inlägg

Niklas1987 skrev:

Hockeyfrillan skrev:

WurstingErik skrev:

vet ni att det är jä-lit jobbigt att läsa när alla dessa blöj"raggare" ska nåjsa i alla trådar?

för övrigt så har dimljus-ersättningsluckorna på e30 en elak tendens att flyga sin kos tongue även dropplisterna, men de först runt 200 knyck

¨
så opel gör raggarbilar?

Kapitän å rekord smile Fattigmansjänk wink

App app app! Glöm inte Commodore. lol wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Opelmadness German cars, quality and beyond
2 juni 2008 · 8 197 Inlägg

jagobilen skrev:

Irmscher Vectra skrev:

exoop skrev:

okej:P det är kanske militär hummrarna som är 262 breda och inte får reggast i sverige.tongue

Har aldrig hört talas om en Hummer som är bredare än en lastbil... Den får du gärna visa upp.
Däremot kan jag gå med på att dom är runt 2,2 meter.
Militär:http://en.wikipedia.org/wiki/High_Mobil … ed_Vehicle
Civil:http://en.wikipedia.org/wiki/Hummer_H1#Specifications
Står i kolumnen till höger.

Mer onödiga fakta, måttet 2,60 gäller utan backspeglar, mät en lastbil så får ni se att många lastbilar är bredare om man mäter med backspeglarna. Mao det är fullständigt lagligt med en bil som är 2,80 bred förutsatt att de extra 20 cm är backspeglar!

Det visste jag redan, men det gällde ju Hummern här.. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Gizmojohan
2 juni 2008 · 3 295 Inlägg

saab 9-5 aero har ett kylskåp i handskfacket.. finns en omställare för ljummet eller kall luft.

Opelmadness German cars, quality and beyond
2 juni 2008 · 8 197 Inlägg

Slave_joe skrev:
saab 9-5 aero har ett kylskåp i handskfacket.. finns en omställare för ljummet eller kall luft.

Det har Vectra A, B och C också. smile Bara dom har AC eller ECC.
Fint att dra fram en kall cola där..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Gizmojohan
2 juni 2008 · 3 295 Inlägg

det är fina grejor... man kan oxå ställa om Ekonomimätaren på saab 9000 till miles istället för mil om man ör lite klumpig med fingrarna big_smile

jagobilen
2 juni 2008 · 11 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

jagobilen skrev:

Irmscher Vectra skrev:

Har aldrig hört talas om en Hummer som är bredare än en lastbil... Den får du gärna visa upp.
Däremot kan jag gå med på att dom är runt 2,2 meter.
Militär:http://en.wikipedia.org/wiki/High_Mobil … ed_Vehicle
Civil:http://en.wikipedia.org/wiki/Hummer_H1#Specifications
Står i kolumnen till höger.

Mer onödiga fakta, måttet 2,60 gäller utan backspeglar, mät en lastbil så får ni se att många lastbilar är bredare om man mäter med backspeglarna. Mao det är fullständigt lagligt med en bil som är 2,80 bred förutsatt att de extra 20 cm är backspeglar!

Det visste jag redan, men det gällde ju Hummern här.. smile

Samma sak gäller för Hummern också, om nu inte hummern är den sort som lever i vattnet för sådana går det inte alls att registrera! wink

Men på tal om detta så har jag en traktor som har dispans av vägverket pga att den är just 2,62 bred!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang