Räcker detta slutsteg??

Sthlm08
18 januari 2006 · 32 Inlägg

Tjeena.

Kollade precis in ett slutsteg på nätet. Och jag vill lägga till att jag är ny i det här området.

Så jag tänkte fråga om det här slutsteget räcker till att driva 2 st. 6*9 högtalare och en baslåda, typ 2*12".

Så här står det om slutsteget:

Raveland XCA 1200 slutsteg, 4-/3-/2 kanals.

Med denna modell bevisar Raveland att prestanda och toppteknik inte måste vara dyrt. Du kan välja mellan två effektklasser, 700 eller 1 200 W. Kylelementet är massivt och möter mer än väl alla krav på värmeavledning. Massiva slipade kylribbor. Dessa slutsteg kan mäta sig med slutsteg i högre prisklasser. Varför betala mer än nödvändigt?
Tekniska data: Sin-utgseff: 4x120 W. Musikeutgeff: 4x300W. Bryggad sinuseffekt: 2x600 W. Impedans stabil till 2 ohm. Frekvensområde: 10-50 000 Hz.Mått: 250x50x345 mm. Vikt: 3,4 kg.

Tack på förhand.

Sharky
18 januari 2006 · 10 287 Inlägg

859:-...hmmmm...

Man kan inte såga saker man inte har sett eller provat men jag tror inte ett ögonblick på 2x600W sinus.

Funkar det så, tja, det är ju inga pengar att bråka om.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Yariemi
18 januari 2006 · 103 Inlägg

Dem kommer driva dina basar, och du kommer ha ett stort leende, tills du verkligen inser och lyssnar på två 8" med ett riktigt steg.

CoSmoZ 2lateuloose
19 januari 2006 · 543 Inlägg

varför tror folk att okända billiga steg är bra? är det nån som köper en okänd bil? eller tror att en Ryss lada har samma effekt som en M5 ??

Fortfarande får man vad man betalar. för!! det spelar ingen roll hur specarna ser ut! för dom är med STOR sannorlighet satlade med 100%

skriv isället hur mycket pengar du skulle vlija satsa för att få ett sjysst steg!!!

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
Sharky
19 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Njaa Cosmoz, jag håller med dig i princip. Dock får man inte glömma två faktorer:

1: Ibland betalar man extra för märket. Okända märken kan faktiskt innehålla exakt samma grejor som ett steg av ett känt märke, problemet är att detta vet man inte som konsument.

2: Handbyggda, och därmed dyra, steg behöver inte vara bättre än serieproducerade.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
timpan_87
19 januari 2006 · 781 Inlägg

vet inget om steget. men de kan säkert funka fint.

märker du inte kraften räcker till för både 6/9or och baslåda kan man alltid brygga steget till ex bara baslådan senare och köpa ett nytt steg till 6/9orna

eller använda de steget till 6/9orna och ev ett framsystem sen nytt till baslådan om du inte blir nöjd.

vet ju inte hur kräsen du är så

Sthlm08
19 januari 2006 · 32 Inlägg

Som göran sa, man kan inte såga saker man inte har provat eller sett.
Men jag är vääldigt skeptisk pga priset, okänt märke osv. Så jag letar vidare.

Söker ett bra steg för ungefär 1000 - 2000 kr som man kan driva en bra baslåda och bra högtalare.

andreasl
19 januari 2006 · 391 Inlägg

det var inte mycket pengar att bråka om presis, och du klarar nog dig på det,  men jag skulle inte vilja rekomendera dig att köpa detta / dessa steg nya.      (om man köper dess mindre kända steg så bör man provspela dem på sin utrustning för att se om de matchar dina krav,) 

jag gjorde en snabbsökning på Blocket och hittadde  detta:  http://www.blocket.se/vi/7032737.htm?ca=4_s

det är ju lite dyrare men du kommer ändå vilja byta upp dig så småningom,

vad tror du om förslaget?

Sthlm08
19 januari 2006 · 32 Inlägg

Ja men det där ser ju lovande ut.
Tack för det. smile

CoSmoZ 2lateuloose
20 januari 2006 · 543 Inlägg

JA RF klart bättre,,,

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
/////ALPINE ROBIN
22 januari 2006 · 3 Inlägg

det kan vara fejkade watt. det är många som skriver att det är mer än det är i verkligheten.
och det verkar lite väl billigt.

bumpe Lastbilsmekaniker
23 januari 2006 · 3 878 Inlägg

/////ALPINE ROBIN skrev:
det kan vara fejkade watt. det är många som skriver att det är mer än det är i verkligheten.
och det verkar lite väl billigt.

Håller med dej Alpine Robin

Det finns lika många sätt att mäta effekt på som det finns tillverkare!

Mer att tänka på är ju vid vilken last (ohm) steget ger en viss effekt och sen hur mycket distrotion (oljud) det är vid toppeffekt och även over resten av registret.

björnis
23 januari 2006 · 10 Inlägg

vad är steget avsäkrat med då ? är ju ganska lätt att räkna ut hur många watt det kan leverera om du vet ampere, volt antar jag att du har ca 13,8 - 14,4 volt om du inte uppgraderat ?
volt * ampere = watt
räkna ut det å se hur bra det stämmer!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang