Syntet-, delsyntet- eller mineral-olja?

hakan_kj
2 juni 2008 · 117 Inlägg

Hej, jag undrar bara vad man ska ha för olja i bilen och vilken som är bäst till ett bra pris... någon som vet nått om detta?

Jag kör inte som en dåre så jag behöver inte den värsta oljan som går att få tag på men jag har hört att biltemas olja är rena motormördaren =/ så lite kan man ju betala tongue

Volvo v70 "v70n 2 4t" (2001)
mickey
2 juni 2008 · 247 Inlägg

Hörde att biltema kör med samma shit som dom kränger på shell.. Men en turbobil som din borde ju iallafall få delsytet, kostar inte så farligt, kör på nått känt märke bara! (Blanda inte dom olika kvalitéerna dock)

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
Karlzzon Bil och MC guru
2 juni 2008 · 272 Inlägg

mickey skrev:
Hörde att biltema kör med samma shit som dom kränger på shell.. Men en turbobil som din borde ju iallafall få delsytet, kostar inte så farligt, kör på nått känt märke bara! (Blanda inte dom olika kvalitéerna dock)

Att biltemas oljor är av samma kvalitet som dom ledande märkena har är en av dom största skrönorna som snurrar runt bland "mindre insatta" personer. Jag har skrivit om detta här förut samt refererat till tester som gjorts och skillnaden är ENORM! Har man en bil som man anser är värd mer en en dagslön så anser jag att det är rena idiotin att hälla i en Biltema olja i den...

En bra olja är den billigaste försäkringen emot ett haveri...

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
evilaudio
2 juni 2008 · 16 195 Inlägg

olja byter man inte, den fyller man på när den tar slut...HAHA

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
mickey
2 juni 2008 · 247 Inlägg

Karlzzon skrev:

mickey skrev:
Hörde att biltema kör med samma shit som dom kränger på shell.. Men en turbobil som din borde ju iallafall få delsytet, kostar inte så farligt, kör på nått känt märke bara! (Blanda inte dom olika kvalitéerna dock)

Att biltemas oljor är av samma kvalitet som dom ledande märkena har är en av dom största skrönorna som snurrar runt bland "mindre insatta" personer. Jag har skrivit om detta här förut samt refererat till tester som gjorts och skillnaden är ENORM! Har man en bil som man anser är värd mer en en dagslön så anser jag att det är rena idiotin att hälla i en Biltema olja i den...

En bra olja är den billigaste försäkringen emot ett haveri...

Är det bevisat så är det, referar till tidigare text i övrigt.

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se
cleo355
2 juni 2008 · 244 Inlägg

mickey skrev:
Hörde att biltema kör med samma shit som dom kränger på shell.. Men en turbobil som din borde ju iallafall få delsytet, kostar inte så farligt, kör på nått känt märke bara! (Blanda inte dom olika kvalitéerna dock)

det du hört är Statoil. dock så är det inte samma olja bara för att statoil tillverkar den..
samma företag men två olika kranar..

twin_cam Smålänning
2 juni 2008 · 7 877 Inlägg

Till vilken bil?

Jetan lär det räcka med mineral, men jag skulle välja delsyntet för att skillnaden i pris är inte så stor smile

940:n är ju en turbo, och den behöver säkert inte mer än delsyntet, men häll du en syntet i den. Alla märken har ju en billig syntet för gamla bilar smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
viccoA
2 juni 2008 · 3 111 Inlägg

Biltemas helsyntet duger alldeles säkert till Volvon! big_smile

Husssar Blivande servicetekniker
2 juni 2008 · 117 Inlägg

Vilken slags olja du ska ha står i instruktionsboken. Därefter är det bara att välja den du ska ha. smile Annars åker du till meca/mekonomen så slår dom på regnummret o säger direkt vad det är för olja.

brumbrumbrum vad är det?
DET SKA DU VETA SOM ÄR MEKANIKER!
cleo355
3 juni 2008 · 244 Inlägg

ja eller så söker ni lite i forumet så ser ni att jag gjorde en egen tråd till er som vill ha olja med ett antal länkar..

TurbOla Reservdansk
3 juni 2008 · 6 271 Inlägg

Volvo 850 T5/R ska ha helsyntet enligt manualen.

En del häller på mineralolja när det börjar ticka i lyftarna.

Min motor rasade nu pga att bilen vart hårt körd och inte bytt olja på de närmsta seklen när jag köpte den för två månader sen...

Hädanefter blir det oljebyte två gånger om året, för min del.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Ellertz Norrlänning
3 juni 2008 · 1 453 Inlägg

TurbOla skrev:
Volvo 850 T5/R ska ha helsyntet enligt manualen.

En del häller på mineralolja när det börjar ticka i lyftarna.

Min motor rasade nu pga att bilen vart hårt körd och inte bytt olja på de närmsta seklen när jag köpte den för två månader sen...

Hädanefter blir det oljebyte två gånger om året, för min del.

två bara ? Hur mycket kör du ? ja byter min var 750 mil och kör 3500 per år så de blir några ggr för mig smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Ellertz Norrlänning
3 juni 2008 · 1 453 Inlägg

Kolla denna länk

www.mapodo.de

Där finns riktigt bra olja till sjukt låga priser smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Mr_Gear Biltokig
3 juni 2008 · 870 Inlägg

Karlzzon skrev:

mickey skrev:
Hörde att biltema kör med samma shit som dom kränger på shell.. Men en turbobil som din borde ju iallafall få delsytet, kostar inte så farligt, kör på nått känt märke bara! (Blanda inte dom olika kvalitéerna dock)

Att biltemas oljor är av samma kvalitet som dom ledande märkena har är en av dom största skrönorna som snurrar runt bland "mindre insatta" personer. Jag har skrivit om detta här förut samt refererat till tester som gjorts och skillnaden är ENORM! Har man en bil som man anser är värd mer en en dagslön så anser jag att det är rena idiotin att hälla i en Biltema olja i den...

En bra olja är den billigaste försäkringen emot ett haveri...

Jag vet bara att biltemas helsyntet 5w50 olja har högsta klassningen (Acea A3/SM) och det är inte alla "fina" oljor som ens har den höga klassningen... så den skulle jag våga använda. Enligt alla erfarna bilmekaniker jag talat med(ett par olika) så skall man gå på klassningen och så länge den har en hög klassning är det bara att köra på det oavsett märke.

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
viccoA
3 juni 2008 · 3 111 Inlägg

Mr_Gear skrev:

Karlzzon skrev:

mickey skrev:
Hörde att biltema kör med samma shit som dom kränger på shell.. Men en turbobil som din borde ju iallafall få delsytet, kostar inte så farligt, kör på nått känt märke bara! (Blanda inte dom olika kvalitéerna dock)

Att biltemas oljor är av samma kvalitet som dom ledande märkena har är en av dom största skrönorna som snurrar runt bland "mindre insatta" personer. Jag har skrivit om detta här förut samt refererat till tester som gjorts och skillnaden är ENORM! Har man en bil som man anser är värd mer en en dagslön så anser jag att det är rena idiotin att hälla i en Biltema olja i den...

En bra olja är den billigaste försäkringen emot ett haveri...

Jag vet bara att biltemas helsyntet 5w50 olja har högsta klassningen (Acea A3/SM) och det är inte alla "fina" oljor som ens har den höga klassningen... så den skulle jag våga använda. Enligt alla erfarna bilmekaniker jag talat med(ett par olika) så skall man gå på klassningen och så länge den har en hög klassning är det bara att köra på det oavsett märke.

Klassningen är bara en lägsta ribba, en olja kan vara 10ggr bättre än klassningen. Men visst, är det inte allt för extrem maskin du har stämmer väl det du säger.

Jimm
3 juni 2008 · 1 661 Inlägg

Såg att de sålde Castrol Magnatec 4l för 399:- på Ad center.

cleo355
3 juni 2008 · 244 Inlägg

Mr_Gear skrev:

Karlzzon skrev:

mickey skrev:
Hörde att biltema kör med samma shit som dom kränger på shell.. Men en turbobil som din borde ju iallafall få delsytet, kostar inte så farligt, kör på nått känt märke bara! (Blanda inte dom olika kvalitéerna dock)

Att biltemas oljor är av samma kvalitet som dom ledande märkena har är en av dom största skrönorna som snurrar runt bland "mindre insatta" personer. Jag har skrivit om detta här förut samt refererat till tester som gjorts och skillnaden är ENORM! Har man en bil som man anser är värd mer en en dagslön så anser jag att det är rena idiotin att hälla i en Biltema olja i den...

En bra olja är den billigaste försäkringen emot ett haveri...

Jag vet bara att biltemas helsyntet 5w50 olja har högsta klassningen (Acea A3/SM) och det är inte alla "fina" oljor som ens har den höga klassningen... så den skulle jag våga använda. Enligt alla erfarna bilmekaniker jag talat med(ett par olika) så skall man gå på klassningen och så länge den har en hög klassning är det bara att köra på det oavsett märke.

Fel den har klassning API SL/CF, ACEA A3/B3

Men skall man vara helt korrekt så står det bara att den MÖTER inte att den HAR blivit klassad.. En jävla skillnad..

silverbird
3 juni 2008 · 666 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=31484

läs den tråden om du orkar, mycket text men mycket bra att veta med

7//Silver

TurbOla Reservdansk
3 juni 2008 · 6 271 Inlägg

Ellertz skrev:

TurbOla skrev:
Volvo 850 T5/R ska ha helsyntet enligt manualen.

En del häller på mineralolja när det börjar ticka i lyftarna.

Min motor rasade nu pga att bilen vart hårt körd och inte bytt olja på de närmsta seklen när jag köpte den för två månader sen...

Hädanefter blir det oljebyte två gånger om året, för min del.

två bara ? Hur mycket kör du ? ja byter min var 750 mil och kör 3500 per år så de blir några ggr för mig smile

Jag kör bara och glider lite på helgerna. smile

Till vardags tar jag jobbelastbilen, en lätt lastbilsreggad Skoda Pickup. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
19 oktober 2010 · 901 Inlägg

om man ska säga så:
vilken är bäst olja i ordning:
1)mineral olja
2)helsyntetisk olja och
3)halsyntetisk ????

jag har en chippad bil som använder på sommaren
en icke chippad-fast med turbo- som använder  året runt
o en utan turbo som används året runt

Vad rekommenterar ni att använda?
går det  bra med biltemas oljor eller ej?
tack!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang