Tick i en B230FB, spikningar?

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
2 juni 2008 · 946 Inlägg

Har funderat ett tag nu på vart ticket i motorn på 940:in kommer från... Tickar när man ger gas och motorn får motstånd. I nedförslut (motorbromsning) och på tomgång hörs inget. Den går som den ska i övrigt, dricker inte för mycket och har OK avgasvärden enl SBP. En jag pratade med idag sa att det ev kunde vara så att motorn spikar, men är inte det vanligast på turbobilar? Det är dessutom inte varvrelaterat i mitt fall, det tickar efter varvet. Låga varv - långsamma tick, högre varv - snabare tick. Spikningar ger väl om jag inte har fel en jävla massa värme, eftersom detta tickadet har hållt på i nåt år borde ju inte motorn hållt om det vore spikningar - eller?

Kan tänka mig att det är ventilerna som spökar, men är inte säker? Vad ska man göra tycker ni? Riva toppen och renovera ventilerna eller börja nysta i annan ände? Nån med förslag och/eller tips?

MVH
David

Senast redigerat av Dave_C70 (4 juni 2008)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Jonsa_
2 juni 2008 · 118 Inlägg

Testat att justera ventilspelet ? kan ju "knacka" lite

Lindberg88
2 juni 2008 · 1 418 Inlägg

grenrörs läckage?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
2 juni 2008 · 946 Inlägg

LeNNy_ skrev:
Testat att justera ventilspelet ? kan ju "knacka" lite

Nope! Inte gjort ännu, tänkte bara höra här vad som är troligast fel, så jag vet vart jag skall söka. Börja med det enklaste först och sedan "trappa upp" om inte det funkar. smile

Men jag skall kolla in spelet, tack för hjälpen så länge. smile
MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
2 juni 2008 · 946 Inlägg

Lindberg88 skrev:
grenrörs läckage?

Ja, jag tror att jag har ett läckage där, men får man det där ticket av det? Trodde inte det kunde ha med läckaget att göra...

Tack för ditt tips också, skall kolla upp det. smile

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Mack Forum- och sitemoderator
2 juni 2008 · 26 192 Inlägg

Dave_C70 skrev:

Lindberg88 skrev:
grenrörs läckage?

Ja, jag tror att jag har ett läckage där, men får man det där ticket av det? Trodde inte det kunde ha med läckaget att göra...

Tack för ditt tips också, skall kolla upp det. smile

MVH

Har ett jäkla tickande själv på min turbo och förmodligen är det grenrörsläckage jag har.
Värt att kolla upp..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
2 juni 2008 · 946 Inlägg

AirOne skrev:

Dave_C70 skrev:

Lindberg88 skrev:
grenrörs läckage?

Ja, jag tror att jag har ett läckage där, men får man det där ticket av det? Trodde inte det kunde ha med läckaget att göra...

Tack för ditt tips också, skall kolla upp det. smile

MVH

Har ett jäkla tickande själv på min turbo och förmodligen är det grenrörsläckage jag har.
Värt att kolla upp..

Absolut värt det. Men känns som om man måste vara ganska snabb i sin undersökning av läckage där. Kallstart är vad som gäller, sen har man inte många min på sig innan man grillar handen på där... smile MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
760turbo
2 juni 2008 · 220 Inlägg

om det spikar lite så kan man ju höra att det typ knastar eller hur man nu ska utrycka det smile

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
3 juni 2008 · 946 Inlägg

760turbo skrev:
om det spikar lite så kan man ju höra att det typ knastar eller hur man nu ska utrycka det smile

Ja, men då är det nog inte spikningar i mitt fall. Dessa tick har ett "fint" ljud eller vad man skall kalla det. Tänk dig att du sätter en kartongbit intill ekrarna på ett cykelhjul och snurrar på hjulet. Då får man liknande ljud i olika hastigheter. Jaja, ska kolla grenröret och sedan ventilspelet. smile

Tack!
MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
turbotompa fritidsprofessor
3 juni 2008 · 1 197 Inlägg

Men FK är turbomotorn.. du menar säkert FB..

Jag skulle tippa på trasig grenrörspackning eller spricka i grenröret.. Då får man ett tickande/tjippande ljud vid belastning..

mvh// tompa

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
4 juni 2008 · 946 Inlägg

turbotompa skrev:
Men FK är turbomotorn.. du menar säkert FB..

Jag skulle tippa på trasig grenrörspackning eller spricka i grenröret.. Då får man ett tickande/tjippande ljud vid belastning..

mvh// tompa

Hej! Ja, givetvis är det en FB, ibland blir det fel i hjärnkontoret när man skriver. smile Ja, jag börjar tro att det är grenröret också. Kikade lite på det igår, såg inte kul ut att demontera den skiten. Bultarna såg NÅGOT fastrostade och jävliga ut! Brukar man få bort bultarna utan problem?

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
stoffe1
4 juni 2008 · 3 Inlägg

Jag har bytt grenrörspackningar på en på en 940 fast med turbomotor istället... jag tyckte dom lossnade ganska lätt fast dom va rostiga som fan big_smile men dom sitter ju olika på olika bilar..

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
8 juni 2008 · 946 Inlägg

stoffe1 skrev:
Jag har bytt grenrörspackningar på en på en 940 fast med turbomotor istället... jag tyckte dom lossnade ganska lätt fast dom va rostiga som fan big_smile men dom sitter ju olika på olika bilar..

Japp! Bara att hoppas att mina bultar är lika lättskruvade då. smile MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang