Bilen stulen - Bilen hittad - Fälgarna borta - FÄLGARNA HITTADE!

VLN denkz
7 juni 2008 · 323 Inlägg

Jaha, då hittade jag alltså mina stulna fälgar idag. Dem satt på en Golf 99a som stod parkerad i sundbyberg i stockholm. Vi ringde polisen medans vi stod vid bilen. Det tråkiga var att jag trodde inte man skulle ringa 112 vid ett sånt tillfälle så jag ringde 114 14.

Han kom till bilen när jag stod med polisen i telefonen. Jag sa att det är mina fälgar som sitter på hans bil.
Det är inga vanliga fälgar och dem är kantstötta precis så som mina. Alltså är det mina fälgar.
Jag sa till polisen i telefonen att han kom till bilen och skulle åka iväg. Vi hade parkerat in bilen dock, så han kunde inte åka.

jag blev kopplad till kommunikationscentralen hos polisen. Det tog ju sin lilla tid och jag var tvungen att låta killen åka. Vi hade namnet på killen men ingen adress, gick inte att få på eniro heller. Som tur var har vi en polare som jobbar som bilhandlare och fick adressen på så sätt.

Vi åkte till adressen och såg bilen åka där, men han hade hunnit byta fälgar.

Jag måste ju erkänna att dem passade ju bättre på golfen än på min TT!

Vad ska man hitta på ? Eller ska man bara skita i det? Jag hajjar att det inte är han som har snott dem för han såg inte alltför smart ut och en TT är inte det lättaste att sno misstänker jag.

Det är bara j*vligt surt att se fälgarna som man stått och putsat på som en liten dåre sitta på nån annans skrothög. Kan även tilläggas att min bil snoddes i torsdags. Och fälgarna sågs på golfen idag (lördag).

Vad skulle ni göra?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/51784/367666_8vgtdq.jpg
Mina fälgar på nån annans bil

Senast redigerat av VLN (8 juni 2008)

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
TooS Hjultomte
7 juni 2008 · 1 500 Inlägg

Jag hade fan inte gett mig. Det som är ditt är ditt. bara sätt dit han!!!

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
hanning81 Greve
7 juni 2008 · 135 Inlägg

Ring 112 o säg att du skjutit killen. Då kommer dom fort! Sen kanske du får lite skit för det. Men helt klart för djävligt att du inte kan få tibax dina grejer när du väl hittar dem! Lycka till!

Losgard
7 juni 2008 · 1 688 Inlägg

Haha, så jävla sjukt. yikes
Vilken reaktion du har, ringde snuten och saker. Andra hade nog reagerat med händerna. roll
Du har ju hans adress, bara att pressa han att ge tillbaka dina fälgar, annars så får han mega-problem. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Ulf_W bilder.ulfw.se
7 juni 2008 · 1 103 Inlägg

Varför i h-e släppte du iväg honom? Han skulle ju ha fått plocka av hjulen på plats om han ville komma därifrån hel...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
VLN denkz
8 juni 2008 · 323 Inlägg

ewrs skrev:
Det klockrena hade ju varit att ta fram domkraften och plocka av fälgarna på plats och låta bilen vila på skivorna. Sedan lämna en lapp med texten "Du får inte låna fälgarna längre.".

Det är enligt mig synd att man inte får hänga ut personer som gör sånt här, längre. Läste i en av pappas gamla tidningar från 50-talet, där fulla namnen, ort och arbetsplatser hängdes ut utan problem.

Och det där angående veckan. Kanske inte är så smart att nämna när du tänker spana in igen, med tanke på att garaget är ganska välbesökt och det finns nog folk som spanar in forumet här. tongue

Det roliga är ju att han använder mina låsbultar. Jag hade ju låsnyckeln i bilen vilket är ett måste om man får punka eller så. Men jag kan lova att vi har suttit hela kvällen och funderat ut vad vi ska göra.

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
VLN denkz
8 juni 2008 · 323 Inlägg

Ulf_W skrev:
Varför i h-e släppte du iväg honom? Han skulle ju ha fått plocka av hjulen på plats om han ville komma därifrån hel...

Jag vet inte vart du bor, men jag bor i sthlm, och killen som hade fälgarna på bilen skulle mycket väl kunnat ha en kniv eller pistol på sig. Jag sätter min egen hälsa framför 4 st fälgar. Jag har heller ingen rätt att hålla kvar killen på plats.

Jag vet ju dock vart han bor och har bildbevis på att mina fälgar suttit på hans bil. smile

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
TRYIT Teddan
8 juni 2008 · 2 495 Inlägg

og900turbo skrev:
ring hans pappa eller mamma wink skulle nog inte va kul för han när föräldrarna får veta vilken tjuv till son dom har big_smile eller så är dom lika dana tongue men är ju alltid en chans man kan ta !! men du ska aldrig säga att han har snott dem förutom till polisen för det kan man åka dit på !!

Men herregud hur gammal är du ?
Ring föräldrarna så ordnar det sig, va fan vilket jävla skitsnack.

fan det kanske är det nya nu , om jag sparkar någon så kan han ringa till min mamma och säga
-huhuhu din son sparkade mig jag får inte jobba längre kan du inte säga till han att jag vill ha mitt jobb igen cool

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
jocke_gronberg
8 juni 2008 · 4 586 Inlägg

VLN skrev:
Jaha, då hittade jag alltså mina stulna fälgar idag. Dem satt på en Golf 99a som stod parkerad i sundbyberg i stockholm. Vi ringde polisen medans vi stod vid bilen. Det tråkiga var att jag trodde inte man skulle ringa 112 vid ett sånt tillfälle så jag ringde 114 14.

Han kom till bilen när jag stod med polisen i telefonen. Jag sa att det är mina fälgar som sitter på hans bil.
Det är inga vanliga fälgar och dem är kantstötta precis så som mina. Alltså är det mina fälgar.
Jag sa till polisen i telefonen att han kom till bilen och skulle åka iväg. Vi hade parkerat in bilen dock, så han kunde inte åka.

jag blev kopplad till kommunikationscentralen hos polisen. Det tog ju sin lilla tid och jag var tvungen att låta killen åka. Vi hade namnet på killen men ingen adress, gick inte att få på eniro heller. Som tur var har vi en polare som jobbar som bilhandlare och fick adressen på så sätt.

Vi åkte till adressen och såg bilen åka där, men han hade hunnit byta fälgar.

Jag måste ju erkänna att dem passade ju bättre på golfen än på min TT!

Vad ska man hitta på ? Eller ska man bara skita i det? Jag hajjar att det inte är han som har snott dem för han såg inte alltför smart ut och en TT är inte det lättaste att sno misstänker jag.

Det är bara j*vligt surt att se fälgarna som man stått och putsat på som en liten dåre sitta på nån annans skrothög. Kan även tilläggas att min bil snoddes i torsdags. Och fälgarna sågs på golfen idag (lördag).

Vad skulle ni göra?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/51784/367666_8vgtdq.jpg
Mina fälgar på nån annans bil

ifall du har kvitton på däck samt fälgar så borde det gå att anmäla han då han har något som inte är hans och säkert inte någon skrivit kvitto på köpet av fälgarna. Det finns ju även en anmälan på att din bil är stulen så fixa fram ett kort när fälgarna sitter på din bil och gå till polisen

alexus65
8 juni 2008 · 152 Inlägg

När man läser historien tror man först att det är ett skämt. Kontakta killen igen och fråga han var f*n han har fått fälgarna ifrån?

Insane Base
Mazda 323 (1989)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
8 juni 2008 · 946 Inlägg

Ulf_W skrev:
Varför i h-e släppte du iväg honom? Han skulle ju ha fått plocka av hjulen på plats om han ville komma därifrån hel...

Olaga kvarhållande, vid ett envarsgrip är enda gången du får kvarhålla någon på plats och överlämna till polis snarast möjligt. Man kan inte starta en egen utredning och dömma personen på plats, det är rättväsendets jobb att sköta. Du gjorde helt rätt som släppte iväg honom.

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
AudiFors
8 juni 2008 · 906 Inlägg

Men för f*n, vad folk inte har någon stake i sig idag, vet man vem som har dem och är 100% på att det är ens egna så tar man la tillbaka dem?

=)
Goffen Administratör
8 juni 2008 · 2 974 Inlägg

Jag tyckte det lät som en jättebra ide att ringa föräldrarna särskillt om det är en nysvensk. Dom/vi har en mycket tajtare relation till föräldrarna och den äldre generationen ser mycket hårdare på sånt. Hade jag varit 110% säker på att det va mina fälgar hade jag inte låtit han åka heller. Jag hade ringt alla polare jag haft och stått o väntat på polisen......

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
8 juni 2008 · 946 Inlägg

740Fors skrev:
Men för f*n, vad folk inte har någon stake i sig idag, vet man vem som har dem och är 100% på att det är ens egna så tar man la tillbaka dem?

Japp, så kan man ju tycka. Men lagen säger att du själv aldrig får ta tillbaka misstänkt stöldgods sjävl, gäller tom om du hittar din stulna cykel dumpad nånstans. Polis måste alltid kontaktas och ofta ger de tillstånd att ta tillbaka grejer, gäller främst cyklar osv. Fälgar t ex sitter ju på annans egendom, tar du tillbaka dem själv kommer du åka dit så det skramlar om det. Det skulle aldrig hålla i rätten med "jag var 100 % säker på att det var mina fälgar". Är han som stal fälgarna i detta ex då värd att få nöjet att se dig dömd också? NEJ, inte nånstans! Därför skulle, iaf jag, aldrig "ta saken i egna händer".

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Ulf_W bilder.ulfw.se
8 juni 2008 · 1 103 Inlägg

Dave_C70 skrev:
Japp, så kan man ju tycka. Men lagen säger att du själv aldrig får ta tillbaka misstänkt stöldgods sjävl, gäller tom om du hittar din stulna cykel dumpad nånstans. Polis måste alltid kontaktas och ofta ger de tillstånd att ta tillbaka grejer, gäller främst cyklar osv. Fälgar t ex sitter ju på annans egendom, tar du tillbaka dem själv kommer du åka dit så det skramlar om det. Det skulle aldrig hålla i rätten med "jag var 100 % säker på att det var mina fälgar". Är han som stal fälgarna i detta ex då värd att få nöjet att se dig dömd också? NEJ, inte nånstans! Därför skulle, iaf jag, aldrig "ta saken i egna händer".

MVH

Precis detta är anledningen till att vissa anser att dom kan sno vad som helst. Dom vet att det ändå inte får några som helst följder, det är fritt fram att plocka vad man vill ha.
I värsta fall om dom mot förmodan skulle åka fast tar polisen stöldgodset ifrån dom, men det är ju bara att gå ut plocka nytt efter förhöret.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"
AudiFors
8 juni 2008 · 906 Inlägg

Dave_C70 skrev:

740Fors skrev:
Men för f*n, vad folk inte har någon stake i sig idag, vet man vem som har dem och är 100% på att det är ens egna så tar man la tillbaka dem?

Japp, så kan man ju tycka. Men lagen säger att du själv aldrig får ta tillbaka misstänkt stöldgods sjävl, gäller tom om du hittar din stulna cykel dumpad nånstans. Polis måste alltid kontaktas och ofta ger de tillstånd att ta tillbaka grejer, gäller främst cyklar osv. Fälgar t ex sitter ju på annans egendom, tar du tillbaka dem själv kommer du åka dit så det skramlar om det. Det skulle aldrig hålla i rätten med "jag var 100 % säker på att det var mina fälgar". Är han som stal fälgarna i detta ex då värd att få nöjet att se dig dömd också? NEJ, inte nånstans! Därför skulle, iaf jag, aldrig "ta saken i egna händer".

MVH

Vilken värld lever du i? Verkar som du tror att offren alltid åker dit på hämnd medans de riktiga kriminella alltid kommer undan... Tyvärr lille vän det funkar inte såsmile Sen hur lagar och annat är uppbyggt är en annan sak, om man får något bestulet så tar man tillbaka det även om lagen säger annat(uppmanar inte till brott).
Förstår som sagt ändå inte varför folk inte har staken i sig, ska man låta folk komma undan för att lagen skyddar dem? Inte en chans i världen!

=)
kalleankan
8 juni 2008 · 101 Inlägg

jag bara undrar vad han sa när du sa att det var dina fälgar? hade ni nån konversation alls? ja du har ju bildbevis, vad säger polisen, vad ska dem göra?

roxe Jesus didn´† Tap
8 juni 2008 · 1 146 Inlägg

Du skulle bara låtit din bil stå kvar så han var inparkerad. Vad ska han göra?

Hade det hänt mig skulle han inte kunna sno någonting igen. Inte det smartaste direkt men han hade fan lärt sig och jag skulle aldrig kunna hålla ilskan inne av att träffa en person som hade gjort så mot mig.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
EckeHolmgren T5 & R Fantast
8 juni 2008 · 1 279 Inlägg

hoppas det löser sig big_smile

Erik H
AUDI_NÖRD
8 juni 2008 · 207 Inlägg

kalleankan skrev:
jag bara undrar vad han sa när du sa att det var dina fälgar? hade ni nån konversation alls? ja du har ju bildbevis, vad säger polisen, vad ska dem göra?

jag vill också veta vad han/du sa smile hoppas du får tillbaka dina fälgar

QUATTRO = De ä bar å åk
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang