855 t5 -96a startar inte efter att ja drog kabeln till slutsteget!!

Fr3ddan
8 juni 2008 · 204 Inlägg

tja

nu är det så att ja har kopplat in ett slutsteg och en baslåda.
ja drog +kabelnfrånbateriet upp till torpedväggen och över till andra sidan sen så drog ja den igenom gummi grejen sen bara bak till kofferten. så där borde det ju inte hänt nååt. ja lossade tändkabeln när ja drog under kabeln, men den sitter där den ska nu.

sen kopplade ja in allt och lyfte +polen för att dra dit lite kopparpasta och satte tillbaka den och slutstegskabeln. när ja kom in i bilen så fick ja ange radiokoden igen, nu funkade ljudet perfekt.
sen gick ja in o käkade(ca 1h) när ja kommer ut igen för att köra in bilen i garaget så startar den inte=(
vad kan ha hänt??
den funkade alldeles utmärkt innan installationen.

nu är man lite skärrad sad mad för på onsta ska man ju iväg...
vad kan ha hänt????
mvh fr3ddan

Senast redigerat av Fr3ddan (8 juni 2008)

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
8 juni 2008 · 5 042 Inlägg

Motorn går runt asså när du vrider nyckeln eller är den stendöd ?
skulle titta till tändkabeln du lossa.

C H E V R O L E T <3
Fr3ddan
8 juni 2008 · 204 Inlägg

jo den går runt  och inge missljud eller något.
ska gå ut o pröva med en annan kabel nu!

TurbOla Reservdansk
8 juni 2008 · 6 271 Inlägg

Dragit remotekabel till stereon?

Annars kanske det är som så att steget inte stängts av...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Fr3ddan
8 juni 2008 · 204 Inlägg

har varit och mätt på kabeln nu, fick 2.5kohm, är det inte mycket för en kabel på 30 cm?

jag har en tändspole från en 850 se, är det samma på turbon? så kunde ja pröva att byta.

men ja fattar inte att det kan ha blivit så för ja har inte rör något "elektriskt" förutom vid +polen och lågnivåkablarna vid stereon.




turbo ola:det är en orginalstereo som ja har så ja har köpt en edapter så¨att man får 2 låggnivåutgångar och en remote, där kopplade ja in remoten från förstärkaren och det funkade finfint.
men nu är adaptern ur kopplad  likaså +kabeln till steget.
så steget är inte inkopplat nu.

Senast redigerat av Fr3ddan (8 juni 2008)

Fr3drik87
8 juni 2008 · 29 Inlägg

du råka möjligtvis inte dra ur nån annan kabel under instrument brädan när du drog igenom strömkabeln?

Fr3ddan
8 juni 2008 · 204 Inlägg

Fr3drik87 skrev:
du råka möjligtvis inte dra ur nån annan kabel under instrument brädan när du drog igenom strömkabeln?

ja drog ju kabeln på andra sidan,genom passagerar sidans genomförning till motorrummet.

Intoxicated
8 juni 2008 · 100 Inlägg

Fr3ddan skrev:

Fr3drik87 skrev:
du råka möjligtvis inte dra ur nån annan kabel under instrument brädan när du drog igenom strömkabeln?

ja drog ju kabeln på andra sidan,genom passagerar sidans genomförning till motorrummet.

Sitter inte en av styrboxarna där?

Fr3ddan
8 juni 2008 · 204 Inlägg

http://www.geting.se/image.php/107385-motor-kabeldragning.JPG

Intoxicated:jo den sitter där men den har ja inte rört!

Senast redigerat av Fr3ddan (8 juni 2008)

Intoxicated
8 juni 2008 · 100 Inlägg

Fr3ddan skrev:
http://www.geting.se/image.php/107385-motor-kabeldragning.JPG

Intoxicated:jo den sitter där men den har ja inte rört!

Ahh ok, dock syftade jag mer på insidan men iaf... borde inte va nå jätte känsliga kablar där eller?

Fr3ddan
8 juni 2008 · 204 Inlägg

Intoxicated skrev:

Fr3ddan skrev:
http://www.geting.se/image.php/107385-motor-kabeldragning.JPG

Intoxicated:jo den sitter där men den har ja inte rört!

Ahh ok, dock syftade jag mer på insidan men iaf... borde inte va nå jätte känsliga kablar där eller?

kablarna  från boxen går i en egen "kanal" som är skumgummivadderad så den har ja inte rört.
och dom ända sladdarna ja såg där inne va typ dom till fläkten.

Expoze
8 juni 2008 · 2 024 Inlägg

Det sitter inte nån form av startspärr på den som måste avaktiveras efter att batteriet varit frånkopplat?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Fr3ddan
8 juni 2008 · 204 Inlägg

Expoze skrev:
Det sitter inte nån form av startspärr på den som måste avaktiveras efter att batteriet varit frånkopplat?

hej, jo funderade på det också men den har alltid startat när jag har tex bytt batteri eller så.
men startspärren kanske stängs av när man har låst-och-låst upp med centrallåset, altså dosan.
ska ut och pröva det nu!!





va ute och provade nyss men det var ingen skilnad! men ja tänkte på det att när ja precis hade anslutit kabeln till batteriet så lös det en orange lampa i färd-datorns display typ, och det slocknade när jag vred om tändningen.

Senast redigerat av Fr3ddan (8 juni 2008)

Fr3ddan
9 juni 2008 · 204 Inlägg

tja, har ni några mer ideér vad det kan va för fel


va inne på volvo nyss, och dom sa att det måste vara nån säkring som har gått eller att databoxen e paj=(
men ja fattar inte hu den kan gå sönder!?!? ja provspelade en stund och hade då på laddaren. men inte fan ska skiten paja utav det? isåfall är det ju rusta.

ja har iaf bokat en felsökning på volvo-verkstan. vad kan det kosta??

/mvh fidde

Senast redigerat av Fr3ddan (9 juni 2008)

azid Det som inte dödar gör ont
9 juni 2008 · 2 668 Inlägg

du kanske har förstört batteriet prova med ett annat och se om det funkar

2slow
Gulmun * Klåpare
9 juni 2008 · 1 718 Inlägg

Kanske lite långsökt men..
Är det inte så att originalstereon är sammankopplad med startspärren på något sätt? Jag har hört att en del bilmodeller är lite tvära med extragrejer på stereon då systemet tror att någon försöker "hacka" bilen.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Fr3ddan
9 juni 2008 · 204 Inlägg

Gulmun skrev:
Kanske lite långsökt men..
Är det inte så att originalstereon är sammankopplad med startspärren på något sätt? Jag har hört att en del bilmodeller är lite tvära med extragrejer på stereon då systemet tror att någon försöker "hacka" bilen.

ja vet inte riktigt, men kabeln är borta nu iaf,
ska in till stan nu och köpa en ny tändkabel till den.





azid: det kan inte ha gått sönder för att startmotorn går ju runt som den ska.

Fr3ddan
9 juni 2008 · 204 Inlägg

nu har man bytt kamaxelgivare men inte kommer det nån gnista för det.. kan det vara databoxen som spökar? det är det enda som ja skulle kunna tänka mig.
men har iaf bestält en tid på volvos verkstad i morgon, då ska dom felsöka med datorn.
får se om dom hittar någe. vad kan det kosta??
/mvh fr3ddan

Brådhis * Voff voff *
9 juni 2008 · 10 317 Inlägg

Kollat alla säkringar?
Kollat så du inte förstörde antingen tändkabeln eller matningen till spolen när du lossade den?
Kollat så du får fram soppa?
Kollat om det går att dra igång bilen?
Kollat att du verkligen har ordentligt med ström i batteriet?
Provat att nöta länge på starten (dessa bilar har ju en tendens att sura ner sig ibland)?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Fr3ddan
9 juni 2008 · 204 Inlägg

Brådhis skrev:
Kollat alla säkringar?
Kollat så du inte förstörde antingen tändkabeln eller matningen till spolen när du lossade den?
Kollat så du får fram soppa?
Kollat om det går att dra igång bilen?
Kollat att du verkligen har ordentligt med ström i batteriet?
Provat att nöta länge på starten (dessa bilar har ju en tendens att sura ner sig ibland)?

//Brådhis

hej

ja har köpt en ny kabel på volvo och på den blåa och den röda har ja 12v till jord i tändning
det blir ingen gnista, kan spolen vara sönder?
ja bytte också kamaxelgivaren till en som ja köpte på jönköpingsbildemontering.

soppa kommer det när ja trycker på luftningsuttaget på i högra änden av fuelrailen.
men stiften blir inte blöta konstigt nog! trots ja kört länge med startmotorn

vi prövade att dra igång den ner för en 300m lång backe, när vi drog igång den så hadde ja nyckeln i läge 2
och när ja släppte upp kopplingen me 2an i så släktes alla lampor som om motorn var igång, trippmätaren och hastighetsmätaren rörde sig som vanligt. vattentemp och bränsle också.


batteriet laddade ja över natten och den lös grönt, men startmotorn går runt bra så stöm måste det vara.

ja har kört ganska länge typ 30-40sec.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang