855 t5 -96a startar inte efter att ja drog kabeln till slutsteget!!

Expoze
9 juni 2008 · 2 024 Inlägg

Om du varken får gnista eller bensin in i motorn, så är detta ett solklart tecken på att databoxen inte jobbar. Det är ju den som ger impulser både till tändspolen och till spridarna.
Innan du lämnar in bilen, dubbelkolla alla säkringar, inte ovanligt att det sitter en extra säkringsbox i motorrummet med säkringar till bla databoxen, nu är jag ingen Volvo expert så jag vet inte exakt hur det är på dom men det är vanligt på de flesta bilmodeller. Om du har lossat på alla kablar på batteriskon, kolla oxå en extra gång så du fått dit alla igen, kan ju vara så jäkligt att en kabel har trillat åt sidan och glömts bort, det är nämligen heller inte ovanligt att databoxarna har separat matningskabel från batteriet.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
turbodannis
9 juni 2008 · 86 Inlägg

Hände också mig när jag tog den plusen från batteriet, efter det gick den inte i gång, prövade massa gånger, men sen larmade jag på & av några gånger, efter det så hoppade den igång, så nu efter allt så har jag start spärr, har aldrig vart så förut, men nu efter varje gång som jag har stängt av bilen så måste jag larma sen larma på sen hoppar den igång =/
Och det är orginal larm..!!!!!

Så pröva med det om du nu inte har gjort det.

Gizmojohan
9 juni 2008 · 3 295 Inlägg

kolla upp vevaxelgivaren ifall det nu sitter en sån, ett tips bara.?

Fr3ddan
10 juni 2008 · 204 Inlägg

Expoze skrev:
Om du varken får gnista eller bensin in i motorn, så är detta ett solklart tecken på att databoxen inte jobbar. Det är ju den som ger impulser både till tändspolen och till spridarna.
Innan du lämnar in bilen, dubbelkolla alla säkringar, inte ovanligt att det sitter en extra säkringsbox i motorrummet med säkringar till bla databoxen, nu är jag ingen Volvo expert så jag vet inte exakt hur det är på dom men det är vanligt på de flesta bilmodeller. Om du har lossat på alla kablar på batteriskon, kolla oxå en extra gång så du fått dit alla igen, kan ju vara så jäkligt att en kabel har trillat åt sidan och glömts bort, det är nämligen heller inte ovanligt att databoxarna har separat matningskabel från batteriet.

jo säkringarna är kollade med mutimeter
kablar och anslutningar ser bra ut ingen korrosion alls
det finns bara en "central" vad jag vet(vid framrutan över pedalerna).
och till säkringarna är det beskrivning till allt utom just styrboen så den måste ha separat matning.
det kan vara ett relä ovanför kylaren som det kan bero på, om det är brott eller korrosion i kablarna så kan det vara därför den inte går igång.ska kolla det dirrekt när ja vaknar imorgon.


turbodannis: ja har prövat att låsa och låsa upp ett flertal gånger men utan effekt, kan startspärren hänga sig tror du? isåfall kanske den har gjort det.


Slave_joe: ja bytte kamaxelgivaren idag men det blev ingen skillnad, imorgon ska ja prova att byta vevaxelgivaren innan ja bogserar iväg bilen


så ska bilen inn till volvo och den ska då felsökas med hjälp av deras dator, hoppas det ska lösa sig nu!!!!

men tack alla för hjälp så här långt smile
mvh fr3ddan

Portal Filkörning?
10 juni 2008 · 852 Inlägg

det är inte helt ovanligt att det sitter fler säkringar i motorrummet på bilar. kan inte 850in alls men på vår gammla mazda/sabben(har jag för mig) sitter det en box i motorrummet

Fr3ddan
11 juni 2008 · 204 Inlägg

va o hämtade volvon hos volvon  vid 12 idag

databoxen var delvis paj en krest i den som gav impulser till tändningsmodulen!
så vi diskuterade det en stund och kom fram till att det enda som gick o göra var att byta boxen...
så det bar av till pappas jobbarkompis så köpte vi hans "reserv box" för 2000:-
och nu bilen hur bra som helst!! han som felsökte bilen var 120,0202% att det var laddaren som var boven, han mena på att ja laddade medan ja spelade och då peakade batteriet neråt och laddaren försökte ge mer kräm men då blev det "dålig" ström som i sin tur slog ut tänddelen av boxen..annars så va bilen i toppskick=)

så nu har man köpt en c-tec Multi XS 7000, har inte prövat den än men det ser ut o vara bra grejer helt enkelt!

Vill bara varna er så ni inte laddar med skitladdare från micro,biltema,jula. visst det går att göra det men när man väl står där med bilen paj så ångrar man sig kan ja lova/mvh fr3ddan

__r0b1n
11 juni 2008 · 726 Inlägg

prova ta bort minus polen i cirka 1 timma eller något så att det nollställer hela systemet, sen prova vrida på nyckeln igen

Fr3ddan
12 juni 2008 · 204 Inlägg

__r0b1n skrev:
prova ta bort minus polen i cirka 1 timma eller något så att det nollställer hela systemet, sen prova vrida på nyckeln igen

det har redan löst sig så att säga om du läser mitt inlägg ovan roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang