Ac, den gamla vätskan

bobi85
10 juni 2008 · 177 Inlägg

Nån som vet nån som har den där olagliga gasen kvar?  R12. Finns de nån i gävleborgs län?

bobi85
20 juni 2008 · 177 Inlägg

Ingen som vet?

Timol
20 juni 2008 · 358 Inlägg

Det är ingen som fyller på med r12 längre, du måste konvertera om till r134a

Drönirettab
20 juni 2008 · 21 761 Inlägg

R12 (freon?) är väl totalförbjuden vad jag vet. På min 240 med AC så konverterades systemet om till R134a för 12 år sedan, redan då fick jag reda på att gasen skulle förbjudas.

Dahlhjelm
20 juni 2008 · 234 Inlägg

R12 förbjöds 94 och har inte fått säljas sedan dess.

Så det är en ombyggnation till r134a som du behöver göra.

/Eric.

bobi85
20 juni 2008 · 177 Inlägg

SÅ de är hela kittet som gäller å byta allt. Vissa säger att de räcker å byta gas plus nipplar så man kan fylla på den nya.

xxargz
1 juli 2008 · 7 Inlägg

Om du inte är extremt rädd  om AC utan kan ta risken för ev. haveri utan att det gör så mycket.

se då  http://fam-bjork.se/citroen/AC/

Läs också ang. bedömmningen av brandriskerna där och bilda dig en egen uppfattning, men kortfattat så är riskerna extremt överdrivna och man har stor vagnpark i bl. a Australien som använder HC liksom väldigt många gröna topup-satser i USA gör det utan att folk vet om det där.

Man skall också ha klart för sig att även 'icke brandfarlig' freon som R12, R22 och även R134a' inte alltid beter sig civilicerat - läs http://www.alder.co.za/blowup.htm där det small oväntat i en anläggning som inte hade en gnutta butan/propan men iställer fylld 'ofarlig' R22 - nästan ingen av de 'icke brandfarliga' köldmedel är ofarlig när den komprimeras ihop tilsamman med luft och olja...  länken pekar på iofs en väldigt sällsynt händelse.


Som vanligt om man skall rota med detta själv så måste man läsa på ordentligt - köp tex. haynes 'bilens luftkonditioneringssystem'. och som vanligt är stora uppgiften att just hitta läckan och fixa den då en AC inte blir tom utan anledning om man inte vet med sig att 'nedgången' har pågått under lång tid i flera år.

Som tillägg till fam.björk länken ovan så har jag med hjälp av NIST (ett beräkningsprogram för köldmedier) att lämplig gasolblandning att starta med är 2 viktdelar biltema 17-602 och en viktdel husvagnspropan - det är ganska noga att få rätt proportioner på de olika gasbladningarna i gasolen - annar blir det en besvikelse med dålig kylverkan eller frysning.  Det går altså _inte_ att köpa en campinggasolburk och tippa in i sin AC och tro sedan att det fungera - det fins _ingen_ campingasolbladning på burk i sverige som har tillräckligt mycket propan för det - och biltema 17-602 är ändå den burken som har mest propan i sig av alla campingasolburkar jag har testat hitills - och förväntar mig inte hitta något 'värre' så länge det är kvar i EN417-klassade sprayburksbehållare.

Den som vill vara riktigt noga med den av kylmedelsnissarna överdrivet ansedda 'skitiga'  gasolen kan alltid låta gasolen gå igenom en torkfilter från danfoss eller liknande och sedan bubbla igenom väl vakumsugen olja och få bort en del fukt etc. vägen - men är gasolen från sverige så är den ofta av väldigt bra kvalitet  (av säkerhetsdatabladen att dömma) och i princip följer av danfoss uppställda kraven för HC-kylmedeld  inklusive fuktnivå (på gränsen iofs).


Skall man fylla R134a i en befintlig R12-AC utan att byta olja etc. så måste man också addera lite propan eller propan/butanblandning för att säkra oljetransporten - den kommersiella blandningen som gör samma sak heter R413a som just har isobutan för oljeemulgeringen - men man lär inte gå att hitta här i sverige som vill fylla det eftersom konvertering är mycket mer lönsammare än att 'bara' fylla på med kompatibel gas.

Skall man själv bonnfylla  R134a i gammal R12-anläggning  utan oljebyte så föreslår jag biltema drivgas 15-197 med 5-7 viktprocent biltema 17-602  för att garantera smörjningen med mineraloljan

Biltema 15-197 har visat sig vara väldigt ren HCF134a utanför kylindustrin med god track-reckord bland bonnfyllarna och jag har inte sett i någon forum någonstanns där man diskuterar AC-problem som har skrivit om några negativa saker,  haverier eller andra problem som anses orsakas av biltemagasen,  utan tvärt om - fins folk som har kört många år med det oavsett  vad vissa kylnissar i forumen säger om 'smutsig gas' etc.   

---

Som jag tolkar lagaran idag så är inte olagligt för privatpersoner att rota med sin egen AC och fylla på vad man önskar så länge det inte fins någon orginalfyllning gas kvar eller fylls med gas som kommer från någon certifierad kylmedelsdistrubitör. Det har med begreppet 'kylmaskin' att göra och 'kylmaskin' gäller bara när det är certifierad kylmedel i anläggningen - ingen certifierad kylmedel ---> ingen kylmaskin och då går den inte under kyldirektivet - att fylla på med bitemagas gör inte anlägningen till kylmaskin trots att den kyler - det måste vara en certifierad och akrediterad fyllning innan innan det är en kylmaskin igen.

så tolkar jag naturvårdverkets sidor just nu. 

Observera att R134a från kylmedelsdistrubitör och HCF134a från biltemadrivgasen inte är samma sak juridiskt trots att båda innehåller samma ämne. Det är inte olagligt att släppa ut HCF134a  för någon då dessa används som drivmedel i sprayburkar, inom medecin, smink och hudvård  (R134a används som kylmedel till lasern vid olika laserbehandlingar av hud både av skönhetsskäl och medicinskt) , rörfrysare för rörmokaren och förståss kylspray inom idrott och elektronikindustrin etc. medans det är olagligt att släppa ut R134a från kylmedelsdistrubitör..

Finns det gas kvar i systemet (dvs  tryck) så skall det sugas ur av en certifierad AC-verkstad om man följer lagarna (dom flesta skiter i det om det bara är tre fjärtar gas kvar i anlägningen - men det är fortfarande olagligt att släppa ut det!), många AC-verkstäder erbjuder också felsökning för runt  500:- och för dom pengarna kan vara värt och få det utpekar var problemet finns (och får en reparationsoffert) - och samband med detta låter man dom suga ut kvarvarande gas. (säg att kopplingen behöver bytas och måste lyfta ut motorn) - efter detta så angår det ingen inom kylindustrin vad du gör med AC:n i bilen - men kan senare vägra att fylla på den igen om du själv reparerar och inte AC-verkstaden. - man får ta ett beslut här - bonnfyllning i fortsättning och man gör allt själv och tar konsekvenserna av det - eller låter AC-verkstan ta det och bli 10 kkr fattigare, men med garanti (kanske, tveksamt när det gäller gamla R12-system).


till sist . skall man fylla och repa själv så skall man av miljöhänsyn helst använda gasol-fyllning och undvika R134a.

gasol är luktsatt med etylmerkaptan och luktar väldigt mycket även vid väldigt små läckor - utmärkt läcksökningsgas om man måste trycka upp sin tomma och på luft utvädrade AC med övertryck för läcksökning  - sniffa runt (underifrån och använd blomspruta med såpvatten) mängderna är små - att tanka upp 70 liter bensin där gasåterföringen inte fungerar släpper ut 140 gram bensin/gasolgas (mest butan faktiskt) rakt ut på gatan utan att någon bryr sig om brandrisken - det motsvarar en halv laddning HC-köldmedel för en mindre bil. en 700 grams laddning R134a motsvarar ca 300 gasol i anläggningen...

läckor i en bil-AC är väldigt små och tar lång tid - det kommer inte ut gas ens för att hålla igång en minimal cigaretttändarlåga i 99% av fallen etc.


[edit - fick fel länk till hus-AC som small - är förhoppningsvis rätt nu]

Senast redigerat av xxargz (1 juli 2008)

Toffe10 Lastbils Mekaniker
1 juli 2008 · 357 Inlägg

Vet ej om de kom upp i ovanstående inlägg, men de finns en ersättnings gas till R12 som inte behöver ombyggnad av systemet vet dock ej vad denna hetter men far ti en firma som sysslar med kylanlägningar så kan dom säkert kolla upp de åt dig.....

xxargz
1 juli 2008 · 7 Inlägg

kan det tänkas vara R413a eller SP34E

Dessa är i stor sätt samma sak, R134a med en skvätt propan eller isobutan för att få igång oljelösligheten (emulgeringen) och så tar man dubbla kilopriset för detta - sp34e har desutom en slurk etanol (upp till 5% enligt säkerhetsdatabladet)  iblandat avsiktligt - läser man danfoss papper så avråds detta å det bestämdaste då dom hävdar att sprit förstör torkfiltret (det är heller inte sant - spriten konkurerar 'bara' med vattnet när det gäller torkkapacitet) men i bil-AC spelar det tydligen ingen roll...

Senast redigerat av xxargz (1 juli 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang