Vad retar er i trafiken, vad kan man göra bättre ? skriv gärna.....

Muttley
13 juni 2008 ·

Malkurrag skrev:
OCH LÄR ER BLINKA. Eller har inte BMW och och nya Volvo någon blinkers? Kör gärna med dimljusen gör det eftersom har du k-kortet på prov så ryker det. Och annars är det bara 2000kr böter wink 2000kr som jag hällre hade köpt öl för big_smile

min volvo har blinkers.

och de om att man kör med dimljus och att körkortet ska ryka om man kör med de på,  snälla ring länstyrelsen och fråga. för du har inte en aning om det. kvittar om man har de på prov eller inte.

Muttley
13 juni 2008 ·

danhild skrev:
90-åriga damer/gubbar som ligger i 65-70 km/h på motorväg (110 km/h). Gör B-körkort tidsbegränsat och inför återkommande läkartester efter ~50/60 års ålder?

ändå har du vänstra körfältet som du kan köra fortare i? eller är du rädd för att komma för nära motsatt trafik på andra sidan barriären wink

Pretor
13 juni 2008 · 1 Inlägg

Malkurrag skrev:
Kör gärna med dimljusen gör det eftersom har du k-kortet på prov så ryker det. Och annars är det bara 2000kr böter wink 2000kr som jag hällre hade köpt öl för big_smile

lite fakta angående detta..

1. Det är lagligt och inga böter att köra med dimljus på dagtid. Då lagen säger att det skall vara två ljuspunkter.
2. Det är inte lagligt att köra med Dimljus och halvljus dagtid och detta get böter (800kr sist jag kollade upp detta med trafikpolisen)
3.Dimljus får ej användas ihop med halvljus under någon tid på dygnet.
4.Kvällstid gäller halv ljus och inget annat.
5.Vid helljus och natt körning finns det inget som säger att du inte får ha dimljusihop med helljus då då får ha i prinsip hur många ljuspunkter som helst framåt.

Denna information har jag fått ifrån en trafikpolis i Hallandslän.

Vad som retar mig mest i trafiken är CYKLISTER och MOPEDISTER då de absolut inte verkar kunna några trafik regler alls...

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
17 juni 2008 · 946 Inlägg

Malkurrag skrev:
Kör gärna med dimljusen gör det eftersom har du k-kortet på prov så ryker det.

Var gjorde du ditt teoriprov? Ingen risk att bli av med kortet pga dimljus. Tror att folk inte har koll på dethär med prövotid. Samma regler gäller för alla, den med prövodtid kan köra lika fort som en person utan prövotid utan att bli av med kortet. Skillnaden är när man väl blir av med kortet, då måste personen med prövotid ta om kortet och den utan prövotid får bara en tidsbestämd spärrtid och böter. Efter spärrtidens slut återfås körkortet igen.

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
17 juni 2008 · 1 874 Inlägg

1. Folk som kör fär sakta. Hellre att dom kör lite för fort istället. Det är utan tvekan det värsta
Det finns ju rätt rejält med pensionärer (eller sånna som liknar pensionärer på körsättet) i
trafiken. Sånna som ligger och kör i 35 - 40 km/h när det är 50 km/h, eller sådana som verkligen
bara MÅSTE ligga i 80 km/h på 90-väg bara för att det finns trafikkameror. Dom fotar faktiskt inte
om ni ligger i 92 km/h. De fotar ju trots allt inte ens om ni ligger i 105 km/h. Tragiskt. Våga trampa
lite på gasen, för fasen!

2. Folk som (trots det jag skrev ovan) kör för fort. Snorungar som tycker att det är ascoolt att
ligga i 140 km/h vart dom än åker. Frågan är bara... vad är meningen? Fram kommer man i alla
fall. Och har man så bråttom så kan man åka tidigare. De klagar på bensinpriserna, men så
drar bilarna mycket mer när man pressar dem så. Och sedan är det sådana som bara måste
svänga ut framför en, trots att man kan vänta i två sekunder för att köra ut bakom. Trams.

3. Folk som inte blinkar, alternativt sådana som blinkar en sekund innan de ska svänga. Är det
så svårt att sträcka ut fingret i tid för att blinka? Det är faktiskt lite lagom irriterande när man står
och ska svänga ut någonstans. Så väntar man på att kommande bilar ska köra förbi, så att man
kan svänga ut. Men inte då... då ska ju dessa svänga, men det går inte att blinka tidigare,
utan det ska man gärna göra 1 - 0,5 sekunder innan man ska svänga, eller så blinkar man inte
alls. Lite lagom drygt. Och ännu värre de som inte ens blinkar och som nästan gör att man kör
på dom i baken, bara för att dom inte orkar sträcka fingret.

4. Folk som inte fattar att man kan köra ut på vägrenen, på stora vägen, om det ligger någon
bakom som kör fortare och vill om. Minns när jag skulle till morsan för nåt tag sedan. Jag låg
runt 95 - 100 km/h hela vägen. Och lik förbannat är det nån kärring som ligger framför i 80 - 85
km/h hela vägen. Jag låg nära och visade att jag ville om. Och p.g.a konstant trafik i mötande
körfält gick det inte att köra om (utan att riskera livet, mer eller mindre). Jag blinkade med helljuset.
Om och om igen. Till sist tutade jag nog dessutom. Men inget hände. Det var tydligen för svårt
att köra ut på vägrenen. Men till slut (efter ca 4,5 mils körning bakom kärringen) fick jag en lucka
och kunde köra om. Jag kände att jag ville slänga mig på tutan lite bara för att markera, under
tiden som jag körde om. Då fick jag ett fint finger och en tunga av den 450 kilos tanten som körde.
Vilket folk det finns...

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
17 juni 2008 · 1 874 Inlägg

ewrs skrev:
Jag skulle vilja införa körprov för pensionärer. Ett körprov de tar varannat år för att se om de är tillräckligt krya för att köra bil. Vi har en hemma hos mamma och pappa som kör bil och är 93 år. Han kollar aldrig i korsningar och man kan nästan se bilar köra in åt sidan när han kommer. Värt att veta är att hans dotter har pratat i Nyhetsmorgon på TV4 och vädjat till sin far att sluta köra bil, för ca 10 år sedan.

Själv har jag varit nära att krocka med honom ett par gånger. Han var dessutom 10cm ifrån att köra på min lillasyster när hon var ute med mopeden.

Jag håller faktiskt med dig. Och ja, jag är ärlig. Vissa pensionärer kör fan värre än jag gjorde
första gången jag övningskörde. Ingen jävla koll på regler. Ingen reaktionsförmåga. Totalt
livsfarligt. Trots att dom kör assakta när dom väl kommer ut på vägen, så går det ofta lite väl
fort ut i korsningar och sådär. Någon form av kontroll borde införas, efter en viss ålder...

_Wallis_
17 juni 2008 · 4 506 Inlägg

SportCyklister. Hatar dem verkligen!

Kan du andas kan du dö.
AudiFors
17 juni 2008 · 906 Inlägg

jag hatar folk som tvärnitar på en huvudled för att släppa bilister som kommer från höger, man får hjärtklappningar varje gång:)

=)
FireTraXX DFFL
17 juni 2008 · 9 020 Inlägg

Malkurrag skrev:
Man får inte köra omotiverat långsamt så är det 70 så kör 70. Och Läs skyltarna är det 30 mellan 7-18 så är det BARA mellan den tiden. Och dom som ska flytta in i bagage luckan kan jag bara säga att ligger ni där en längre tid och jag vill ha en ny lack så tänker jag tvärbromsa kan jag låva!!! OCH LÄR ER BLINKA. Eller har inte BMW och och nya Volvo någon blinkers? Kör gärna med dimljusen gör det eftersom har du k-kortet på prov så ryker det. Och annars är det bara 2000kr böter wink 2000kr som jag hällre hade köpt öl för big_smile

Ok, då tar vi det i tur och ordning.

För det första så gör det inget om du tvärnitar för att personen bakom ligger för nära.
Det är DU som åker på det, man får inte bromsa på det viset bara för att förstöra.

För det andra så blir man inte av med körkortet enklare för att man har prövotid, ring polisen och fråga.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
17 juni 2008 · 1 874 Inlägg

Jag kom på lite fler grejer faktiskt.

1. Snorungar vars trafikvett är lika med noll. Den här punkten har nog blivit allt starkare hos
mig sen jag flyttade till Västervik. Jag undrar fan om alla ungjävlar är efterblivna i den här stan.
Det går knappt en dag utan att man håller på att köra på nån liten jävel som cyklar rätt ut
i gatan, 2 meter framförbilen, utan att ens kolla sig för. Hör det liksom inte till ens natur att
kolla sig för, så att man inte blir överkörd?

2. Alla turister i Vimmerby!!! Bodde där förr. Och varenda jävla gång man skulle till eller
från morsan, så fick man köa i ett halvår för att alla turister som åkte förbi Astrid Lindgrens
hus var tvugna att åka i 2km/h för att titta på huset, samt att det finns många som verkligen
är tvugna att parkera längs hela vägen ner till morsans lägenhet. Det blir extra jobbigt med
tanke på att det finns en parkering brevid Astrids gamla hus, där man i godan ro kan parkera
för att sedan GÅ och titta på huset. För fan... jävla folk!

Aern
17 juni 2008 · 457 Inlägg

Folk som tror att man ska släppa över dom trots att dom cyklar, lagen säger att man enbart behöver släppa över dom som GÅR! Man har ju fått ett och annat finger genom tiden!

Muttley
17 juni 2008 ·

_Wallis_ skrev:
SportCyklister. Hatar dem verkligen!

de utan motor eller med?

Mackanol
17 juni 2008 · 2 079 Inlägg

tror han menar de utan, och dom hatar jag med, dock inte alla

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.
_Wallis_
17 juni 2008 · 4 506 Inlägg

tkd_rille skrev:

_Wallis_ skrev:
SportCyklister. Hatar dem verkligen!

de utan motor eller med?

Utan motor så klart smile
Saker utan motor eller saker med motor som kör som om de inte hade någon
ska inte vara i trafiken!

Kan du andas kan du dö.
anvandare_12345
18 juni 2008 · 654 Inlägg

tkd_rille skrev:

danhild skrev:
90-åriga damer/gubbar som ligger i 65-70 km/h på motorväg (110 km/h). Gör B-körkort tidsbegränsat och inför återkommande läkartester efter ~50/60 års ålder?

ändå har du vänstra körfältet som du kan köra fortare i? eller är du rädd för att komma för nära motsatt trafik på andra sidan barriären wink

Du har då aldrig kört på E22! Vänsterfil, näe, skulle inte tro det.

Olyckligtvis var E22 med i listan på topp tio vägar som är dyrast av vägarna per meter att bygga vid det tillfället. Men det mesta består bara av 2+1-väg, helt omöjligt att värja sig för pensionärerna.

anvandare_12345
18 juni 2008 · 654 Inlägg

henkebenke skrev:
Personbilister som SKA förbi när man sitter i långtradarn. Idiotomkörningar markeras vänligt med bestämt med helljus i röven på omkörande idiot. Får tyvärr oftast ett utsträckt långfinger som gensvar. Frågan är inte OM det kommer hända en olycka, utan NÄR.

Det är inte lag på att långtradare ska ständigt ligga på vägrenen. Det är en möjlighet, inte en skyldighet.

Å andra sidan är det en skyldighet att underlätta för omkörningar, oavsett om det är en idiot bakom ratten eller en "vanlig" Svensson. Det är en tolkningsfråga.

Arvidsson__
18 juni 2008 · 31 Inlägg

Finns en jävla massa jag hatar i trafiken men några av dom är exempelvis folk som ligger i 70 på 90 väg eller folk som parkerar på lastzoner !!! ( kör själv lastbil ) även taxibilar kan man bli förbannad på ibland för att dom ligger 1 meter bakom och ska slicka röv när man redan ligger lagligt. Sen är det väl det vanliga med folk som inte använder blinkers eller kollar Dödavinklen eller kör för fort. Finns nog 10 punkter till man kan klaga på....tongue

Tommy_P
18 juni 2008 · 396 Inlägg

tunga fordon som ligger 69,2 km/h så fort det blir mer än 1 grads lutning är första plats.
efterblivna östeuropeer som kör karavan på smala 1+1 vägar är plats två.
tung trafik som aldrig skapar lucka/går ut vid påfarter. förbannat jävla irriterande alltså.

sen det vanliga, hästsläp, husvagnar, husbilar och att folk kör 50 så fort det snöar en flinga.

Ruuska_
18 juni 2008 · 474 Inlägg

kan ju lägga till, om ingen annan har gjort det, folk som ligger i 70-80 på 90 väg och sedan håller samma fart igenom 50.. har man tur så kanske dom bromsar ner till 50 i 30 områden

Volvo S60 2.5T AWD
BMW 320D (2011)
Pugge
18 juni 2008 · 2 Inlägg

Pensionärer!!!!

Don´t hassel the hoff
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang