Kostnad helbur (SBF godkänd)?

slaim Ingenjör & Extremsportare
19 juni 2008 · 140 Inlägg

Hej.
Jag funderar på att under vintern bygga om min sketpolo till en liten busbil, sitter och räknar lite på kostnader (kommer ju säkert kosta mer ändå men men...). Vad är uppskattningsvis en rimlig kostnad för en bur osvetsad? Alltså rör, skydd av rören närmast föraren och svetsmaterial?

Kanske någon som svetsat bur i en bil med liknande storlek? Vad kostade det för dig?

Tack på förhand!

Mvh

Simon aka slaim

Fartblind extremsportare.
BMW e30 (1990)
Eisenhut
19 juni 2008 · 1 827 Inlägg

varför ska den vara SBF godkänd?

Kör på folkracebur, en sån helbur färdigbockad går väl på en 3000?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
viccoA
19 juni 2008 · 3 110 Inlägg

En SBF-godkänd bur kostar runt 5-7000kr beroende på bilmodell. I crome molly kostar den kanske 8-9000.
Svets; om du kör med TIG ligger på runt 1500kr i gas och pinnar.

KHRacing
20 juni 2008 ·

slaim skrev:
Hej.
Jag funderar på att under vintern bygga om min sketpolo till en liten busbil, sitter och räknar lite på kostnader (kommer ju säkert kosta mer ändå men men...). Vad är uppskattningsvis en rimlig kostnad för en bur osvetsad? Alltså rör, skydd av rören närmast föraren och svetsmaterial?

Kanske någon som svetsat bur i en bil med liknande storlek? Vad kostade det för dig?

Tack på förhand!

Mvh

Simon aka slaim

Hej Simon... räkna med ca 5-6000kr i rörkostnad, lite dyrare om det inte finns mallar för din bilmodell.

Som jämförelse kostade min bur i lösa specialbockade delar 8500kr & då har jag efteråt köpt mera rör för ca 500kr

http://www.geting.se/image.php/109219-bur76.jpg

FIA-godkänd burstoppning kostar minst 100kr/m du lär behöva ca 4-5m

Anpassning utav ruren & svetsa arbeta kanske runt 3-5000kr till.

Jag hade satsat på en folkracebur i universal - kostnad under 3000kr - anpassning & svetsning kanske 2-3000 eller en tårta till en polare som kan svetsa.

Men du måste ändå regbesiktiga - en kostnad på 680kr + vägning


mvh K

Senast redigerat av KHRacing (20 juni 2008)

FireTraXX DFFL
20 juni 2008 · 9 020 Inlägg

www.pure-pf.com

Vet inte om deras burar är godkända men burar säljer de iallafall.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
slaim Ingenjör & Extremsportare
23 juni 2008 · 140 Inlägg

KHRacing skrev:

slaim skrev:
Hej.
Jag funderar på att under vintern bygga om min sketpolo till en liten busbil, sitter och räknar lite på kostnader (kommer ju säkert kosta mer ändå men men...). Vad är uppskattningsvis en rimlig kostnad för en bur osvetsad? Alltså rör, skydd av rören närmast föraren och svetsmaterial?

Kanske någon som svetsat bur i en bil med liknande storlek? Vad kostade det för dig?

Tack på förhand!

Mvh

Simon aka slaim

Hej Simon... räkna med ca 5-6000kr i rörkostnad, lite dyrare om det inte finns mallar för din bilmodell.

Som jämförelse kostade min bur i lösa specialbockade delar 8500kr & då har jag efteråt köpt mera rör för ca 500kr

http://www.geting.se/image.php/109219-bur76.jpg

FIA-godkänd burstoppning kostar minst 100kr/m du lär behöva ca 4-5m

Anpassning utav ruren & svetsa arbeta kanske runt 3-5000kr till.

Jag hade satsat på en folkracebur i universal - kostnad under 3000kr - anpassning & svetsning kanske 2-3000 eller en tårta till en polare som kan svetsa.

Men du måste ändå regbesiktiga - en kostnad på 680kr + vägning


mvh K

Stort Tack KHRacing (har för övrigt följt ditt projekt med spänning!)!

Jag suger åt mig all bra information och tips smile. Men vart hittar jag en ritning (om det finns) på hur en bur till en Polo coupe -86 skall vara konstruerad för att bli godkänd folkrace-bur? Min lillebror jobbar som TIG-svetsare till jetmotorer så han kan nog få ihop den mot lite chips och en cola ;-)

Jag sitter även och funderar på att byta motorn i bilen, skall man tänka på något speciellt vid val av motor etc. eftersom bilen skall regbesiktigas sedan? Endast några motorer som är godkända?

Stort tack!

Mvh

Fartblind extremsportare.
BMW e30 (1990)
slaim Ingenjör & Extremsportare
23 juni 2008 · 140 Inlägg

FireTraXX skrev:
www.pure-pf.com

Vet inte om deras burar är godkända men burar säljer de iallafall.

Verkar vettigt, men de har inte så mkt info på sin hemsida? typ "Helbur" och "Halvbur" smile

Fartblind extremsportare.
BMW e30 (1990)
kolvas
23 juni 2008 · 4 001 Inlägg

Köp dig en folkracebur, med dom reglerna som är idg så är det en helt ok bur, ritningar på hur dom ska se ut hittar du på http://web.sbf.se/regler/up/11/FR_TK_2008_1.pdf

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
dstr
23 juni 2008 · 146 Inlägg

Jag köpte en färdigbockad av www.svetsosmide.se för 3500:- + frakt.

Det tog ca 2 dagar att kapa till och svetsa i den.

Har du riktig stol och riktigt bälte? Annars gör nog buren mer skada än nytta.

Senast redigerat av dstr (23 juni 2008)

slaim Ingenjör & Extremsportare
23 juni 2008 · 140 Inlägg

kolvas skrev:
Köp dig en folkracebur, med dom reglerna som är idg så är det en helt ok bur, ritningar på hur dom ska se ut hittar du på http://web.sbf.se/regler/up/11/FR_TK_2008_1.pdf

Tack så jättemycket för länken! Skall skrivas ut och räknas lite på smile

Fartblind extremsportare.
BMW e30 (1990)
slaim Ingenjör & Extremsportare
23 juni 2008 · 140 Inlägg

dstr skrev:
Jag köpte en färdigbockad av www.svetsosmide.se för 3500:- + frakt.

Det tog ca 2 dagar att kapa till och svetsa i den.

Har du riktig stol och riktigt bälte? Annars gör nog buren mer skada än nytta.

Jag har inte köpt stol och bälte men det skall givetvis monteras i samband med burbygge. Jag vill bara räkna på alla kostnader (grovt iaf) för att ha ett humm om när man har pengarna smile. Vill inte börja bygga och komma halvägs för att pengarna tar slut...

Vad var frakten från svetsosmide för en bur då?

Fartblind extremsportare.
BMW e30 (1990)
slaim Ingenjör & Extremsportare
23 juni 2008 · 140 Inlägg

munster_peugeot205 skrev:
fullbur 5600kr me frakt o mkt bra passform www.finess.se har köpt 2st själv därsmile
SBF-godkända gamla svets o smide
huvudbåge 45,0x2,5 som de ska vara:)

Kanon, skall gå in och kolla där. Men då är rören alltså färdigbockade till direkt till Polo CL coupe 86 för 5600kr? Låter ju riktigt bra...

Fartblind extremsportare.
BMW e30 (1990)
KHRacing
23 juni 2008 ·

munster_peugeot205 skrev:
till 2 av 4 peugeot 205 gti var de 5600kr/st o de är såna burar som sitter i bla grupp h rallybilar,rallycross me 45,0x2,5 mkt bättre en en klen folkrace bur smile sömlösa också starkare bilder finns där o hur du sätter i den för de som inte har gjort de så mkt o säkerhetsbestämmelser om du är intresserad smile

Alla burrör i Sverige är sömlösa :-)smile

KHRacing
23 juni 2008 ·

munster_peugeot205 skrev:

KHRacing skrev:

munster_peugeot205 skrev:
till 2 av 4 peugeot 205 gti var de 5600kr/st o de är såna burar som sitter i bla grupp h rallybilar,rallycross me 45,0x2,5 mkt bättre en en klen folkrace bur smile sömlösa också starkare bilder finns där o hur du sätter i den för de som inte har gjort de så mkt o säkerhetsbestämmelser om du är intresserad smile

Alla burrör i Sverige är sömlösa :-)smile

inte folkrace burar skillnad på folkraceburar o grupp h tex  smilesmilesmile har sj bägge delarna

Säker på det ?

Bara undrar, då Den super trevliga farbron på Svets & smide sagt detta till mig

Eisenhut
23 juni 2008 · 1 827 Inlägg

Jag är också ganska övertygad om att folkraceburar inte är sömlösa... Jag själv har ju en folkracebur i min som jag köpt från svets o smide. Tror inte dom är sömlösa faktiskt...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
kolvas
23 juni 2008 · 4 001 Inlägg

Folkrace burar är inte sömlösa, men att bygga en busbil som trådskaparen ska göra så känns det lyxigt med sömlösa rör, där duger en folkracebur alldeles utmärkt, det är bara att komplettera med en sidosträva på högersidan så har man en bra bur.

EDIT:
En del burtillverkare gör ALLA sina burar i sömlöst bara för att det inte ska skickas ett rör med söm till en som ska ha sömlöst & slippa ligga på lager med olika sorters rör bl.a

Senast redigerat av kolvas (23 juni 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang