Biltema saker bra eller anus?

Fastcars Pro installer I.C.E
20 juni 2008 · 248 Inlägg

Ne de e mest billigt å man får ju vad man betalar för!

Billjud och montering samt övriga biltillbehör http://www.waletrading.se
Återförsäljare för Kenwood, Dls, Fusion, Mtx, Alpine, Axton, Rödek, Crunch
Amega, Jl Audio, HiFonics, Spectron,Renegade, Autostudio, Em-Phaser, mm
Peugeot 206 CC GTI "www.waletrading.se" (2003)
Saab 9-5SC Hirsch "www.waletrading.se" (2007)
Fatstuff Hobby sabotör
20 juni 2008 · 178 Inlägg

Biltemas verktyg brukar hålla måttet och om dom inte gör det har man ett års garanti mot att man har kvittot kvar, så varför klaga? Är man inte nöjd lämnar man tillbaka/byter saken.... Alla nöjda!

"Påbörja inget du kan avsluta"
Ford S-max (2012)
evilaudio
21 juni 2008 · 16 195 Inlägg

Fatstuff skrev:
Biltemas verktyg brukar hålla måttet och om dom inte gör det har man ett års garanti mot att man har kvittot kvar, så varför klaga? Är man inte nöjd lämnar man tillbaka/byter saken.... Alla nöjda!

många av biltemas meckverkryg e de t.o.m 10 års garanti på.smile

ja meckar rätt mycke men har aldrig pajjat nån spärr-ringnyckel från biltema.. men från kamaza så har ja pajjat flera st-

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
E-30
21 juni 2008 · 1 050 Inlägg

Det spelar nog ingen större roll vart man köper sina bildelar eller verktyg, ALLT kommer ändå från China.
Bachos s.k kvalitetsvertyg tillverkas uteslutande i China? Likaså Kamaza Tools & Teng Tools samt även Ahlsells egna verktygsserie IRONSIDE. Allt är Made in China. Även Volvo reservdelar har fått Chinastämpeln på sig, 90% av lagerhållningen av "originalreservdelar" kommer från China. Detsamma gäller även BMW:s reservdelar Made in China. Min spännrulle (BMW orig) till kamremmen skar redan efter 500 mil. Det säger en hel del om kvaliten.

Även f,d Tyska Bosch har numera förlagt hela sin tillverkning till China. Och detta beror på att en Chinesisk arbetare får en dagslön med endast 56:- Det handlar enbart om att tjäna pengar på bekostnad av kvalitet..roll

Vad det sedan gäller Biltema, så är de väl ett undantag, de har faktist flera utmärkta kvalitetsverktyg tillv i europa. De har t.o.m 10 års garanti på vissa utvalda verktyg, de är dessutom ensamma om att erbjuda 5 års garanti på sina egenimporterade lättmetallfälgar (Ej China import) tror de kommer från Italy.
Jag tycker att Biltema har ett mkt brett utbud av flera fina biltillbehör och vertyg,mm.
Skulle man ändå bli besviken, så är det bara att åka tillbaka och byta varan. big_smile

EDIT: Vad det gäller Bosch så kan det i vissa fall fortfarande stå: Made in Germany?? Detta beror på att reservdelen är ihopmonterad i Germany, fast den är tillverkad i China. (Rena rama bluffen)

Senast redigerat av E-30 (21 juni 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
MrTurbo Better than God \o/
21 juni 2008 · 1 882 Inlägg

Verktyg är bra på Feltema resten är super ANUS enligt mig. Nog för att det mesta är tillverkat i Kina nu för tiden men det finns seriösa och oseriösa kineser med. Allt från Kina är inte skit men Feltema verkar ha en förmåga att köpa in det mesta från de sämsta fabrikerna. Skulle aldrig köpa reservdelar etc på Feltema, lägger hellre några kronor till och får något som högst troligt är bättre. Man brukar få vad man betalar för på sådana ställen tyvärr.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
E-30
21 juni 2008 · 1 050 Inlägg

Vad det gäller Volvos s.k originalreservdelar (från China) så föredrar många anställda Volvomekaniker att istället inhandla sina reservdelar från Mekonomen. Även tidningen "Vi Bilägare" rekommenderar Mekonomens reservdelar framför Volvos bristfälliga Chinaimport. (Då har det gått långt) big_smile

Edit: Detta gäller bl,a Volvos Chinatillverkade hjullager till Volvo S60 som skar redan efter 500 mil. När de senare demonterade hjullagren, så visade det sig att Chineserna glömt att ha i hjullagerfett??? Vilken utmärkt slutkontroll de har i China. lollollol

Senast redigerat av E-30 (21 juni 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
KHRacing
21 juni 2008 ·

TBOC_Razor skrev:
Ni har inte tänkt på att ni kanske har köpt samma skit ??

Alla Feltemas mätare tillverkas av Auto Gauge, ett Taiwanesiskt plagiat på Auto Meter och kvaliteten är ju därefter.

Väldigt många "stylingaffärer" säljer just Auto Gauge's mätare och det kan ju helt enkelt vara så att ni köpt samma skit men på två olika ställen wink

EDIT: Har varit inne både på klracing.se och AG's hemsida och dom mätare KL Racing säljer under sitt eget namn *är* Auto Gauge-mätare med utbytt logga.

Jämför och döm själva:

http://klracing.se/?subpage=vara&vara=736

http://www.autogauge.com.tw/web/index.asp

Kolla dom "asgrymma flamesen!!" på båda mätarna wink

Även tex Realcars mätare är ifrån Auto Gauge, man kan tom se AG's logga på varvräknarna i Realcar's sortiment.

Realcars timex-serie tror jag däremot inte är från AG men alla dom andra är det.

Auro-Guage ägs utav Auto-Meter (USA) endast de finaste Auto-metermätarna tillverkas i USA,
resten i Kina, inte Taiwan.  Loggan är inte utbytt, den placeras där från fabriken då KL/andra beställer tillräckligt mång mätare så får man välja till om man vill ha sin egen logga på mätarna, även på alla lådorna till mätarna.

DANNNNE
21 juni 2008 · 95 Inlägg

alltså kan man sammanfatta att om man köper en mätare från biltema eller någon annan stylingbutik e skitsamma för dom e lika dana förutom priset då!!

MrTurbo Better than God \o/
21 juni 2008 · 1 882 Inlägg

Tveksamt, jag fick en varvräknare från biltema till Mustangen den funkade inte alls bra, vart typ en "fördröjning" i den så den visade sällan rätt. Gasade man stog den still nån sekund innan den reagerade alltså.  Handlade sedan en via Speedparts och den fungerar utmärkt...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
chrno RE-雨宮
21 juni 2008 · 481 Inlägg

http://www.dalhems.com/nyheter/gauge.html

Det är STOR skillnad på mätare och mätare. Fast nu var det ju inte bara de vi diskuterade. Auto Meter bör ju vara bra eftersom många team kör med det i Amerika. Autogauge har jag inte sett på nån bil, men så tittar jag inte spec mkt på scenen i Usa.

Jag har lovat migsjälv många gånger att ALDRIG mer köpa saker på biltema. Senaste gången var när det var ända stället som var öppet och jag behövde en mutternittång. Denna höll på att kosta mig ca 12tusen kronor då niten helt sonika gick av å höll på att göra ett hål som absolut inte fick sitta där.

Endel verktyg funkar säkert, men jag har lovat att nu ALDRIG mer köpa någontin, för man vet aldrig vad som ska gå sönder, och när var hur. Man får nästan alltid vad man betalar för.

RE-Amemiya Kitted FD3S
DANNNNE
21 juni 2008 · 95 Inlägg

hörde men anders "fimpen" här på garget han blev ju sponsrad av biltema på sin s80 och enligt många så deras trim turbosar har mycket bra kvalité men det e kanske oxå det ända...

E-30
21 juni 2008 · 1 050 Inlägg

chrno skrev:
http://www.dalhems.com/nyheter/gauge.html

Det är STOR skillnad på mätare och mätare. Fast nu var det ju inte bara de vi diskuterade. Auto Meter bör ju vara bra eftersom många team kör med det i Amerika. Autogauge har jag inte sett på nån bil, men så tittar jag inte spec mkt på scenen i Usa.

Jag har lovat migsjälv många gånger att ALDRIG mer köpa saker på biltema. Senaste gången var när det var ända stället som var öppet och jag behövde en mutternittång. Denna höll på att kosta mig ca 12tusen kronor då niten helt sonika gick av å höll på att göra ett hål som absolut inte fick sitta där.

Hålet måste Du väl gjort själv ? Dessutom lär varken mutternittången eller tillhörande nit vara av Biltemas egen tillverkning. Ärligt talat så förstår jag inte hur fan en mutternit kan gå av? då måste du väl ha böjt den i samband med åtdragningsmomentet, kan knappast skyllas på Biltema. (snarare handhavandefel) big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Zwudda Refined
21 juni 2008 · 1 770 Inlägg

ALLT (förutom två 100w lampor) som jag köpt på biltema har fungerat hur bra som hellst. Även bromsskivor/klossar. INGET FEL PÅ DERAS GREJER OM MAN VET HUR MAN SKALL MONTERA/ANDVÄNDA DET!!!!!

melker__
21 juni 2008 · 44 Inlägg

allt är ju inte skit på biltema men kanske stereo grejerna kan man ju hoppa över

BMW 320i (1993)
BMW 330i (2001)
melker__
21 juni 2008 · 44 Inlägg

roliga att Gulmun klagar  på biltema och själv åker 240 värsting västing lägg ner en år lön du på din bil helt bort kastat

BMW 330i (2001)
BMW 320i (1993)
twin_cam Smålänning
21 juni 2008 · 7 877 Inlägg

Varför alla dessa biltematrådar?

Verktygen är skitbra. Bromsskivorna helt acceptabla, brosklossar har jag inte provat, mätarna är driftsäkra, men inget jag skulle sätta i en seriöst trimmad bil där rättvisning är högsta prio, där är det riktiga saker som gäller, typ VDO.

Det mesta i kemväg funkar också.

Har inte provat turbos och WG, men det kan ju knappast vara sämre än andra nonamegrejer från "trimfirmor"...

E-30 skrev:
Det spelar nog ingen större roll vart man köper sina bildelar eller verktyg, ALLT kommer ändå från China.
Bachos s.k kvalitetsvertyg tillverkas uteslutande i China? Likaså Kamaza Tools & Teng Tools samt även Ahlsells egna verktygsserie IRONSIDE. Allt är Made in China. Även Volvo reservdelar har fått Chinastämpeln på sig, 90% av lagerhållningen av "originalreservdelar" kommer från China. Detsamma gäller även BMW:s reservdelar Made in China. Min spännrulle (BMW orig) till kamremmen skar redan efter 500 mil. Det säger en hel del om kvaliten.

Även f,d Tyska Bosch har numera förlagt hela sin tillverkning till China. Och detta beror på att en Chinesisk arbetare får en dagslön med endast 56:- Det handlar enbart om att tjäna pengar på bekostnad av kvalitet..

Vad det sedan gäller Biltema, så är de väl ett undantag, de har faktist flera utmärkta kvalitetsverktyg tillv i europa. De har t.o.m 10 års garanti på vissa utvalda verktyg, de är dessutom ensamma om att erbjuda 5 års garanti på sina egenimporterade lättmetallfälgar (Ej China import) tror de kommer från Italy.
Jag tycker att Biltema har ett mkt brett utbud av flera fina biltillbehör och vertyg,mm.
Skulle man ändå bli besviken, så är det bara att åka tillbaka och byta varan.

EDIT: Vad det gäller Bosch så kan det i vissa fall fortfarande stå: Made in Germany?? Detta beror på att reservdelen är ihopmonterad i Germany, fast den är tillverkad i China. (Rena rama bluffen)

Bra att du vet så mycket om produkterna. Hos vilken ÅF jobbar du? Eller gissar du?
I övrigt håller jag med dig. Är mycket onödigt skitsnack om biltema.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Tiger1978 Fattig student
21 juni 2008 · 1 282 Inlägg

Det ända jag inte köper på biltema är tändkablar och bromsklossar, tycker dom har rätt bra kvalitet på sina prylar överlag..
Sluta gnäll och köp orginal delar istället för att sitta och klaga på ett företag som säljer billiga delar.. man får ju dock vad man betalar för..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
evilaudio
21 juni 2008 · 16 195 Inlägg

chrno skrev:
http://www.dalhems.com/nyheter/gauge.html


Jag har lovat migsjälv många gånger att ALDRIG mer köpa saker på biltema. Senaste gången var när det var ända stället som var öppet och jag behövde en mutternittång. Denna höll på att kosta mig ca 12tusen kronor då niten helt sonika gick av å höll på att göra ett hål som absolut inte fick sitta där.


.

får man fråga va du skulle sätta fast me "muttern".. popnuts e ju liksom inte till för att hålla fast stora å tunga saker.. har själv kört me biltemas popnuts MASSA ggr å de funkar bra till rätt saker..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
chrno RE-雨宮
21 juni 2008 · 481 Inlägg

Evilaudio: Inte popnitar, mutternitar. En kolfiber canard som väger ca 300gram. Men det var vid fastsättningen som den gick av, inte när ja monterade de som skulle skruvas i den.

Dom lägger i de sämsta billigaste skit man kan tänka sig vad gäller muttrar nitar osv, har man tur så klarar man sig, jag hade de inte.

RE-Amemiya Kitted FD3S
SoL Eigenbrötler
21 juni 2008 · 1 237 Inlägg

DANNNNE skrev:
´jo det vet ja oxå köpte nya bromsblägg till en 740 ja hade o det passa inte alls!!

du kanske köpte bendix, men skulle ha girling eller vice versa? det finns ju olika bromstyper på 740 paralellt med varandra, och det finns väl även två olika girling bromsar beroende på årsmodell om jag inte minns fel,och jag har inte ens en 740 big_smile

man tycker ju att fler borde klagat på att beläggen inte passar till sina 740s då det typ är sveriges vanligaste bil, du köpte nog fel, eller gjorde fel.

Senast redigerat av Solstice (21 juni 2008)

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang