R däck till golf mk1

XakT
20 juni 2008 · 28 Inlägg

tjeenare alla glada, skulle villja ha riktiga R däck till lill golfen var kan man tänka sig köpa det nån stans?

H3dlund Med lem
20 juni 2008 · 1 127 Inlägg

Hmm, har du gjort något med hjulupphägningen på din bil? Med standard chassi kommer du aldrig kunna utnyttja ett par r-däck fullt ut.

R-däck brukar vilken däckhandlare som helst kunna ta hem. Annars kan du kolla på google, finns hur mycket som helst.

T ex:
http://home.swipnet.se/wheelbase/toyo_trampio.htm

XakT
20 juni 2008 · 28 Inlägg

Men vad ska man behöva göra om man ska kunna utnytta däcken fullt ut då? för nu så spinner det i mina starter så otroligt jobbigt.. jag vet att med bättre däck så behöver jag snart en bättre koppling..

H3dlund Med lem
20 juni 2008 · 1 127 Inlägg

XakT skrev:
Men vad ska man behöva göra om man ska kunna utnytta däcken fullt ut då? för nu så spinner det i mina starter så otroligt jobbigt.. jag vet att med bättre däck så behöver jag snart en bättre koppling..

Aha, är det för rattlåsracing går det ju skitbra med original.

Men när det börjar svänga kan man börja fixa till lite, hård körning då!

Se över med bra dämpare, fjädrar och kränghämmare är ju en fördel.

Men ska man ge sig ut på bana med r-däck är det läge att se över chassit lite. Vissa r-däck behöver mycket  negativ camber för att bygga upp temp ordentligt. Standardbilar har ju rätt låg neg. camber för att minska slitage och vara så stabila som möjligt på vägen. När bilen kränger behövs ju också lite mer neg. camber, kränger bilen alldeles för mycket kommer man köra på yttersidan av däcken = inte alls optimalt. tongue

Senast redigerat av H3dlund (20 juni 2008)

XakT
21 juni 2008 · 28 Inlägg

okej perfekt... men jag kör ju för det mästa raktfram... så då är det lungt asså?

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
21 juni 2008 · 938 Inlägg

Äh, köp riktiga hoosier slicks om du bara ska åka rakt fram tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Losgard
21 juni 2008 · 1 688 Inlägg

Eller så köper du dig en diff-broms, då kan du köra på vilka däck som helst utan att det spinner me dendär kartongen.

Annars finns det massa olika r-däck, kolla med din däckhandlare som sagt.
Det ka nbli dyrt om du bara ska köra rakt framåt, du får köra aktivt för att få upp tempen, och tempen behövs för att få det rätta bettet i däcket.
Så om du ska burna innan varje start så är det sura pengar, eftersom däcket hinner kylas ner en aning när du står i kö för race etc.

Skulle återigen säga att det vore mera värt med en diff-broms för din del, blir så mycket bättre och roligare i kurvor med! tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
XakT
21 juni 2008 · 28 Inlägg

Diff fins redan... men ja ska kolla vidare hoss nån däckhandlare.

Losgard
21 juni 2008 · 1 688 Inlägg

Okej, du har en DIFF-BROMS och det spinner i starten med 140 hk säger du?
Vad är det för däck du har egentligen? Investera i 2 st 205/50 vanliga gatdäck, inte ens min bil med 230hk/360 nm spinner med den setupen med varma däck och torr asfallt mer än pyttelite på 1an vid kopplingsdump och kopplingsingrepp på 2an, exempel finns här: http://www.garaget.org/video/1nsv7bzfyftd

Köp 2 st Kumho Ecsta K31 däck så kommer den inte spinna alls. Bra mycket billigare än R-däck och du får lika mycket grepp me din lille kartong på t.ex 201 meter. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang