Volvo trimmning?

Mickelito
23 januari 2006 · 34 Inlägg

Jag har ett par frågor om hur jag ska göra för att få ut lite mer effekt ur min gammla Volvo..
Jag har en Volvo 480 ES -87 med en B18 E insprutnings motor, den ska ge ca: 109hk men jag tror det är modellen med kat medans min är den utan kat.

Hur ska jag göra för att få ut lite mer kraft ur min motor utan att slänga ut en hel förmögenhet?
Har funderat på att turbokonvertera den men jag vet inte hur mycket i motorn som ska bytas, tänker på kolvar och så vidare...

Annars trimmning utan turbo men vad ska jag göra då?

Men om det är någon som har lite tips på hur man kan göra så är dom mycket välkommna att skriva....

MVH Micke

Senast redigerat av Mickelito (23 januari 2006)

BMW 420d xDrive Grand Coupé "Pellikanen" (2017)
Sharky
23 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Min tumregel (som visar sig stämma bra i verkligheten) är att trimning av turbomotorer kostar ca 300 kr /hkr. Sugisar är nästan undantagslöst dyrare.

Titta också på min sticky om besiktningsproblematiken.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
PeppeVectra Peppe Vectra
23 januari 2006 · 1 076 Inlägg

de är ju inte mycke man kan göra för att trimma en motor innan man behöver byta kolvar stakar mm.  billigt hemma mek är ju möjligen å svettsa ihop ett eget insugsrör med 2 förgasare av fritt val å byta kammar, sen är de nästan stopp..  NÄSTAN,

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Christer
23 januari 2006 · 2 Inlägg

De måste väl gå o chippa en sån bil oxå!! de är väl Renault motor i en sån bil har jag för mig.. annars är de nog bara o byta lite insug o tvinga på nå tuffa förgasare o kanske byta kam o lite sånt plock.. de kostar o trimma så äre bara smile

Mickelito
24 januari 2006 · 34 Inlägg

Så det finns alltså inget lätt och billigt man kan göra för att hå ut ett par ynka hästar till?

Så som Luftfilter eller liknande eller det gör kanske inte någon skillnad?

Jag har hört att det inte ska gå att chipptrimma 1987 år modell ...

BMW 420d xDrive Grand Coupé "Pellikanen" (2017)
140-occe
24 januari 2006 · 77 Inlägg

de kan väll inte va en b18 i den asså den riktiga gamla trogna b18nen kan la inte sitta i en 87a??

direktörn
Sharky
24 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Livet suger. Eller på engelska "life´s a bitch - then you marry one - then you die"

I princip finns inget som "lönar" sig att göra på din motor. Helt korrekt uppfattat.

Bättre att spara pengarna till något häftigare än att kasta dom på din 480.

/Göran


Mickelito skrev:
Så det finns alltså inget lätt och billigt man kan göra för att hå ut ett par ynka hästar till?

Så som Luftfilter eller liknande eller det gör kanske inte någon skillnad?

Jag har hört att det inte ska gå att chipptrimma 1987 år modell ...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Mickelito
24 januari 2006 · 34 Inlägg

Haha okey jag har uppfattat det är ett hopplöst fall wink

Jo det är en B18e som sitter i -87:an

BMW 420d xDrive Grand Coupé "Pellikanen" (2017)
Crillson
24 januari 2006 · 19 Inlägg

Kan ju alltid leta upp en B23 turbo lr GLT o slänga i..tycker jag låter som ett billigt alternativ?

BMW 320i (1986)
Mickelito
24 januari 2006 · 34 Inlägg

Crillson skrev:
Kan ju alltid leta upp en B23 turbo lr GLT o slänga i..tycker jag låter som ett billigt alternativ?

Om man skulle få för sig att Slänga i en B23 Turbo eller en GLT ... Vad säger bilbesiktningen då?

Och hur mycket jobb är det mer än att få den på plats?
Jag menar nått mer jag bör byta?

Får den plats för det första?

PS: tack för alla bra svar smile

BMW 420d xDrive Grand Coupé "Pellikanen" (2017)
PeppeVectra Peppe Vectra
25 januari 2006 · 1 076 Inlägg

Mickelito skrev:

Crillson skrev:
Kan ju alltid leta upp en B23 turbo lr GLT o slänga i..tycker jag låter som ett billigt alternativ?

Om man skulle få för sig att Slänga i en B23 Turbo eller en GLT ... Vad säger bilbesiktningen då?

Och hur mycket jobb är det mer än att få den på plats?
Jag menar nått mer jag bör byta?

Får den plats för det första?

PS: tack för alla bra svar smile

ALLT får plats bara man ger sig fan på de. regga som ombyggd bil, får d göra näst itill vad du vill med den.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Sharky
25 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Hrrmmmm..

Det krävs bra mycket mer än bara byta motor för att regga som ombyggt fordon.
Läs min sticky om besiktningsproblematiken.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
blom142 Avstängd
25 januari 2006 · 21 Inlägg

om du nu ska trimma din B18e så finns det massor med grejor att göra! kolla på KGtrimning.se så finns det en massa grejor..
Men som sagt det är nog MYCKET smidigare och billigare att byta till en värre motor..
Men ska det inte sitta Renault motor i dom?????

polo 1,1 racing.. (OBS cl.)
0-100 ca 2.95 sek..... har kvitto på det!!
PeppeVectra Peppe Vectra
25 januari 2006 · 1 076 Inlägg

Sharky skrev:
Hrrmmmm..

Det krävs bra mycket mer än bara byta motor för att regga som ombyggt fordon.
Läs min sticky om besiktningsproblematiken.

/Göran

igentligen inte. ska räcka med å byta drivlina å installera en bur så ska de gå att regga om den som ombyggd bil.  (Drivlina, inte bara motor ierförsig utan hela drivlinan) då är de ju en del man får göra, de har du rätt i.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
HJJ
25 januari 2006 · 5 Inlägg

Det enklaste/billigaste lär väl vara att plocka motorn från en 440 Turbo eller 480 Turbo och skruva i din bil, sen ställa upp turbotrycket?

http://www.blocket.se/vi/6695801.htm?ca=10_s Där har du wink

volvo_240_tic ingen aning
25 januari 2006 · 687 Inlägg

Mickelito skrev:
Jag har ett par frågor om hur jag ska göra för att få ut lite mer effekt ur min gammla Volvo..
Jag har en Volvo 480 ES -87 med en B18 E insprutnings motor, den ska ge ca: 109hk men jag tror det är modellen med kat medans min är den utan kat.

Hur ska jag göra för att få ut lite mer kraft ur min motor utan att slänga ut en hel förmögenhet?
Har funderat på att turbokonvertera den men jag vet inte hur mycket i motorn som ska bytas, tänker på kolvar och så vidare...

Annars trimmning utan turbo men vad ska jag göra då?

Men om det är någon som har lite tips på hur man kan göra så är dom mycket välkommna att skriva....

MVH Micke

halllå alla han har en insprutsmotor

även zebran har sina fläckar
4G63GalantGTI_R Avstängd
25 januari 2006 · 138 Inlägg

1     b18 1959 stötstänger ,volvos traktorspis som går utan olja för dem som inte har råd me de..

2    "B18E" 1987 kamrem, renault 19 motor mfl.. ingen volvo motor...


nu vet raggarna de.................

Sharky
25 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Tack. Jag orkade inte bry mig......

/Göran

4G63GalantGTI_R skrev:
1     b18 1959 stötstänger ,volvos traktorspis som går utan olja för dem som inte har råd me de..

2    "B18E" 1987 kamrem, renault 19 motor mfl.. ingen volvo motor...


nu vet raggarna de.................

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Drönirettab
25 januari 2006 · 21 761 Inlägg

4G63GalantGTI_R skrev:
"B18E" 1987 kamrem, renault 19 motor mfl.. ingen volvo motor...

Usch, skämma ut gamla trogna gjutjärnsspisen med att kalla deras för samma namn.
Skäms, Renault.

chrome90
11 april 2007 · 1 Inlägg

här har du billigaste å enklaste sättet!   http://www.fyndtorget.se/annons.php?id=26658

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang