Slirande koppling 940 ltt med uppställt laddtryck, vad behöver jag?

LeffeB
21 juni 2008 · 14 Inlägg

Tjena...

Jag blev precis klar med att byta tryckklocka och chippning på min 940 96a med m90. Nu laddar jag 0.7, men kopplingen slirar tyvärr redan ibland. Tror iaf att det är kopplingen, för det släpper någon sekund, sen greppar det igen. Detta när man drar på och laddet ökar.

Är det någon idé att stoppa på nya original-lameller? Vad behöver jag för att byta till en hårdare koppling? Vore bra med en hårdare koppling så man vet att det aldrig är något strul.

Mvh Leffe

Volvo_Mannen Volvoskadad
21 juni 2008 · 6 017 Inlägg

köp "712" tryckplattan på www.kgtrimning.com under kopplingar sen special,
kostar nästan 4 000 med tryckplattan, lamell och urtramplager

Jonas
LeffeB
23 juni 2008 · 14 Inlägg

Hur är det med dubbelmasse-svänghjulet som många här pratar om? Till hur mkt effekt hänger det fortfarande med?

Den där tp-712 är enda alternativet? Då blir det alltså 4 papp för att få till starkare koppling.

940Black
23 juni 2008 · 133 Inlägg

LeffeB skrev:
Hur är det med dubbelmasse-svänghjulet som många här pratar om? Till hur mkt effekt hänger det fortfarande med?

Den där tp-712 är enda alternativet? Då blir det alltså 4 papp för att få till starkare koppling.

DM svänghjulet vet jag inte hur mkt det klarar? 300hk lär det klara iaf. Det ger ifrån sig vibrationer på höga växlar när du har fullgas på låga varv.

ja 4 papp. Enligt min mening så är det inte nödvändigt sålänge du har den effekten som du har. Jag laddar 1.2 bar med 15g turbo 531 topp A-kam m.m .. Och jag kör original koppling utan att de slirar! Den är inte ny men i bra skick.

940ltt
R0b1n hej
23 juni 2008 · 291 Inlägg

Tjena!

förra ägaren på min 940, hade ställt upp laddet till 1.2. jag har inga problem med kopplingen än. och jag sladdar som fan i rondeller, trycker ner kopplingen och släpper upp. absolut inga problem med orginal snurra iaf o köra med orginal kopplingssats.

jag har mer problem med att urtrampningslagret låter illa när man slirar och släpper upp sad


Lycka till...

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!
LeffeB
23 juni 2008 · 14 Inlägg

Då borde alltså min koppling vara ganska dålig. Vad kostar en originallamell då? Vore trevligt att byta till något grövre om man ändå höll på.

940Black
23 juni 2008 · 133 Inlägg

LeffeB skrev:
Då borde alltså min koppling vara ganska dålig. Vad kostar en originallamell då? Vore trevligt att byta till något grövre om man ändå höll på.

Du köper hela kopplings satsen för runt 2-2500 kr. runt tusenlappen kostar la enbart lamellen tror jag.

Alltså dubbelt så dyrt att byta till starkare koppling när du klarar dig bra på original. Men har du planer för hårdare trimning kan de ju vara bra med en starkare koppling.

Mvh

940ltt
Sharky
23 juni 2008 · 10 287 Inlägg

Slirar inte orginal kopplig för er så har ni inge pulver...

Min 940 som hade gått 700 mil klarade inte av chip, annan DP och VX3 kam. På vägen hem från BSR i Växjö så gav sig kopplingen och började slira i långa uppförbacken norrut efter Jönköping på femmans växel.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
940Black
23 juni 2008 · 133 Inlägg

Sharky skrev:
Slirar inte orginal kopplig för er så har ni inge pulver...

Min 940 som hade gått 700 mil klarade inte av chip, annan DP och VX3 kam. På vägen hem från BSR i Växjö så gav sig kopplingen och började slira i långa uppförbacken norrut efter Jönköping på femmans växel.

/Göran

Du ser själv vad jag bytt på min bil! och de är mer än chip och avgas. vilket måste innebära mer pulver än bara chip?

Hehe men jag kanske har ett alvarligt fel på min bil big_smile

Senast redigerat av 940Black (23 juni 2008)

940ltt
Sharky
23 juni 2008 · 10 287 Inlägg

Ja det är märkligt för det brukar bara ryka till med orginaltryckplattan. När jag bromsade min 940 till 280Hkr så räckte min 712 med 240mm organisk till men när jag med samma set-up bytte till större turbo och fick 320Hkr så räckte inte det till utan då krävdes sinter.

/Göran

940Black skrev:

Sharky skrev:
Slirar inte orginal kopplig för er så har ni inge pulver...

Min 940 som hade gått 700 mil klarade inte av chip, annan DP och VX3 kam. På vägen hem från BSR i Växjö så gav sig kopplingen och började slira i långa uppförbacken norrut efter Jönköping på femmans växel.

/Göran

Du ser själv vad jag bytt på min bil! och de är mer än chip och avgas. vilket måste innebära mer pulver än bara chip?

Hehe men jag kanske har ett alvarligt fel på min bil big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Xuri One Man Clan
23 juni 2008 · 4 287 Inlägg

Sharky skrev:
Slirar inte orginal kopplig för er så har ni inge pulver...

Min 940 som hade gått 700 mil klarade inte av chip, annan DP och VX3 kam. På vägen hem från BSR i Växjö så gav sig kopplingen och började slira i långa uppförbacken norrut efter Jönköping på femmans växel.

/Göran

Hehe kan inget annat än å hålla med sharky... Min bil var hela tiden svårväxlad från 1-2 å ibland 3an med std koppling också för den delen..slirade efter 0.7-0.8...har kört jävligt hårt med min 712 platta nu ex antal tusen mil å de är fortfarande kalas å växla...greppar direkt å effekten är rätt hög också...man hör hur de dunkar till bara :p

Har man ändå skiten nere så kan man göra de ordentligt...

annars lär du snart köpa koppling igen

712 plattan hittar du hos närmaste sachförsäljare...tex autoexperten å då är de 1 dags leveranstid ...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Mekaren
23 juni 2008 · 89 Inlägg

du behöver en kraftigare tryckplatta va ja kan förstå smile den orkar inte föra över kraften. men runt 4k skulle ja med säga.

Volvo 740 GLT 16V "MEKARN" (1989)
940Black
23 juni 2008 · 133 Inlägg

Xuri skrev:

Sharky skrev:
Slirar inte orginal kopplig för er så har ni inge pulver...

Min 940 som hade gått 700 mil klarade inte av chip, annan DP och VX3 kam. På vägen hem från BSR i Växjö så gav sig kopplingen och började slira i långa uppförbacken norrut efter Jönköping på femmans växel.

/Göran

Hehe kan inget annat än å hålla med sharky... Min bil var hela tiden svårväxlad från 1-2 å ibland 3an med std koppling också för den delen..slirade efter 0.7-0.8...har kört jävligt hårt med min 712 platta nu ex antal tusen mil å de är fortfarande kalas å växla...greppar direkt å effekten är rätt hög också...man hör hur de dunkar till bara :p

Har man ändå skiten nere så kan man göra de ordentligt...

annars lär du snart köpa koppling igen

712 plattan hittar du hos närmaste sachförsäljare...tex autoexperten å då är de 1 dags leveranstid ...

Hehe va. Men har ni inte haft rätt dålig koppling då? Redan på 0.7-0.8 hade ja inte en aning om att dom gav sig. Men om man har en rätt sleten så kanske vid 1 bar typ kan jag förstå om de ger vika. Men jag får la va glad att min håller då iaf big_smile

940ltt
mr_wikander
10 oktober 2008 · 16 Inlägg

min 940 är helt orginal bortsett från bsr 205 chip och en 15g turbo och laddar 1,2.. funkar perfekt.. kopplingen är ca 500 mil gammal och det har funkat i ca 2 veckor nu och då gasar man så fort man sitter i bilen men nu har den börjat ge efter så spinner inte hjulen så slirar kopplingen.. så jag ska själv byta upp till den från kg trimmning.. kostar 3845:- och den ska hålla för 525NM ... någon föresten som vet exakt vad orginal tryckplatta ska hålla för? tydligen så är det tryckplattan bara som inte orkar med..

Volkswagen Golf "R32" (2003)
Xuri One Man Clan
11 oktober 2008 · 4 287 Inlägg

pugg_malmo skrev:
min 940 är helt orginal bortsett från bsr 205 chip och en 15g turbo och laddar 1,2.. funkar perfekt.. kopplingen är ca 500 mil gammal och det har funkat i ca 2 veckor nu och då gasar man så fort man sitter i bilen men nu har den börjat ge efter så spinner inte hjulen så slirar kopplingen.. så jag ska själv byta upp till den från kg trimmning.. kostar 3845:- och den ska hålla för 525NM ... någon föresten som vet exakt vad orginal tryckplatta ska hålla för? tydligen så är det tryckplattan bara som inte orkar med..

Du behöver inte  köpa från kg om du inte vill..autoexperten säljer den också å alla andra som säljer SACHs...ta stället där de blir kortast å åka... priset är desamma på sachs grejer...


orginal håller för knappt ett chip om motorn är frisk men de verkar inte nån fatta sad

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo_Mannen Volvoskadad
11 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

Xuri skrev:
orginal håller för knappt ett chip om motorn är frisk men de verkar inte nån fatta sad

nä precis, när man ska trimma så är de "712" tryckplattan som gäller! annars går de ju inte att köra skiten!

Jonas
Pan
11 oktober 2008 ·

Polaren ska byta koppling på sin 940ltt som kmr få uppställt ladd och chipp. Han tänkte köpa sig en sådandär tryckplatta från KG trimning. Men sen köpa original lamell för det är väl tryckplattan som inte hänger med lamellen ska väl palla eller? smile

EDIT

Står ju inte specat till vad lamellen klarar på KG trimning

http://www.kgtrimning.com/kopplingspec.htm

Senast redigerat av Pan (11 oktober 2008)

Xuri One Man Clan
11 oktober 2008 · 4 287 Inlägg

Pan skrev:
Polaren ska byta koppling på sin 940ltt som kmr få uppställt ladd och chipp. Han tänkte köpa sig en sådandär tryckplatta från KG trimning. Men sen köpa original lamell för det är väl tryckplattan som inte hänger med lamellen ska väl palla eller? smile

Som jag sagt innan..varför ska ni skicka tryckplattan genom hela sverige ?..åk te närmaste autoexperten meknonom YOU NAME IT... mekonomen/autoexpen säljer SACHs Å DOM TAR HEM SACHs...säg bara hej jag vill ha en sachs 712 tryckplatta... sportkoppling till min volvo 940 å tillhörande orginal turbolamell...svårare än så är de inte å frakten ? ja hur långt ä de till närmaste affär ? kg vill nog ha 1-200 spänn för å skicka runt 10 kg den biten...

Senast redigerat av Xuri (11 oktober 2008)

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Xuri One Man Clan
11 oktober 2008 · 4 287 Inlägg

Pan skrev:
Polaren ska byta koppling på sin 940ltt som kmr få uppställt ladd och chipp. Han tänkte köpa sig en sådandär tryckplatta från KG trimning. Men sen köpa original lamell för det är väl tryckplattan som inte hänger med lamellen ska väl palla eller? smile

EDIT

Står ju inte specat till vad lamellen klarar på KG trimning

http://www.kgtrimning.com/kopplingspec.htm

tryckplattan orkar med 525nm med orginal turbolamell från en 940 ltt/fulltrycksturbo....

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Pan
11 oktober 2008 ·

haha jag läser ju fan med röven står ju klart och tydlig tongue Såg tidigare att du skrev att tryckplattan fanns på autoexperten blir ju till att säga det till polaren så slipper han beställa. Ne nu ska jag sova innnan jag börjar yra om massa annat tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang