740 turbo, lite frågor.

Frippe1
24 juni 2008 · 116 Inlägg

bumpe skrev:

Mekaren skrev:
jag et en sak man kan göra, köp en 30cm lång slang o montera ett vevhusfilter på den. och sedan monterar du den på turbon men ja vill inte säga vart för de finns inga garantier att de håller. men de ska ge ca +30hk..

Man "lurar" motorn att de e en fulltryckare istället.

Haha, det låter då väldigt intressant! Seriöst, man hittar inte effekt bara sådär...

de va dagens hahahaha!

Frippe
Volvo 855R (1997)
Flubbe
24 juni 2008 · 211 Inlägg

Sharky skrev:
Psssst.....

Håll isär luftmassemätare och luftmängdsmätare.

/Göran

Mr_EmCom skrev:

Flubbe skrev:
Hej Sharky.. Det är en 87a.. Usa import om det spelar ngn roll. smile

Japp jag tänkte på Lmm.. Eller vad ska man änvänga för någon? hittar inget "sport" luftmassomätare på nätet...

Man brukar väll ta dom ifrån BMW 535, den är 2"
Ju större destå bättre big_smile

Vad är det för skillnad???

Detta med att byta lmm när man trimmar har jag aldrig hört... Hur "mycket" klarar orginalet? om man säger så...

Flubbe
24 juni 2008 · 211 Inlägg

lmm är inte samma sak på olika märken va? fick höra att det kanske var så.

Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
24 juni 2008 · 148 Inlägg

om du tar bort ditt luftfilter och kollar in i lmm'en har du en tun tråd, typ som i en glödlampa bara? eller ett mässingsfärgat spjäll?

Tunn tråd i mitten är luftmassemätare,
Mässingsfärgat spjäll är luftmängdmätare

Har du luftmassemätare kan du såga ut det fyrkantiga på den ifrån röret och sätta det i ett 3" rör som du sågar ett lika stort fyrkantigt hål på och silikonar fast. funkar bra på 940 turbos,
3" var bara ett exempel, man måste veta vad man har för cc på spridarna för att räkna ut hur stor lmm man ska ha.

Men du lär även ställa upp laddtrycket via tex en pysventil som kopplas mellan slangen från WG (mässingsfärgad klocka på undersidan av turbon med en slang anslutning och en stång i andra ändan) och antingen kompressorhuset på turbon eller insuget. kapa den slangen och sätt en pysventil på. ha även en laddtrycksmätare så du kan se hur mycket du laddar. men kräma inte på allt för mycket över 0.9bar.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
24 juni 2008 · 148 Inlägg

Mekaren skrev:
jag et en sak man kan göra, köp en 30cm lång slang o montera ett vevhusfilter på den. och sedan monterar du den på turbon men ja vill inte säga vart för de finns inga garantier att de håller. men de ska ge ca +30hk..

Man "lurar" motorn att de e en fulltryckare istället.

Haha börja med att förklara va "på turbon" är?
Menar du på insug,  ut till tryckrör, eller slang till wastegate?

Det ändå som kan fungera är om du sätter det på slangen till wastegaten då det är den som styr laddtrycket. men hur fan ska du på få ett vevhus filter på en slang som är ca 5mm i diameter??
EXTREMT BONNMECK, Inte att rekomendera..

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
tizon Kinna
24 juni 2008 · 146 Inlägg

Jag rekommenderar dej bara att chippa bilen, bränsle/tändning samt höja laddet till typ 1bar. Du har ju den tråkiga b230et motorn som inte är så trimvänlig,så för att vara på säkra sidan så ladda inte mer än 1bar.

Volvo 244 "16v turbo" (1981)
Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
24 juni 2008 · 148 Inlägg

om inte annat så spränger han loss gavlarna på IC'n vid ca 1 bar, så håll dig gärna strax undet det
Och som sagt. chip och laddtryck tar dig nog över 200hk sträcket.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
TIC-Karlsson Man Får Aldrig För Mycke
24 juni 2008 · 42 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

Flubbe skrev:
Hej Sharky.. Det är en 87a.. Usa import om det spelar ngn roll. smile

Japp jag tänkte på Lmm.. Eller vad ska man änvänga för någon? hittar inget "sport" luftmassomätare på nätet...

Man brukar väll ta dom ifrån BMW 535, den är 2"
Ju större destå bättre big_smile

bygg en egen från den du har fast i ett 2" 3" pvc rör.. det vet jag folk som gjort å har sett det själv å det verkar inte vara för krångligt för det spelar istort sett ingen roll på trådar å sån skit utan det är mest storleken igenom som ger skillnad

Det Är Inte Nära Förens Det tar Emot
Volvo 740 Turbo "Busen" (1990)
nadaclue Nattdrömmare
24 juni 2008 · 137 Inlägg

Vaccumslangen som går, från orginal dumpventilen, till ett T-kors, vidare in till insug bla. Den slangen, ca. 10 cm från dumpventilen, sätter du ett till T-kors och förgrenar en 15cm lång vaccumslang. På det sättet får du ut mer effekt för att det lurar systemet, då dumpventilen är återcirkulerande.

Visst är de ett bondtrim, men de ska ju sitta på Sveriges vanligaste traktor tongue
Det är även ett väldigt billigt trim, än att köpa pys-ventil o ställa tryck, då man ej har en laddtrycksmätare?

Jag har en universal mätarhållare för A-stolpe skuren för 945a, borde passa 745a. laddryck, oljetryck och oljetemp till salu om de är intressant, givetvis har jag givare till dom, även kablage.

..:: mer vild än tam ::..
BMW 323 CI (2000)
TIC-Karlsson Man Får Aldrig För Mycke
25 juni 2008 · 42 Inlägg

om det är en et så ska du inte pilla för mö heller för vad jag har fattat det som tål inte stakarna så mö effekt..

Det Är Inte Nära Förens Det tar Emot
Volvo 740 Turbo "Busen" (1990)
Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
25 juni 2008 · 148 Inlägg

nadaclue skrev:
Vaccumslangen som går, från orginal dumpventilen, till ett T-kors, vidare in till insug bla. Den slangen, ca. 10 cm från dumpventilen, sätter du ett till T-kors och förgrenar en 15cm lång vaccumslang. På det sättet får du ut mer effekt för att det lurar systemet, då dumpventilen är återcirkulerande.

Visst är de ett bondtrim, men de ska ju sitta på Sveriges vanligaste traktor tongue
Det är även ett väldigt billigt trim, än att köpa pys-ventil o ställa tryck, då man ej har en laddtrycksmätare?

Jag har en universal mätarhållare för A-stolpe skuren för 945a, borde passa 745a. laddryck, oljetryck och oljetemp till salu om de är intressant, givetvis har jag givare till dom, även kablage.

Du kan inte påvärka ett skit genom slangen till DUMPVENTILEN
Därimot slangen till WASTEGATEN... är det så svårt att hålla skillnad på eller kan du bara inte all teori bakom hur det fungerar och varför det fungerar? skriv inte om du tror du vet eller bara gissar.

Och laddtrycksmätaren ska han ha så att han inte laddar för mycket och förstör någonting.. finns industrimätare för hundring som man iaf kan ha när man ställer in laddtrycket. Dom visar för övrigt mycket exaktare och säkrare än alla stylingmätare....

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
Flubbe
25 juni 2008 · 211 Inlägg

Har ju en mätare i bilen nu (den som sitter orginal) Fast jag vill ha en som visar hur mycket den laddar i bar..

Jag ska ha B230FT. Tror tom att alla 740 bilar från staterna var B230F eller B230FT. Sen står det på den plåten i motorrummet.

I morn kan jag ta in bilen i verkstan, ska titta på vad jag har för styrenhet i bilen. Kanske då köpa ett chipp.

Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
25 juni 2008 · 148 Inlägg

det är väldigt lätt att titta själv. ta bort plasten nere vid golvet i hörnet framför dörren på passagerar sidan. direkt bakom den sitter styrboxen. kolla nummret på den så kan du jämnföra med tabeller vilet styrsystem du har. Är nästan säker på att du har LH2.4

Ja tyvär är ju itne orginal laddmätaren graderad så man har ändå ignen aning:P

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
Flubbe
25 juni 2008 · 211 Inlägg

Emilj90 skrev:
det är väldigt lätt att titta själv. ta bort plasten nere vid golvet i hörnet framför dörren på passagerar sidan. direkt bakom den sitter styrboxen. kolla nummret på den så kan du jämnföra med tabeller vilet styrsystem du har. Är nästan säker på att du har LH2.4

Ja tyvär är ju itne orginal laddmätaren graderad så man har ändå ignen aning:P

Japp ska titta där, dom skickade med en fil från viking.se där dom visade mycket grundligt hur man gjorde tongue

Lh2.4 är det inte den som är svår att chippa?

Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
25 juni 2008 · 148 Inlägg

nej extremt lätt:)  plockade ur min box öppnade den, tog ur gamla chipet och satte i nya på samma tid som polaren brevid bytte till sommardäck på sin bil:P

Har bilder från när jag bytte.  kan maila över dom om du vill se hur det ser ut och hur man ska göra.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
Flubbe
25 juni 2008 · 211 Inlägg

Okaj! Tänkte mer på ett det inte gick... Fast det finns säkert många myter om sånt... hehe tongue Ja det kan du göra om du har tid och lust! patrik_sg@hotmail.com

Sen en fråga till som inte har med trim att göra.. När jag ligger på tex 3 an och har full gas så rycker den ibland. har bytt stift på den och ska byta kablar i morgon. blir det inte bättre så bytter jag rotor och fördelare. Finns det något mer som kan vara bra att byta så den inte rycker?

Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
25 juni 2008 · 148 Inlägg

oj. hmm. läst felkoder?

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
Flubbe
25 juni 2008 · 211 Inlägg

Nix, ska se om man kan läsa det på en så gammal bil.. Får ta även det i morgon. Tur att man jobbar på en volvo verkstad tongue

Flubbe
25 juni 2008 · 211 Inlägg

Kanske ska nämna att jag inte är mekaniker tongue

Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
25 juni 2008 · 148 Inlägg

Okej:P är mekaniker på volvoverkstad jag:P

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang