problem med vitrök från min volvo 740

deadeye
25 juni 2008 · 63 Inlägg

hej.
har problem med min volvo 740 köpte den av min halv bror för att ha som bil till jobbet och var tvungen att byta motor eller block pga av vavstaken hade gått av. så satt på ett lika dant block som ja visste var okej med samma topp som förut. när ja fick iordning på allt visade det sig att han vitryker nå fruktansvärt och ja vet ej vad problemet är. den vitrök även förut innan ja böt motor innan vevstaken gick av.
har provat att byta topp men problemet kvar står.
är tacksam för alla svar:)
tack på förhand

kolla in min sida och lägg en kommentar
Zoulosa
25 juni 2008 · 28 Inlägg

om jag inte har helt fel så betyder vit rök = vatten i motorn
så kolla alla packningar o dyl.

Better fight for something than live for nothing
www.myspace.com/solitudeswe
deadeye
25 juni 2008 · 63 Inlägg

japp har kollat lite. det sitter ny topplocks packning så det borde inte vara några större problem där

kolla in min sida och lägg en kommentar
THEBADGUY Gorgilus addictus
25 juni 2008 · 4 737 Inlägg

Kollade du packningen?


EDIT: Var lite sen... tongue.

Senast redigerat av THEBADGUY (25 juni 2008)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Team-Adolfsson Gödseldräng
25 juni 2008 · 4 529 Inlägg

Vit rök är vatten i motorn
kolla så inte det är någon spricka i toppen eller liknande

Mekaren
25 juni 2008 · 89 Inlägg

vit rök som kommer ut vart? e de i motorrummet så kan de vara spricka i slang. men de kan ju med vara vatten i motor. men hur den har kommit dit de e en annan femma. ny blockpackning sa du.. e toppen skev? har du kollat de?

Volvo 740 GLT 16V "MEKARN" (1989)
deadeye
27 juni 2008 · 63 Inlägg

japp det sitter en ny motor i den eller ja gått 22000 ch sist ja körde med den gick den fint fint sen körde ja bara och parkera den

kolla in min sida och lägg en kommentar
_freddes
27 juni 2008 · 194 Inlägg

låter som en topplocks packning men den antar jag att du bytt.. så då äre väll någon ventil som är krökt lr någe:P

Volvo Amazon Cab "Weber" (1964)
Volvo Amazon "Brukis Projekt" (1962)
deadeye
28 juni 2008 · 63 Inlägg

jo men nu har ja även sett att de kmr olja från avgas systemet och han har tagit mkt olja så ja fyllde på och körde en stund och tog sedan bort grenrör och det var torrt i utblåset. så då är frågan vart kmr olljan ifrån??

kolla in min sida och lägg en kommentar
TIC-Karlsson Man Får Aldrig För Mycke
28 juni 2008 · 42 Inlägg

hade det vart en diesel hade det gått å lösa det problemet lätt med att ställa på möö bränsle så han ryker svart ist hahahahah

Det Är Inte Nära Förens Det tar Emot
Volvo 740 Turbo "Busen" (1990)
bebbe-
29 juni 2008 · 31 Inlägg

men hur ser kylarvattnet ut då? om det pressat in olja denvägen med kanske.  låter ju som om det skulle läcka mellan topp och block.

mrbuggy Entreprenör
30 juni 2008 · 1 784 Inlägg

Såvitt jag har förstått så e de oljerök..inte vatten. har ja aldrig hört förut.....antingen e de ringarna eller så e de toppen som e skev..

Senast redigerat av mrbuggy (30 juni 2008)

kolvas
30 juni 2008 · 4 001 Inlägg

Vit rök = vatten & glykol
Blå rök = olja
Svart rök = bränsle, bensin eller diesel

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
mrbuggy Entreprenör
30 juni 2008 · 1 784 Inlägg

jo de fattar jag men grejen e ju att får den så mycke vatten så går den knappast....eller inte alls..å e vattnet såå skitigt att de blir rök istället för ånga så e de nåt annat i den också..vattenånga e ju som bekant inte vit..E bara förbränd olja som blir vit eller grå..

Senast redigerat av mrbuggy (30 juni 2008)

kolvas
30 juni 2008 · 4 001 Inlägg

mrbuggy skrev:
jo de fattar jag men grejen e ju att får den så mycke vatten så går den knappast....eller inte alls..å e vattnet såå skitigt att de blir rök istället för ånga så e de nåt annat i den också..vattenånga e ju som bekant inte vit..

Du kan aldrig få in vatten i en motor å få den att bli vattenånga utan att ryka eftersom du har dels glykol och dels bränsle i motorn...


1. Blocket är bytt så därför är det inte det
2. Toppen är oxå bytt så då borde det inte vara den men är den kontrollerad från sprickor å så den är rak?
3. Topplockspackning? Blev den rätt monterad  å drogs med rätt moment?
4. En del insug är vattenkylda och jag har varit med om sprickor i dom, kommer inte ihåg om det finns 740 med det men det är lika bra att kolla.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
kolvas
30 juni 2008 · 4 001 Inlägg

E bara förbränd olja som blir vit eller grå..

Förbränd olja i en motor blir blå/svart rök, inte vit

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
mrbuggy Entreprenör
30 juni 2008 · 1 784 Inlägg

Återstår bara att vänta och se resultatet på de då..

Acke88
30 juni 2008 · 345 Inlägg

Skulle säga att det är toppen som är skev eller topplockspackningen sönder. Min rök också lite vitt och gick dåligt då packningen var sönder. Fick vatten i främsta cylindern. Du borde se på tändstiften ifall någon cylinder får vatten i sig, stiftet blir vitt.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/71222/384114_icv0cc.jpg
Längst till höger hade fått kylarvätska i sig...

Senast redigerat av Acke88 (30 juni 2008)

Volvo XC70 (2005)
Volvo 940 (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang