Saab 9-3 aero -02 Problem

-Blomman-
26 juni 2008 · 1 174 Inlägg

Har kommit upp ett litet problem som jag börjar bli lite orolig över..
När man kör med bilen så kan den "hacka till" ibland.. Precis som den misständer eller något. Det spelar ingen roll om man gasar lite eller mycket, annars går den helt som den ska och sid visar "Check OK"
Vet inte vad det kan vara men fick känslan av att det är tändkasetten som krånglar..
Bilen har precis varit inne på stora service och det va efter det som det började..
Någon som vet vad det kan vara??

Edit: Bilen är helt orginal förutom sportfilter från K&N.

Senast redigerat av -Blomman- (26 juni 2008)

"If you're in control, you're not going fast enough"
Bjork OEM <3
26 juni 2008 · 6 957 Inlägg

-Blomman- skrev:
Har kommit upp ett litet problem som jag börjar bli lite orolig över..
När man kör med bilen så kan den "hacka till" ibland.. Precis som den misständer eller något. Det spelar ingen roll om man gasar lite eller mycket, annars går den helt som den ska och sid visar "Check OK"
Vet inte vad det kan vara men fick känslan av att det är tändkasetten som krånglar..
Bilen har precis varit inne på stora service och det va efter det som det började..
Någon som vet vad det kan vara??

Låter som kasetten, polarens 900:a hade samma symptom, den misstände på låga å höga varv.
Sen bytte han den å nu funkar de.
Har du hört ngt med saab? Försök få tag på en till kasett å pröva?

OEM <3
-Blomman-
26 juni 2008 · 1 174 Inlägg

Bjork skrev:

-Blomman- skrev:
Har kommit upp ett litet problem som jag börjar bli lite orolig över..
När man kör med bilen så kan den "hacka till" ibland.. Precis som den misständer eller något. Det spelar ingen roll om man gasar lite eller mycket, annars går den helt som den ska och sid visar "Check OK"
Vet inte vad det kan vara men fick känslan av att det är tändkasetten som krånglar..
Bilen har precis varit inne på stora service och det va efter det som det började..
Någon som vet vad det kan vara??

Låter som kasetten, polarens 900:a hade samma symptom, den misstände på låga å höga varv.
Sen bytte han den å nu funkar de.
Har du hört ngt med saab? Försök få tag på en till kasett å pröva?

Ja jag misstänker att det är det som är problemet.. Tillläggas bör kanske att den va väääldigt svår startad i igår kväll..

"If you're in control, you're not going fast enough"
tompa-k Billjuds byggare
26 juni 2008 · 139 Inlägg

Kan vara luftmassemätaren också eller vevaxelgivaren. lättast är att åka till saab och be dom ta tech2:an och kolla felkoderna big_smile

Volvo V70II "XC70ish" (2010)
hewra Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
26 juni 2008 · 744 Inlägg

förbannat hade ju just tänkt säga llm och vevaxel givaren :S så går det när man sitter i drömmarns land tongue höhö ne men far å kolla på saab så får du svart på vit förhoppningsvis smile

BMW 325 i (1991)
Mitsubishi Evolution 4 "Pruppen" (1997)
BMW 525 i "20.000 milarn" (1993)
zijaa Bilmekaniker
26 juni 2008 · 1 354 Inlägg

a samma med min..den börjar hacka vid typ 60 uppåt till 120 sen är det normalt..ja vet ejj varför..om ni vte nåt snälla skirv till min GB..skulle va tacksam för svar..hoppas LLM som är dålig eller nåt...

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!
-Blomman-
26 juni 2008 · 1 174 Inlägg

vad kostar det att göra en sån fle sökning.. Någon som vet???

"If you're in control, you're not going fast enough"
tompa-k Billjuds byggare
26 juni 2008 · 139 Inlägg

-Blomman- skrev:
vad kostar det att göra en sån fle sökning.. Någon som vet???

Lite olika :S Men runt 500:-

Volvo V70II "XC70ish" (2010)
tompa-k Billjuds byggare
26 juni 2008 · 139 Inlägg

hewra skrev:
förbannat hade ju just tänkt säga llm och vevaxel givaren :S så går det när man sitter i drömmarns land tongue höhö ne men far å kolla på saab så får du svart på vit förhoppningsvis smile

Hihi jag var snabbare big_smile

Volvo V70II "XC70ish" (2010)
TheBlackBullit
26 juni 2008 · 195 Inlägg

det låter mer som ett tänndkasset problem hade samma fel på min vart normal igen efter kasset byte

BMW E39 M5 (2000)
-Blomman-
26 juni 2008 · 1 174 Inlägg

Va kostar en tändkasett då?? 1000kr ungefär va?

"If you're in control, you're not going fast enough"
Bjork OEM <3
26 juni 2008 · 6 957 Inlägg

tk skrev:
Kan vara luftmassemätaren också eller vevaxelgivaren. lättast är att åka till saab och be dom ta tech2:an och kolla felkoderna big_smile

Vevaxelgivaren är de nog inte för den e skit på min (får min nya nsäta vecka) min bil hackar inte
men kan va segstartad ibland, den tänder inte ens..
Men när ja kör funkar den felfritt, hackar inte eller liknande som "Blomman"s gör hmm

Har du kikat runt på STCS?

Mvh Björk

OEM <3
-Blomman-
26 juni 2008 · 1 174 Inlägg

Bjork skrev:

tk skrev:
Kan vara luftmassemätaren också eller vevaxelgivaren. lättast är att åka till saab och be dom ta tech2:an och kolla felkoderna big_smile

Vevaxelgivaren är de nog inte för den e skit på min (får min nya nsäta vecka) min bil hackar inte
men kan va segstartad ibland, den tänder inte ens..
Men när ja kör funkar den felfritt, hackar inte eller liknande som "Blomman"s gör hmm

Har du kikat runt på STCS?

Mvh Björk

Nej jag har inte hunnit det ännu.. Men jag ringde till saab och frågade, och frågade då om det kunde vara tändkasetten och han sa att om det är det så ska det komma upp ett felmeddelande i sid, och det gör det ju inte så, han visste inte heller vad det kunnde vara.. Han sa även att det inte skulle hjälpa med fel sökning eftersom den visar att det inte finns nårra fel...

"If you're in control, you're not going fast enough"
Aern
26 juni 2008 · 457 Inlägg

-Blomman- skrev:
Va kostar en tändkasett då?? 1000kr ungefär va?

Tror du får räkna med 4papp till ungefär! Inte säker men skulle tro.

kwansa Hmm, vet inte?
26 juni 2008 · 1 775 Inlägg

Aern skrev:

-Blomman- skrev:
Va kostar en tändkasett då?? 1000kr ungefär va?

Tror du får räkna med 4papp till ungefär! Inte säker men skulle tro.

http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ … ning.shtml

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Bariis
8 september 2008 · 2 Inlägg

Ja jag vet vad det är exakt. Jag misstänkte kassetbandet med! Men tydligen så var det inte de utan att det är bensinpumpen . garantierar att de är de !
Lycka till Caaaoo

Bariis
8 september 2008 · 2 Inlägg

[Glömmde att skriva att jag har en exakt samma bil med så . Men det är i alla fall bensinpumpen .

wetese
8 september 2008 · 655 Inlägg

det kan vara sportluftfiltret också, pröva att sätta dit orginal burken. mvh

nick__87
9 september 2008 · 34 Inlägg

Vet du vilken sorts tändstift dem satte i vid servicen? ska enbart vara
NGK stift i saabarna... värt att testa iaf

-Blomman-
11 september 2008 · 1 174 Inlägg

Det va vevaxelgivaren som va kass..
Ca 1 vecka senare så va det även något spjäll som hade löst ut..

"If you're in control, you're not going fast enough"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang