Tändstift i en trimmad volvo b204turbo?

TurboThell
29 juni 2008 · 105 Inlägg

Tjena. måste byta tändstift då motorn inte orkar med över 5000rpm o 1,8 i ladd... ska sänka laddet snarast för vågar inte köra så högt med original kolvar o stakar men har precis köpt bilen..
Men vilka tändstift ska jag välja?? Är en trimmad b204turbo..
Eller kan det vara något annat fel? Det verkar som om den kortsluter en eller två cylindrar precis som ett varvstopp men har varvat mer innan.. (Var en massa slangar som var felkopplade till turbon så det kickade upp laddet ordentligt när det blev rättkopplat..)

Mvh Jocke

Sharky
30 juni 2008 · 10 287 Inlägg

1.8 bar. Det är massor med laddtryck....

Om jag får börja i den änden så vill jag nog ha reda på vad du har för sprut.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
mrbuggy Entreprenör
30 juni 2008 · 1 784 Inlägg

Pallar den verkligen 1,8 i ladd....?

TurboThell
30 juni 2008 · 105 Inlägg

Sharky skrev:
1.8 bar. Det är massor med laddtryck....

Om jag får börja i den änden så vill jag nog ha reda på vad du har för sprut.

/Göran

Kör med originalsprut än så länge.. Det är därför jag måste sänka laddet:S Den är körd med nira innan tror jag för det sitter sådana givare runt om på motorn.

TurboThell
30 juni 2008 · 105 Inlägg

mrbuggy skrev:
Pallar den verkligen 1,8 i ladd....?

Nej den orkar inte tända efter 5000rpm... Blir precis som ett varvstopp..

Sharky
30 juni 2008 · 10 287 Inlägg

- vad har du för spridare?
- vad har du för soppatryck?
- vad har du för storlek på din luftmassemätare?
- vad har du för turboaggregat?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TurboThell
30 juni 2008 · 105 Inlägg

Sharky skrev:
- vad har du för spridare?
- vad har du för soppatryck?
- vad har du för storlek på din luftmassemätare?
- vad har du för turboaggregat?

/Göran

Ljusblåa (tror det är v70R-spridare)
Limjär btr med 4bar på tomgång
Lmm vet jag inte.. har inte mätt
18t tror jag det är..

TurboThell
30 juni 2008 · 105 Inlägg

TurboThell skrev:

Sharky skrev:
1.8 bar. Det är massor med laddtryck....

Om jag får börja i den änden så vill jag nog ha reda på vad du har för sprut.

/Göran

Kör med originalsprut än så länge.. Det är därför jag måste sänka laddet:S Den är körd med nira innan tror jag för det sitter sådana givare runt om på motorn.

Båda boxarna är chippade.

Sharky
30 juni 2008 · 10 287 Inlägg

Kör du 1.8bar på en 18T så är det rätt meningslös våldtäkt av turboaggregat. Du behöver grejor som pumpar mera luft om du skall få effekt.
Orginal AMM bottnar en bit över 200Hkr (nu är det måhända en större AMM på B204FT än på B230FT men någon som vet får upplysa om det i så fall). Och försöker man få effekt som är mycket mer än vad AMM klarar av att mäta så blir det underliga resultat.

Skall du ha rejält med effekt i den där motorn så får du se till att ha större turbo, rejäl intercooler och bättre insug/insugskam än orginal.

/Göran

TurboThell skrev:
Ljusblåa (tror det är v70R-spridare)
Limjär btr med 4bar på tomgång
Lmm vet jag inte.. har inte mätt
18t tror jag det är..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TurboThell
30 juni 2008 · 105 Inlägg

Sharky skrev:
Kör du 1.8bar på en 18T så är det rätt meningslös våldtäkt av turboaggregat. Du behöver grejor som pumpar mera luft om du skall få effekt.
Orginal AMM bottnar en bit över 200Hkr (nu är det måhända en större AMM på B204FT än på B230FT men någon som vet får upplysa om det i så fall). Och försöker man få effekt som är mycket mer än vad AMM klarar av att mäta så blir det underliga resultat.

Skall du ha rejält med effekt i den där motorn så får du se till att ha större turbo, rejäl intercooler och bättre insug/insugskam än orginal.

/Göran

TurboThell skrev:
Ljusblåa (tror det är v70R-spridare)
Limjär btr med 4bar på tomgång
Lmm vet jag inte.. har inte mätt
18t tror jag det är..

Vad är AMM? Har grövre kammar i den. Måste sänka laddet med men det är alltså pga det höga laddet som motorn inte orkar med mer? Har precis börjat med turbobilar och köpte en bil som var "färdigbyggd" så ni får ha lite överseende med dumma frågor från min sida men lär mig mycket för varje dag som gårsmile

Sharky
30 juni 2008 · 10 287 Inlägg

AMM = Air Mass Meter = Luftmassemätare.

"Grövre kammar" behöver man bara ha på insugssidan på en Volvo rödblocks 16V topp. Avgassidan är redan "tillräckligt" bra.

Och du får inte mera effekt ur ett relativt litet turboaggregat genom att öka laddtrycket. Du få bara mera värme och mera problem.

Bygger man rätt så får man massor med effekt vi låga laddtryck på dessa motorer. Titta på min 16V motor - där fick jag 443Hkr vid 1.18 bar i ladd. Du har lite mindre motor (2.0L) men rätt byggt och vettig turbo så skall du få en bra bit över 300Hkr vid 1 bar och bortemot 500Hkr vid 1.8 bar.

Har du inte råd att bygga med fetare aggregat etc så stanna runt max 1.4 på din 18T.

Du har en av Sveriges bästa på 2.0L 16V rödblocksmaskiner i Göteborg - Mats Ivarson.

/Göran


TurboThell skrev:
Vad är AMM? Har grövre kammar i den. Måste sänka laddet med men det är alltså pga det höga laddet som motorn inte orkar med mer? Har precis börjat med turbobilar och köpte en bil som var "färdigbyggd" så ni får ha lite överseende med dumma frågor från min sida men lär mig mycket för varje dag som gårsmile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TurboThell
30 juni 2008 · 105 Inlägg

Sharky skrev:
AMM = Air Mass Meter = Luftmassemätare.

"Grövre kammar" behöver man bara ha på insugssidan på en Volvo rödblocks 16V topp. Avgassidan är redan "tillräckligt" bra.

Och du får inte mera effekt ur ett relativt litet turboaggregat genom att öka laddtrycket. Du få bara mera värme och mera problem.

Bygger man rätt så får man massor med effekt vi låga laddtryck på dessa motorer. Titta på min 16V motor - där fick jag 443Hkr vid 1.18 bar i ladd. Du har lite mindre motor (2.0L) men rätt byggt och vettig turbo så skall du få en bra bit över 300Hkr vid 1 bar och bortemot 500Hkr vid 1.8 bar.

Har du inte råd att bygga med fetare aggregat etc så stanna runt max 1.4 på din 18T.

Du har en av Sveriges bästa på 2.0L 16V rödblocksmaskiner i Göteborg - Mats Ivarson.

/Göran

Okey. Då tackar jag så mycket med hjälpen så ska jag genast ut i garaget o fixa o dona lite:)

absolute_teddan
29 mars 2009 · 247 Inlägg

TurboThell skrev:

Sharky skrev:
AMM = Air Mass Meter = Luftmassemätare.

"Grövre kammar" behöver man bara ha på insugssidan på en Volvo rödblocks 16V topp. Avgassidan är redan "tillräckligt" bra.

Och du får inte mera effekt ur ett relativt litet turboaggregat genom att öka laddtrycket. Du få bara mera värme och mera problem.

Bygger man rätt så får man massor med effekt vi låga laddtryck på dessa motorer. Titta på min 16V motor - där fick jag 443Hkr vid 1.18 bar i ladd. Du har lite mindre motor (2.0L) men rätt byggt och vettig turbo så skall du få en bra bit över 300Hkr vid 1 bar och bortemot 500Hkr vid 1.8 bar.

Har du inte råd att bygga med fetare aggregat etc så stanna runt max 1.4 på din 18T.

Du har en av Sveriges bästa på 2.0L 16V rödblocksmaskiner i Göteborg - Mats Ivarson.

/Göran

Okey. Då tackar jag så mycket med hjälpen så ska jag genast ut i garaget o fixa o dona lite:)

lmm på din 3tum, agget är istorlek med 16t. sen e det glt kammar. och med det laddet voldtar du både motor och turbo.

wildboy_87_
30 mars 2009 · 1 062 Inlägg

om man tittar på en compressor map för 18t så ser man att den ger mest luft vid ca 1.2-1.4 bar så över det e ingen mening att ladda då får du bara en massa varmluft sad

skulle nästan tro att om du sänker laddet till 1.3 lr nå att den skulle gå lite bättre för du får kallare insugningsluft

och dina ljusbläa spridare ligger inte dem på 391cc? för dem kommer nog bottna innan turbon gör det om det e rätt byggt

mvh

Team Björkeryd
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang