Köpråd på Saab 9000 önskas

TheAvatar
7 juli 2008 · 23 Inlägg

Hejsan!

Går och fundiklurar på att införskaffa en st Saab 9000 av årsmodell 95 eller senare. Skulle således vilja ha lite tips.
Lite att åka med vill man ju ha, så turbo vore inte fel, vad bör man tänka på då? Vilka motorer/modeller bör man hålla sig ifrån?
Går 2.0:an billigare än 2.3:an - och är det värt det? Är det mer bekymmer med någon av dom? Ämnar dessutom etanolkonvertera bilen vad det lider - något motoralternativ jag bör hålla mig ifrån?

Vad är det som rasar på bilarna? Vad bör jag kolla upp? och var är "bristningsgränsen"för vad som är värt titta på, vad gäller miltal?  <25000 eller?
Saabrosten har vi ju alla hört talas om. Men var brukar rosen angripa mer? Vad bör jag kolla upp i framvagnen? vad är det som slits mest? Ja.. Ni vet, ni som är biltokiga.
Lite enkla stalltips vore jag tacksam om jag kunde få från er kunniga.


Om någon kan motivera varför jag borde handla en Saab 900 av samma årsmodell eller senare så får även denne gärna komma med ett fylligt inlägg.
Som ett litet riktmärke har jag satt 25k som ett tak, men dyker det upp en ruggit fin för 30 så ska jag väl kunna gräva lite djupare i lädret. wink
Oänldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

IceEyes Varningar: För många..
7 juli 2008 · 2 552 Inlägg

Rosten brukar inte vara något större problem på 9000 från 95 och framåt men oftast är det i skärmar och dörrar den brukar få fäste. Annars är det väl främst växellådorna man bör se upp med, farsan har fått renovera lådan i sin 9000 från 97 två gånger.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
TheAvatar
8 juli 2008 · 23 Inlägg

Så, växellåda och rost is the only shit. känns som att det är mer - men ni vet väl bäst i guess wink

Mr_Gear Biltokig
8 juli 2008 · 870 Inlägg

länkarmsinfästningar fram ger med sig med tiden och behöver bytas... ingen jättedyr operation som det verkar
känn så att växellådan känns fin, 96 och framåt är lådan starkare än tidigare.
kolla så det inte är några läckage från motor, främst ventilkåpspackningen och lyssna så motorn går jämnt och fint och inte slamrar/tickar
kolla serviceboken, är bilen bara ordentligt underhållen skall man inte vara rädd för att köpa en bil som gått över 25.000 då dessa motorer kan gå väldigt långt smile

rost: dörrarnas nederkanter, nederkant bagagelucka, skärmkanter är de typiska rost-ställena smile


Det är de främsta grejerna med just 9000 smile sen är klart att du skall kolla alla standard-grejer också, såsom el, ac osv. osv.

Senast redigerat av Mr_Gear (8 juli 2008)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang